اسماعیل ذبیح‌الله، کارگردان مجموعه مستند «در برابر تاریکی» که با موضوع ورزشکاران مخالف رژیم صهیونیستی اسرائیل از شبکه مستند پخش می‌شود، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، اظهار کرد: برخلاف اینکه در کشور ما مقابله با صهیونیسم یک جریان حاکمیتی است در اکثر کشورهای جهان یک جریان روشنفکری به حساب می‌آید. همواره در دنیا جریان‌های فکری روشنفکری و شبه روشنفکری بسیاری بودند که دغدغه فلسطین را داشتند، این جریان‌ها در نقاط مختلف جهان جریان‌های عدالتخواهانه‌ای هستند که قرار نیست از آن‌ها حمایتی هم صورت بگیرد.

ذبیح‌الله خاطرنشان کرد: یکی از افراد مطرحی که در دنیا همواره علیه رژیم صهیونیستی موضع داشته و با صراحت مواضع خود را مطرح کرده راجر واترز است که به عنوان یک خواننده از سال ۲۰۰۵ به بعد مقابل هر کسی که در اسرائیل کنسرتی برگزار کرده، ایستاده و شخصاً به عنوان یک انسان آزاده پیگیر است که مقابل حضور خواننده‌ها و هنرمندان در اسرائیل قرار بگیرد و وقتی باخبر می‌شود که خواننده‌ای قرار است در اسرائیل کنسرتی برگزار کند با او صحبت می‌کند تا او را از این کار منصرف کند.

وی افزود: در حوزه ورزش هم ما با نمونه‌های بسیاری روبرو هستیم. به عنوان مثال می‌توان به «ترور هوگان» ورزشکار ایرلندی اشاره کرد که در اروپا زندگی خود را داشت و در رشته ورزشی‌اش فعالیت می‌کرد تا اینکه متوجه شد گروه‌های مردمی برای کمک به مردم غزه فعالیت می‌کنند، این اتفاق موجب شد که درباره این موضوع کنجکاو شود و به همین دلیل با وجود اینکه می‌داند جانش به خطر می‌افتد خود را به غزه می‌رساند و از نزدیک وضعیت موجود را رصد می‌کند و پس از بازگشت به کشورش مقابل سفارت اسرائیل اعتراضات خود را با صراحت بیان می‌کند. فرد دیگری مثل زیمرمن که یک سوارکار مطرح آلمانی است در مسابقات المپیک تصمیم می‌گیرد با پرچم فلسطین حاضر شود و نمونه‌های متعددی از این اقتدامات در بین ورزشکاران می‌توان مشاهده کرد، ورزشکارانی که نه مسلمان هستند، نه عرب زبان یا حتی خاورمیانه‌ای هم نیستند اما تصمیم می‌گیرند که در برابر ظلم بی‌تفاوت نباشند.

این کارگردان در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از نمونه‌های جالب در این موضوع موضع‌گیری اریک کانتونا فوتبالیست مطرح فرانسوی است که به شخصه تلاش می‌کند تا یک فوتبالیست فلسطینی را از زندان آزاد کند و با اقداماتی که انجام می‌دهد باعث می‌شود که آن فرد فلسطینی محبوس در زندان اسرائیل، آزاد شود. از نمونه‌های اخیر می‌توان به محمد صلاح فوتبالیست مصری شاغل در انگلیس اشاره کرد که حتی گفته می‌شود افراد بسیاری با دیدن مسابقات او مسلمان شده‌اند و او در مقابله با اسلام‌هراسی در دنیا بسیار تأثیرگذار بوده؛ او حتی از نخست‌وزیر انگلیس درخواست کرد که برای آتش‌بس در فلسطین اقدام کند. شخصیت‌های بسیاری مثل مارادونا یا رونالدو را داریم که اسطوره‌های ورزش هستند.

وی با اشاره به اینکه تعداد ورزشکارانی مخالف با رژیم صهیونیستی بسیار زیاد است، درباره ملاک انتخاب ورزشکاران در این مجموعه مستند گفت: انتخاب سوژه و ایده‌پردازی‌ها در این مجموعه بیشتر بر دوش وحید مردانه بود و او ساخت این مجموعه را به من پیشنهاد داد اما شخصیت‌های بیشتری هستند که می‌شود به آن‌ها پرداخت. در دنیای ورزش واقعاً ورزشکاران بسیاری علیه اسرائیل موضع‌گیری کرده‌اند، یکی از نمونه‌های جالب و عجیب هم بابی فیشر قهرمان شطرنج آمریکایی است که خودش یهودی است ولی به تندی علیه صهیونیست‌ها موضع‌گیری می‌کند و حتی موضع‌گیری‌هایش به قدری شدید است که می‌توان نشان‌هایی از ضد یهودی بودن هم در آن دید.

