ایسنا/خراسان رضوی مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی گفت: در برنامه هفتم به دنبال تصویب واردات پنبه آن‌هم فقط به اندازه نیاز که وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌کند هستیم.

ابراهیم هزارجریبی ۲۵ آبان در مراسم روز مزرعه پنبه که در مزرعه ۴ هکتاری طرح مشارکتی مقایسه ارقام پنبه در شهرستان میان جلگه برگزار شد، بر اهمیت کیفیت محصول پنبه داخلی و نقش آن در جلوگیری از واردات پنبه از خارج تأکید کرد.

 وی افزود: کشاورزان باید محصولی پاک از پنبه را تحویل کارخانه‌های تصفیه و نهایتاً کارخانه‌های نخریسی و نساجی بدهند تا بر اساس اولویت ابتدا محصول نهایی کشاورزان خریداری و در صورت کسری برای واردات اقدام شود.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه پنبه یکی از پنج محصول اصلی کشور است، عنوان کرد: بازار پنبه رقابتی است و باید به جای افزایش قیمت، به دنبال افزایش تولید در واحد سطح و کاهش هزینه‌ها باشیم.

وی با اعلام آمادگی برای ارائه تسهیلات خرید کمباین برداشت پنبه یادآور شد: در برنامه هفتم به دنبال تصویب واردات پنبه آن‌ هم فقط به اندازه نیاز که وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌کند و تبصره مجاز بودن واردات فقط در نیمه اول سال هستیم.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور هم در جمع مسئولین و کشاورزان گفت: کشاورزان، پنبه را به لحاظ ارزش اقتصادی و اشتغالی که دارد به‌ عنوان طلای سفید می‌شناسند.

علی مبارکی افزود: سطح زیر کشت محصول طلای سفید در شهرستان حدود ۴۴۶۰ هکتار است که نسبت به پارسال حدود ۸ درصد افزایش سطح داشته‌ایم.

وی ادامه داد: میانگین تولید پنبه در سال‌های گذشته در ارقام اصلاح شده حدود ۳ تن و در ارقام بومی حدود ۲ تن و ۴۰۰ کیلوگرم بوده که متأسفانه با قطعی برق چاه‌های کشاورزی و تنش خشکسالی که سال گذشته به این محصول وارد شد، این میزان به ترتیب به ۲ تن و ۴۰۰ کیلوگرم و یک تن و ۷۰۰ کیلوگرم کاهش پیدا کرد.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور در ادامه با اعلام برنامه آموزشی خاص برای محصولات کشاورزی در شهرستان بیان کرد: آماده‌ایم تا با همکاری کشاورزان پیشرو منطقه و با حضور محققین، برنامه‌ی آموزشی صفر تا صد این محصول را با توجه به کشت قراردادی پنبه برنامه‌ریزی کنیم.

مبارکی اظهار کرد: برای حمایت از جایگاه کشاورزی و بهره‌برداران آن، اتاق اصناف کشاورزی را در شهرستان نیشابور راه‌اندازی و فعال کرده‌ایم که در این مسیر نیازمند مشارکت کلیه بهره‌برداران بخش کشاورزی است.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور، طرح پیشنهادی هر منبع آبی یک کارشناس کشاورزی، را برای حل مشکلات تولید و ایجاد اشتغال بسیار ضروری دانست و عنوان کرد: با توجه به عدم تحقق پیش‌بینی‌های بارندگی که تاکنون بیش از ۴۰ درصد از سال گذشته کمتر هستیم، امیدواریم این طرح با هدف برنامه‌ریزی دقیق و افزایش بهره‌وری در هر منبع آبی با توجه به پتانسیل‌های آن، در کمیته برنامه‌ریزی سازمان مورد توجه قرار بگیرد.

در ادامه این مراسم ضمن آموزش و پرسش و پاسخ بین مسئولین و کشاورزان از مزرعه ۴ هکتاری طرح مشارکتی مقایسه ارقام با ۱۲ رقم اصلاح شده بازدید به عمل آمد.

شهرستان میان‌جلگه با ۲۸۹۰ کیلومتر مربع مساحت، پیش از این یکی از بخش های شهرستان نیشابور بود، مطابق سرشماری سال ۹۵ این منطقه ۳۹ هزار و ۲۸۸ نفر جمعیت داشته است.

انتهای پیام

source

توسط