به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست «فناوری و نسل‌شناسی؛ نسل زد و آلفا» از سلسله نشست‌های ماهانه فرهنگ مهدوی با همت مؤسسه موعود عصر(عج) و با سخنرانی محمد لسانی، فعال رسانه‌ای، برگزار شد.

لسانی با تعریف نظریه نسلی اظهار داشت: این نسل به عنوان نظریه‌ای تأثیرگذار برای برنامه‌ریزی فناورانه برای نسل‌های مختلف مطرح بوده و هر نسل دارای ویژگی‌ خاص خود است.

ای فعال عرصه رسانه تصریح کرد: این نظریه که توسط ویلیام اشتراوس و نیل هاو ارائه شده، نشان می‌دهد که نسل‌ها بر اساس شرایط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی که در آن رشد می‌کنند، شکل می‌گیرند. استراوس و هاو استدلال می‌کنند که نسل Z یک «نسل قهرمان» است که برای حل مشکلاتی که توسط نسل‌های قبلی ایجاد شده است فراخوانده می‌شود.

لسانی خاطرنشان کرد: این نظریه بیان می‌کند افرادی که با اینترنت و فناوری‌های دیجیتال بزرگ شده‌اند، توانایی‌های شناختی و سبک‌های یادگیری متفاوتی نسبت به دیگران دارند. پرنسکی استدلال می‌کند که بومیان دیجیتال در انجام چند وظیفه‌ای، پردازش موازی و تفکر انتقادی بهتر از نسل‌های قبلی هستند.

کارشناس حوزه رسانه نظریه  iGen Twengeو متولد شدن نسل‌های دهه نود هجری شمسی به بعد با این ژن را نظریه‌ای  قوی خواند و در تعریف آن اظهار داشت: این نظریه بیان می‌کند که نسل  Z از نظر استفاده از فناوری، سلامت روانی و ارزش های اجتماعی آن از نسل های قبلی متمایز است.

او ادامه داد: تونگ استدلال می‌کند که نسل Z احتمالاً از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کند، اضطراب و افسردگی را تجربه می‌کند و تنوع را تحمل می‌کند.

لسانی عنوان کرد: نسل z از بدو تولد دارای ژن D یعنی ژن فناوری هستند. IGen یا همان ژن اینترنت در نسل جدید کودکان است که به همین دلیل افسردگی در میان آنها بیشتر از نسل‌های گذشته است.

او با اشاره به کلیپی درباره کمپ‌های ترک اعتیار اینترنتی در کره جنوبی برای کودکان و نوجوانان خاطرنشان کرد: نیاز به سواد رسانه، فاصله گرفتن از فضای مجازی نیست؛ بلکه آموختن استفاده صحیح از آن است. در حالی که در تمام جهان برنامه‌های مشخصی برای کنترل و برنامه‌ریزی برای نسل Z در برابر فناوری دارند، در ایران هیچ‌گونه راه حلی برای اعتیار این نسل به اینترنت وجود ندارد.

ویژگی‌های نسل z در ورژن آمریکایی

این فعال رسانه برخی از ویژگی‌های نسل z در ورژن آمریکایی را چنین عنوان کرد: باهوش‌ترین نسل تا به امروز در زمینه فناوری، متصل به نت و محیط و از این طریق متصل به مردم جهان، این نسل از طریق رسانه در اقصا نقاط جهان دوستانی می‌یابند و از وقایع جهان مطلع هستند، نسل zتحصیل‌کرده‌ترین نسل تاریخ است.

او ادامه داد: آنها همچنین بیشتر از نسل‌های قبلی به دنبال تحصیلات عالی هستند. این امر منجر به تعدادی نظریه و رویکرد جدید در آموزش، مانند یادگیری شخصی و آموزش مبتنی بر شایستگی شده است. آنها در زمان تغییر و اختلال بزرگ وارد نیروی کار می‌شود. آنها متنوع‌ترین نسل تاریخ هستند و افرادی هستند که وارد عرصه اقتصاد گیگ می‌شوند؛ یعنی کارهای مقطعی و از راه دور.

لسانی با بیان اینکه این نسل هوشیاری اجتماعی بسیاری دارند، تصریح کرد: آنها عمیقاً نگران مسائل اجتماعی و زیست‌محیطی هستند. این امر منجر به ایجاد تعدادی نظریِه و رویکردهای جدید برای سلامت روان، مانند ذهن‌آگاهی و روانشناسی مثبت شده است. بصری گرایی ویژگی بعدی آنان است. انتخاب آنها فیلم و سریال و در میان کتاب‌ها، کمیک و مانگاست.

