اگر شما هم کودک بیش فعالی دارید حتما برای برقراری آرامش و ارتباط درست با او راه های مختلفی را امتحان نموده اید.طبق تحقیقات انجام شده پرشکان معتقدند مصرف شربت امگا 3 تاثیر مثبتی بر بهبود علائم بیش فعالی در کودکان دارد و کمبود امگا 3 در بدن کودک در تشدید علائم بیش فعالی موثر است.بهترین مکمل امگا 3 کودکان همچون شربت امگا 3 پلاس یوروویتال و سافت ژل امگا 3 پلاس دانا هستند که برای کودکان ADHD توصیه می گردد. این مقاله به بررسی اثرات جامع اسیدهای چرب امگا 3 بر روی کودکان بیش فعال، از جمله مکانیسم عمل و کاربردهای درمانی بالقوه آنها می پردازد.

بیش فعالی و علائم آن

بیش فعالی که با تکانشگری بیش از حد، بی توجهی و بی قراری مشخص می شود، یک اختلال رفتاری رایج در کودکان است. در حالی که عوامل مختلفی به بیش فعالی کمک می کنند، شواهد رو به رشد نشان می دهد که تغذیه کافی نقش حیاتی در مدیریت علائم آن دارد. اسیدهای چرب امگا 3، به ویژه ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA)، به دلیل مزایای بالقوه خود در کاهش بیش فعالی در کودکان توجه قابل توجهی را به خود جلب کرده اند.برخی از علائم شایع بیش فعالی در کودکان عبارتند از:

  • بی قراری
  • حرف زدن زیاد
  • رفتارهای تکانشی
  • اختلال در تمرکز
  • فعالیت بدنی بیش از حد

فواید امگا 3 بر بیش فعالی

تحقیقات نشان می دهد که کمبود اسید چرب امگا 3 ممکن است یک عامل کمک کننده در ایجاد و شدت رفتارهای بیش فعال در کودکان باشد. این اسیدهای چرب ضروری نقش مهمی در ساختار و عملکرد مغز دارند و کمبود دریافت کافی امگا 3 می تواند پیامدهای مهمی داشته باشد. در پاسخ به سوال کمبود امگا 3 و بیش فعالی چه ارتباطی با هم دارند باید بگوییم مطالعات نشان داده اند که کودکان مبتلا به ADHD یا بیش فعالی اغلب سطوح پایین تری از امگا 3، به ویژه DHA، در مقایسه با همسالان عصبی خود دارند. این کمبود ممکن است منجر به اختلال در ارتباطات عصبی، عدم تعادل انتقال دهنده های عصبی و افزایش التهاب در مغز شود – که همه اینها می تواند تکانشگری، بی توجهی و بی قراری را افزایش دهد.

به نقل از سایت علمی healthline

امگا 3 علائم ADHD را بهبود بخشد اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD) یک بیماری شایع است که با علائمی مانند بیش فعالی، تکانشگری و مشکل در تمرکز مرتبط است. برخی تحقیقات نشان می دهد که مکمل های امگا 3 ممکن است به کاهش علائم ADHD در کودکان کمک کند.

امگا 3 و سلامت مغز

اسیدهای چرب امگا 3 برای رشد و عملکرد طبیعی مغز ضروری هستند. EPA و DHA اجزای جدایی ناپذیر غشای سلولی در مغز هستند و نقش مهمی در انتقال عصبی، سیگنال دهی عصبی و تنظیم التهاب دارند. کمبود اسیدهای چرب امگا 3 با اختلالات رشد عصبی، از جمله اختلال کمبود توجه بیش فعالی (ADHD) مرتبط است. مصرف مکمل اسیدهای چرب امگا 3 برای کودکان بیش فعال ممکن است به رفع عدم تعادل تغذیه ای و حمایت از سلامت مغز کمک کند.

بهبود کیفیت خواب

اختلالات خواب در میان کودکان مبتلا به بیش فعالی شایع است و خواب ضعیف می تواند علائم ADHD را تشدید کند. نشان داده شده است که اسیدهای چرب امگا 3 باعث بهبود کیفیت خواب، کاهش مقاومت قبل از خواب و کاهش بیدار شدن در شب می شود. با ترویج الگوهای خواب سالم، مکمل امگا 3 ممکن است به طور غیرمستقیم علائم بیش فعالی را کاهش دهد و از بهزیستی کلی در کودکان مبتلا حمایت کند.

