داچیا داستر ۲۰۲۴ با طراحی خشن تر ارائه شده است. همچنین این خودرو دارای یک تخت دو نفره به صورت آپشنال هم است.
داچیا در زیر چتر شرکت رنو شکوفا شده است و این برند رومانیایی اقتصادی ساز، دو خودرو از محبوب ترین خودرو های اروپا را ارائه می دهد. تا ماه اکتبر، سوپر مینی ساندرو پر فروش ترین خودرو در قاره سبز بود در حالی که داستر به ۱۵ خودروی برتر راه یافت. اکنون داستر در نسل سوم خود، کمی پیچیدگی را اضافه می کند اما همچنان بر موارد ضروری تمرکز دارد.
اگر استایل داستر جدید آشنا به نظر می رسد، دلیل خوبی برای آن وجود دارد. داستر ۲۰۲۴ پس از معرفی مدلی با نام گذاری بیگستر در اوایل سال ۲۰۲۱ ساخته شده است. داستر تقریبا تصویری از مدل مفهومی بیگستر است که به یک مدل بزرگتر که بالاتر از داستر جای می گیرد تبدیل خواهد شد.
طراحی داچیا داستر ۲۰۲۴
داستر جدید با ۱۷۱.۰ اینچ طول، تقریباً به اندازه مدل قبلی خود است. با این حال، این یک مدل نسل بعدی واقعی است که از پلتفرم پیچیده تر CMF-B استفاده می کند. با توجه به معماری مدرن تر اقتباس شده از شرکت مادر رنو، فضای بدنه بهبود یافته است تا ظرفیت بار را شش درصد افزایش دهد و به ۱۶.۶ فوت مکعب (۴۷۲ لیتر) برساند. علاوه بر این، سرنشینان عقب فضای پای بیشتری نسبت به قبل دارند و باربند سقفی آپشنال می تواند تا ۱۷۶ پوند (۸۰ کیلوگرم) را تحمل کند.
این شاسی بلند بدون زواید که نسبت به مدل قبلی خود مستحکم تر به نظر می رسد، دارای روکش های پلاستیکی اضافی بدنه و صفحه های لغزنده قوی تر برای تقویت طبیعت گردی آن است. این خودرو از الگوی Y برای چراغ ها استفاده می کند و دستگیره های درب های عقب را در ستون های C ادغام می کند.
کابین و امکانات
فضای داخلی از مواد فانتزی به دور است و پلاستیک های خشک آن را ساده نگه می دارد. آنها لزوما زیبا به نظر نمی رسند، اما هدف داچیا توسعه یک کابین بادوام و در عین حال پایین نگه داشتن هزینه ها است. یک صفحه پشت کیلومتر دیجیتال ۷.۰ اینچی و یک صفحه نمایش لمسی ۱۰.۱ اینچی که کمی به سمت راننده متمایل شده است، همچنین تا چهار پورت USB با نور پردازی، شارژ بی سیم تلفن هوشمند، سیستم صوتی با شش بلندگو و پشتیبانی از Android Auto و Apple CarPlay بی سیم نیز وجود دارد.
خوشحالیم که هنوز دکمه های معمولی برای تنظیمات سیستم تهویه مطبوع وجود دارد در حالی که فرمان نیز دارای کنترل های قدیمی متعدد است. نگهدارنده گوشی هوشمند در کنار دو صفحه نمایش، یکی از ویژگی های رایج داچیا است. در قسمت پشتی، یک بسته خواب آپشنال همراه با یک تخت دو نفره تاشو و یک میز و یک فضای ذخیره سازی همراه است. داچیا می گوید تنظیم کردن همه چیز کمتر از دو دقیقه طول می کشد.