زندگی زیر نظر جهان

کارشناس حوزه رسانه در خصوص بازی‌مداری نسل z به کتاب DSM اشاره کرد و گفت: این کتاب در اعتیاد به بازی و Game را یکی از اعتیادها در جهان معرفی می‌کند. در این کتاب آمده است که اعتیاد به بازی بین پسران 12 تا 20 سال بیش از دختران و در کشورهای آسیایی بیشتر از آفریقا و اروپاست. متوسط سن بازی در ایران حدود 19 سال و در آمریکا میانگین سن بازی، 41 سال است.

لسانی تاکید کرد: بازی در سنین بالا آدرنالین خون را ترشح می‌کند و برای ذهن سالمندان خوب است؛ اما اعتیاد به بازی در هیچ سنی مورد تأیید نیست.

او استریمر Streamer بودن را یکی دیگر از ویژگی‌های نسل z دانست و گفت: به این معنی که در این نسل همه چیز به صورت زنده و آنلاین است.

او همچنین به آواگرایی نسل z اشاره کرد و ادامه داد: این افراد علاقه‌مند به آوا، صدا و موسیقی هستند و به همین دلیل در میان این نسل مطالعه کتاب‌های صوتی رایج است.

هر نسل خود را چه می‌نامد؟

سخنران در این نشست به مقاله اساتید دانشگاه تهران در خصوص رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: موضوع این مقاله این است که نسل‌ها چگونه خودشان را خطاب می‌کنند. این مقاله توسط آقای منتظرقائم و همکاران ایشان تهیه شده است. در این مقاله آمده است: دهه‌های پنجاه نام خودشان را «سازش‌پذیر» گذاشته و رسانه غالب آنها مجلات و روزنامه‌ها بود.

او ادامه داد: دهه‌ شصتی‌ها خودشان را خطرپذیر معرفی می‌کنند و رسانه غالب آنها سینما و تلویزیون و ویژگی‌های غالب آنها چارچوب‌پذیری، متحیر در برابر فناوری، تجربه‌کنندگان سانسور، علاقه‌مندان به اسطوره‌های واقعی و فرصت‌های کم برای بروز خود است.

لسانی درباره دهه هفتادی‌ها گفت: این نسل خود را تحول‌پذیر می‌دانند. رسانه غالب آنها اینترنت و ویژگی نسلی آنها عبارتند از: شهروندان اولیه نسل سایبری، انعطاف‌پذیرتر در برابر تغییر، ثروت‌طلب، نوآور و خلاق.

او درباره دهه هشتادی‌ها نیز عنوان کرد: این نسل محدودیت ناپذیر هستند؛ رسانه غالب آنها، شبکه‌های اجتماعی و ویژگی‌های نسل آنها چنین است: شهروندان دیجیتال، نسل تجربه‌های زودهنگام، کمال‌طلب، شکاف شناختی با والدین، مصرف گرایی، تزتزل هویتی، برنامه‌ریزان شگفت انگیز و تقلیدکنندگان ایده‌ها.

راه‌هایی برای درونی کردن ارزش‌ها

مدرس حوزه رسانه با تأکید بر اینکه قطعاً تفاوت‌هایی بین فرزندان و پدر و مادر آنها وجود دارد، ادامه داد: والدین و مربیان می‌بایست به دنبال مشابهت‌های موجود باشند تا به این طریق بتوانند با ارتباط با نسل جدید، بر روی آنها اثرگذار باشند.

لسانی اهمیت خانواده در نهادینه کردن ارزش‌ها را بی‌مانند دانست و گفت: ارزش‌ها می‌بایست در لایه درونی خانواده به اجرا دربیاید تا در میان نسل بعد جاری شود. گفت‌وگو از ارزش‌ها و بیرون‌فکنی ارزش‌ها از خانواده‌ها، دور شدن نسل بعدی از ارزش‌ها را رقم خواهد زد.

او تصریح کرد: از راه‌های اجرای ارزش‌ها، خلق کردن و پیاده کردن آئین‌ها و تمرین کردن آنها در هر ماه و سال است. برای مثال می‌توانیم به دختران خانواده تزئین خانه در مراسم های مذهبی را بسپاریم. این امر هم ارزش‌ها را نشان آنها می‌دهد و هم به صورت درونی در خانواده تمرین و اجرا می‌شود. بدین ترتیب خانواده و قوانین با هم بزرگ می‌شوند و قد می‌کشند.

انتهای پیام/

source

توسط salamathyper.ir