افزایش تعادل انتقال دهنده های عصبی

نشان داده شده است که اسیدهای چرب امگا 3 بر تولید و فعالیت انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین، سروتونین و نوراپی نفرین تأثیر می گذارند که در تنظیم توجه، خلق و خو و رفتار نقش دارند. با تقویت عملکرد انتقال دهنده های عصبی، اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است به بازگرداندن تعادل عصبی شیمیایی در کودکان بیش فعال کمک کند و در نتیجه علائم تکانشگری و بی توجهی را کاهش دهد.

کاهش التهاب و استرس

التهاب مزمن و استرس اکسیداتیو در پاتوفیزیولوژی ADHD و بیش فعالی نقش دارد. اسیدهای چرب امگا 3 دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند که می تواند به کاهش اثرات مضر التهاب و استرس اکسیداتیو بر روی مغز کمک کند. با کاهش التهاب عصبی و آسیب اکسیداتیو، اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است به بهبود عملکرد شناختی و رفتار در کودکان بیش فعال کمک کند.

بهبود عملکرد شناختی و رفتاری

مطالعات بالینی نشان داده اند که مکمل امگا 3 می تواند اثرات مثبتی بر عملکرد و رفتار شناختی در کودکان مبتلا به بیش فعالی یا بیش فعالی داشته باشد. بهبود توجه، افزایش تمرکز و قدرت یادگیری پس از مداخله امگا 3 گزارش شده است. علاوه بر این، برخی مطالعات نشان می دهد که اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است عملکرد تحصیلی و مهارت های زبانی را در کودکان بیش فعال افزایش دهد.

دوز مجاز امگا 3 برای کودکان

برای به دست آوردن اثرات مفید اسیدهای چرب امگا 3، دوز و منابع مناسب ضروری است. آکادمی اطفال آمریکا (AAP) مصرف روزانه 500 میلی گرم EPA و DHA را برای کودکان توصیه می کند. اسیدهای چرب امگا 3 را می توان از طریق منابع غذایی، از جمله ماهی های چرب (مانند ماهی سالمون، ماهی خال مخالی)، مکمل های روغن ماهی و منابع گیاهی مانند دانه کتان و دانه چیا به دست آورد. با این حال، مشورت با یک متخصص  برای تعیین دوز و منبع بهینه بر اساس نیازهای فردی مهم است.

برگرفته از سایت additudemag

چه مقدار امگا 3 برای کودکان ADHD وجود دارد؟

مکمل های ADHD و روغن ماهی امگا 3 با دوز ایمن
مطالعات هنوز برای تعیین دوز بهینه امگا 3 یا روغن ماهی در کودکان یا بزرگسالان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) انجام نشده است. من به کودکان چهار تا شش ساله توصیه می کنم با مکمل روزانه 500 میلی گرم امگا 3 شروع کنند. کودکان هفت ساله و بزرگتر، 1000 میلی گرم.

بهترین شربت امگا 3 برای درمان بیش فعالی

1.شربت امگا 3 پلاس یوروویتال

مکمل روغن ماهی و امگا 3 شربت امگا 3 پلاس یوروویتال (Eurho Vital Omega 3 Plus) مناسب برای کودکان بالای 2 سال برای بهبود رشد ذهنی و جسمی،تقویت سیستم ایمنی،بهبود عملکرد مغز و بینایی تولید شده است.این شربت امگا3 آلمانی با داشتن طعم مطلوب پرتقال و فاقد بوی ماهی همواره مورد استقبال کودکان قرار می گیرد و برای کودکان در سنین درس خواندن و یا کودکان بیش فعال و کودکانی که هنوز نمی توانند خوب صحبت کنند، فواید بسیاری دارد.شما می توانید با مشاهده قیمت شربت امگا 3 پلاس یوروویتال با تخفیف ویژه و تاریخ انقضای بالای یکسال اقدام به خرید از داروخانه آنلاین ویتامین کده نمایید.

شربت امگا 3 پلاس یوروویتال

2.شربت امگا3 مکس یوروویتال

مصرف شربت امگا3 مکس برند یوروویتال آلمان (Eurho Vital Omega-3 Max) برای بزرگسالان ، کودکان و نوجوانان فواید بسیار زیادی دارد.یکی از مزایای شربت امگا3 برای کودکان بیش فعال جهت بهبود اختلالات رفتاری آنها می باشد.کمک به رفع علائم آسم و حساسیت های پوستی و تقویت سیستم ایمنی از دیگر فواید شربت امگا3 مکس می باشد.مکمل امگا3 با داشتن ویتامین های A,E,D و طعم مطلوب پرتقال بسیار مورد استقبال کودکان قرار می گیرد.