ذبیح‌پور درباره اهمیت موضع‌گیری ورزشکاران و هنرمندان مطرح دنیا در حمایت از مردم فلسطین گفت: وقتی فردی مثل راجر واترز وارد میدان می‌شود، اتفاقات مهمی رخ می‌دهد و یکی از این اتفاقات مهم این است که موضع‌گیری‌های او در دنیای موسیقی باعث شده تا از سال ۲۰۰۵ کنسرت‌ها و برنامه‌های بسیاری در اسرائیل لغو شود. جالب است که پیش از این موضع‌گیری‌ها او به اسرائیل دعوت شد، این دعوت را پذیرفت و وقتی به آنجا رفت فلسطینی‌ها را هم دید، همانجا تصمیم گرفت کنار فلسطینی‌ها بایستد و از آن روز تا الان به واسطه اقدامات واترز؛ سلبریتی‌های بسیاری پایشان را در اسرائیل نگذاشتند؛ یا فردی مثل محمد صلاح وقتی با پرچم فلسطین به ورزشگاه می‌رود توجه مردم آن کشور و جهان را به مسئله فلسطین جلب می‌کند و همه این اقدامات در حالی است که فلسطین جریانی است که در دنیا به رسمیت شناخته نمی‌شود و همانطور که می‌بینیم کشته شدن ده هزار نفر از مردم فلسطین برای دولت‌ها و سیاستمداران هیچ اهمیتی ندارد ولی افراد مطرح با موضع‌گیری‌هایشان تلاش می‌کنند که جلوی این نادیده گرفته شدن را بگیرند و این کار بسیار ارزشمندی است.

وی افزود: حتی شخصیتی مثل هانا آرنت که یک فیلسوف یهودی است با تشکیل اسرائیل مخالفت کرده و نظریات جالبی درباره چنین دولت‌ها و حکومت‌ها دارد و پیش‌بینی می‌کند که این‌ها قصد دارند چه جریانی را ایجاد کنند اما در نهایت مردم هستند که تعیین می‌کنند و تصمیم می‌گیرند که از خواسته‌های آن‌ها پیروی نکنند. در موسیقی‌هایی مثل موسیقی رپ هم ما شاهد شکل‌گیری جریان‌هایی هستیم که علیه اسرائیل موضع دارند و به حمایت از مردم فلسطین می‌پردازند؛ هنرمندی مثل ناتالی پورتمن که خود یهودی است علیه اسرائیل موضع می‌گیرد و وقتی به اسرائیل دعوت می‌شود که جایزه‌ای از آن‌ها دریافت کند به آن‌جا نمی‌رود و اینگونه مخالفتش را با سیاست‌های صهیونیستی اعلام می‌کند. افراد مشهور در سراسر جهان هر یک به روشی این مخالفت را ابراز کرده‌اند و انتخاب این افراد برای ماندن در کنار مردم فلسطین باعث شده تا جریان مخالفت با صهیونیسم در جهان متوقف نشود.

این کارگردان درباره عوامل شکل‌گیری موضع‌گیری ورزشکاران علیه اسرائیل گفت: در تحقیقاتی که من داشتم نمی‌توانم بگویم که یک کلیشه وجود دارد و همه یا اکثر ورزشکاران مخالف اسرائیل در یک قالب مشخص با مسئله فلسطین آشنا می‌شوند. به نظر من اگر به موضوع ظالم و مظلوم توجه کنیم ذات انسان اینگونه است که ناخودآگاه از مظلوم طرفداری می‌کند و انسان‌ها همگی ناخودآگاه با ظلم مخالف هستند. فضای رسانه‌ای مسیر دیگری را در پیش دارد ولی شبکه‌های صهیونیستی آنقدر هم قدرت ندارند که بتوانند همه جنایت‌های خود را پنهان کنند و امروز اسرائیل خود را به جهانیان نشان داده و مردم جهان از جنایات آن‌ها آگاه هستند. وقتی یک کمدین سیاه‌پوست جنایات اسرائیل را محکوم می‌کند تحریم می‌شود اما این بیکار شدنش جریان‌ساز می‌شود و یک نفر دیگر همان موضع‌گیری را ادامه می‌دهد. ما شاهد بودیم که مثلاً فردی در آمریکا علیه اسرائیل موضع گرفته که خودش در اسرائیل سربازی رفته اما می‌گوید که ما فلسطین را غصب کرده‌ایم و او هم بلافاصله اخراج می‌شود اما این اتفاقات باعث نمی‌شود که فلسطین فراموش شود و همچنان پرچم این کشور برافراشته است.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی ورزشکاران و هنرمندان با وجود مخالفتشان با اسرائیل همچنان فعالیت حرفه‌ایشان را ادامه می‌دهند و لابی‌های صهیونیست نتوانسته آن‌ها را حذف کند، گفت: این مخالفت‌ها به هر شکل برای افراد مطرح هزینه‌هایی دارد چرا که حمایت از فلسطین امروز در جهان شنا کردن مخالف جهت آب است و مطمئناً این اقدام خسارت‌هایی دارد. شاید ما این خسارت‌ها را نبینیم و متوجه نشویم که آن فرد مطرح پس از مخالفتش با اسرائیل چقدر از ثروتش را از دست داد و یا دچار چه مشکلاتی شد.

ذبیح‌پور درباره ادامه ساخت این مجموعه مستند هم گفت: گزینه‌های بسیاری هستند که می‌توان درباره آن‌ها هم مستند ساخت و علاقه دارم که ساخت این مجموعه را ادامه دهم اما بر خلاف اینکه تصور می‌شود در کشور ما هرکس بخواهد اقدامی علیه حکومت اسرائیل داشته باشد قطعاً مورد حمایت قرار می‌گیرد من چنین حمایتی ندیدم.



انتهای پیام/

source

توسط