مشخصات فنی داچیا داستر ۲۰۲۴
از آنجایی که موتور ۱.۵ لیتری dCi دیگر تولید نمی شود، موتور دیزلی در داستر به کار نرفته است. در عوض داستر ۲۰۲۴ با موتور ۱.۲ لیتری TCe 130 توربو شارژ ارائه می شود. این موتور سه سیلندر از یک سیستم هیبریدی ملایم استفاده می کند. این خودرو را می توان به صورت چرخ جلو محرک یا چهار چرخ محرک با گیربکس شش سرعته دستی داشت. داچیا می گوید مصرف سوخت ۱۰ درصد در مقایسه با نسخه غیر برقی همان موتور کاهش یافته است در حالی که عملکرد نیز اکنون بهتر است.
یک موتور ECO-G 100 با گاز مایع (LPG) کار می کند و می تواند ۸۰۸ مایل (۱۳۰۰ کیلومتر) را با مخزن ۵۰ لیتری بنزین و مخزن ۵۰ لیتری LPG که تا لبه پر شده است طی کند. اولی در زیر صندلی عقب قرار دارد در حالی که دومی زیر کف قسمت بار قرار دارد، بنابراین ظرفیت قسمت بار بدون تغییر باقی می ماند. این فقط به همین جا ختم نمی شود که LPG به طور قابل توجهی ارزان تر از بنزین است، زیرا داچیا ادعا می کند که انتشار CO2 در مقایسه با موتور های فقط بنزینی معادل ۱۰ درصد کاهش یافته است.
مهم ترین نوآوری از نظر پیشرانه، استفاده از یک سیستم هیبریدی است که از واگن Jogger به ارث رسیده است. این خودرو از یک موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با دو موتور الکتریکی، یک باتری ۱.۲ کیلو وات ساعتی و یک گیربکس اتوماتیک استفاده می کند. یکی از موتورهای الکتریکی ۴۹ اسب بخار قدرت دارد در حالی که دیگری به عنوان استارت / ژنراتور عمل می کند.
داستر هیبرید ۱۴۰ از ترمز احیا کننده انرژی پشتیبانی می کند و سیستم پیشرانه آن همیشه در حالت برقی شروع به کار می کند. داچیا مدعی است مصرف سوخت به طور متوسط ۲۰ درصد و در رانندگی شهری تا ۴۰ درصد کاهش می یابد. برند رومانیایی تخمین می زند که شما ۸۰ درصد از اوقات در شهر در حالت الکتریکی رانندگی خواهید کرد.
داستر جدید با ارائه ۸.۵ اینچ فاصله از سطح زمین برای مدل AWD خودرویی نسبتا قدرتمند در آفرودهای سبک است. زاویه ورود ۳۱ درجه و زاویه خروج ۳۶ درجه را ارائه می دهد. حتی دارای یک سیستم کنترل سرعت در سراشیبی است که به طور خودکار سرعت را تنظیم می کند تا پایین آمدن نرم از سراشیبی را فراهم کند. این سیستم بین ۰ تا ۱۷ مایل در ساعت (۳۰ کیلومتر در ساعت) کار می کند و حتی در هنگام دنده عقب فعال می شود. همچنین پنج حالت رانندگی برای انتخاب وجود دارد: خودکار، برف، گل / شن، آفرود و اقتصادی.
مدل نسل سوم قرار است سال آینده به بازار عرضه شود. از زمانی که داستر اصلی ۱۳ سال پیش عرضه شد، داچیا موفق به فروش بیش از ۲.۲ میلیون دستگاه شده است. از سال ۲۰۱۸، داستر پرفروش ترین SUV برای مشتریان در اروپا بوده است. برای دریافت ایده ای از این موفقیت لازم است بدانید، این SUV در سراسر اروپا، تقریبا ۱۰۰۰ دستگاه در هر روز در کارخانه Piteşti در رومانی تولید می شود. یعنی که در هر دقیقه یک وسیله نقلیه از خط تولید خارج می شود.
انتظار می رود رنو نسخه خود را در بازار هایی که داچیا حضور ندارد، با برند خود بفروشد. از سال ۲۰۲۳، داچیا در ۴۴ کشور فروخته می شود.
source