3.کپسول ژلاتینی امگا 3 پلاس ویتامین آ د3 ای دانا

قرص امگا 3 کودکان و نوجوانان دانا با داشتن ویتامین های A,E,D مکملی کامل و مغذی برای سنین رشد می باشد و در بهبود عملکرد طبیعی قلب و حفظ عملکرد طبیعی مغز و بینایی اثرات مطلوبی دارد.اگر فرزند شما قادر به بلع قرص می باشد مصرف سافت ژل امگا 3 پلاس دانا توصیه می گردد.

قیمت و خرید امگا 3 پلاس ویتامین آ د3 ای

علت بروز بیش فعالی در کودک

بیش فعالی در کودکان یک مسئله رفتاری رایج است که می تواند علل زمینه ای مختلفی داشته باشد. درک عوامل بالقوه موثر در بیش فعالی برای رسیدگی و مدیریت موثر این وضعیت بسیار مهم است.

عوامل ژنتیکی: مطالعات نشان داده‌اند که بیش‌فعالی می‌تواند یک مؤلفه ژنتیکی داشته باشد، با تغییرات ژنتیکی خاص، خطر ابتلا به اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی (ADHD) و رفتارهای بیش‌فعالی مرتبط را افزایش می‌دهد.
کودکانی که سابقه خانوادگی ADHD یا بیش فعالی دارند بیشتر احتمال دارد علائم مشابهی را نشان دهند.

عوامل عصبی: تفاوت در ساختار و عملکرد مغز، به ویژه در نواحی مسئول توجه، تکانشگری، و کنترل حرکتی، می تواند به رفتارهای بیش فعال کمک کند.عدم تعادل در انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین و نوراپی نفرین نیز می تواند در ایجاد بیش فعالی نقش داشته باشد.

فاکتورهای محیطی: قرار گرفتن در معرض سموم، مانند سرب یا مواد شیمیایی خاص، در دوران رشد اولیه کودکی می تواند بر عملکرد مغز تأثیر بگذارد و منجر به رفتارهای بیش فعال شود.
تجارب آسیب زا، استرس و رویدادهای نامطلوب دوران کودکی نیز می تواند در ایجاد بیش فعالی در برخی از کودکان نقش داشته باشد.

عوامل غذایی: برخی از افزودنی های غذایی، مواد نگهدارنده و رنگ های مصنوعی با افزایش بیش فعالی در برخی از کودکان مرتبط است.
کمبودهای غذایی در مواد مغذی مانند اسیدهای چرب امگا 3، آهن و روی نیز ممکن است به رفتارهای بیش فعال کمک کند.

اختلالات خواب: خواب ناکافی یا بی کیفیت می تواند رفتارهای بیش فعال را تشدید کند، زیرا مغز ممکن است در تنظیم توجه و کنترل تکانه مشکل داشته باشد.
اختلالات خواب مانند آپنه خواب نیز می تواند منجر به بیش فعالی در کودکان شود.

شرایط پزشکی: برخی از شرایط پزشکی مانند اختلالات تیروئید، آسیب های سر، یا بیماری های عصبی، گاهی اوقات می توانند با رفتارهای بیش فعال ظاهر شوند.
مهم است که از طریق ارزیابی پزشکی مناسب، علل پزشکی زمینه ای را رد کنید.

جمع بندی اثر امگا 3 بر بیش فعالی کودکان

توجه به این نکته مهم است که اگرچه تحقیقات در مورد امگا 3 و بیش فعالی کودک امیدوارکننده است، تأثیرات آن بسته به هر کودک، شدت بیماری و کیفیت و دوز مکمل‌های امگا 3 می‌تواند متفاوت باشد.در این مطلب از سایت تخصصی ویتامین کده 3 مکمل امگا 3 کودکان معرفی نمودیم که برای بهبود رشد کودک و پیشگیری از بروز علائم بیش فعالی موثر هستند.شما می توانید با دریافت مشاوره رایگان پزشکی از کارشناسان دارویی و تغذیه مجموعه ویتامین کده بهترین مکمل امگا 3 را برای کودک خود تهیه نمایید.

source

توسط salamathyper