پریدن پلک چشم راست اتفاقی است که احتمال دارد تاکنون بارها آن را تجربه کرده‌ باشید. اما علت بروز این مشکل چیست؟ با توجه به اینکه پریدن پلک بسیار آزاردهنده‌ است باید علت این موضوع را بدانید و در موارد ضروری، از پزشک برای درمان آن کمک بگیرید.

درصورتی‌که پریدن پلک برای مدت زیادی طول کشید نباید از آن غافل شوید. در این شرایط مراجعه به سامانه دکترتو و کسب مشاوره از متخصصین این سامانه یک روش کاربردی به‌شمار می‌آید. پزشکان دکترتو با بررسی علائم و شرایط کلی شما، می‌توانند علت و راه درمان را پیدا کنند.

پریدن پلک چشم راست چه دلیلی دارد؟

پرش پلک که به آن تیک عصبی نیز می‌گویند نوعی گرفتگی ماهیچه‌های پلک است که در آن، شخص هیچ کنترلی روی ماهیچه‌ها ندارد. این نوع اسپاسم و گرفتگی در بسیاری از موارد تنها چند دقیقه طول می‌کشد.

در برخی موارد نیز مشاهده شده پرش پلک برای چندین روز ادامه داشته است. این شرایط علاوه‌بر آزادهنده بودن احتمال بروز مشکلات دیگری را نیز نشان می‌دهد. پس باید برای یافتن علت و درمان آن از چشم‌پزشک کمک گرفت.

پرش پلک ممکن است در یک یا هر ۲ چشم خود را نشان دهد. اما سوال اینجاست زمانی که پلک سمت راست با این مشکل مواجه می‌شود چه علتی دارد؟ در ادامه رایج‌ترین علل را معرفی می‌کنیم. این موارد عبارت‌اند از:

  • خستگی زیاد
  • استرس
  • مصرف داروهای خاص به‌خصوص آن دسته از داروها که برای درمان بیماری پارکینسون مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • ایجاد فشار فیزیکی روی پلک
  • بیرون‌زدگی چشم
  • استفاده بیش از حد از تنباکو، کافئین و الکل
  • سوزش چشم

این دلایل، رایج‌ترین علل پریدن پلک سمت راست به‌شمار می‌آیند. برای اینکه پرش پلک کاهش پیدا کند باید به موقعیت خود و شرایطی که در آن قرار دارید توجه داشته باشید. به‌طور مثال؛ اگر مصرف کافئین یا الکل در روتین روزانه شما وجود دارد آن را کاهش دهید تا شاهد بهبود میزان پرش پلک باشید.

چرا پریدن پلک چشم راست برای مدت طولانی ادامه پیدا می‌کند؟

پرش پلک گاهی به‌دلیل استرس یا مصرف زیاد کافئین رخ می‌دهد اما زمانی که این مشکل به‌طور مرتب تکرار شد و برای مدت طولانی نیز ادامه داشت، احتمال بروز اسپاسم مزمن که آن را با نام بلفارواسپاسم خود‌به‌خودی خوش‌خیم معرفی می‌کنند وجود دارد.

بلفارواسپاسم خود‌به‌خودی خوش‌خیم، به‌جز پلک راست روی پلک چپ نیز تاثیر می‌گذارد و باعث پرش آن می‌شود. این عارضه معمولا در زنان بیشتر از مردان خود را نشان می‌دهد.

این نوع پرش پلک برای برای مدت طولانی ادامه دارد و در سن بزرگ‌سالی بیشتر بروز پیدا می‌کند، همچنین با گذشت زمان و افزایش سن این مشکل بیشتر خود را نشان می‌دهد. ضمن اینکه با عوارض زیر همراه است:

  • تاری دید
  • اسپاسم صورت
  • ریزش اشک از یک چشم

آیا پریدن پلک چشم راست ناشی از بیماری است؟

به‌طور کلی باید گفت زمانی که چشم راست و چپ دچار پرش پلک شوند احتمالا به بلفارواسپاسم خود‌به‌خودی خوش‌خیم مبتلا شده‌اید. با وجود تحقیقات گسترده هنوز هم علت دقیق این بیماری شناخته نشده است.

بااین‌حال محققان دریافته‌اند برخی بیماری‌های چشم و مشکلات بدن به‌طور مستقیم باعث شدت اسپاسم عضلات پلک می‌شوند. از این عارضه‌ها باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • خشکی چشم
  • التهاب پلک که به آن بلفاریت نیز می‌گویند.
  • گل مژه یا التهاب ملتحمه چشم
  • استرس
  • کشیدن سیگار
  • زیاده‌روی در مصرف کافیئن یا الکل
  • خستگی چشم
  • حساسیت به نور
  • تحریک‌کننده‌های محیط مانند آلودگی هوا، نور خورشید یا حتی باد

چه زمان دریافت مشاوره از دکتر چشم پزشک آنلاین ضروری است؟

پریدن پلک چشم راست در بسیاری از موارد نشان‌دهنده بیماری جدی نیست اما درصورتی‌که این مشکل برای چندین روز ادامه داشت بهتر است از یک پزشک کمک گرفت تا علت آن را متوجه شد.

به‌طور کلی اگر با ایجاد تغییر در سبک زندگی، کاهش مصرف الکل، کافئین، داشتن خواب کافی، دوری از استرس و عدم قرارگیری در معرض تحریک‌کننده‌های محیطی باز هم پرش پلک ادامه‌دار بود، بهتر است از دکتر آنلاین چشم پزشک کمک گرفت.

دکتر چشم‌ پزشک آنلاین همواره در دسترس است و ازاین‌رو می‌توان بدون اینکه در برنامه شغلی یا روزمره تغییری به‌وجود آورد از این پزشک نوبت دریافت کرد تا علت دقیق پرش پلک مشخص شود.

این پزشک با توجه به سبک زندگی و بیماری‌های چشمی احتمالی، می‌تواند علت این مشکل را تشخیص دهد و سپس به ارائه راه‌کارهایی بپردازد که با رعایت آن‌ها احتمال درمان افزایش پیدا می‌کند.

درصورتی‌که پرش پلک در هر ۲ چشم مشاهده شد و برای مدت طولانی ادامه داشت، اهمیت دریافت مشاوره از چشم‌پزشک بیشتر می‌شود. خدمات چشم پزشکی آنلاین این امکان را فراهم می‌کند تا متخصص طی یک یا چند جلسه گفت‌وگو، علت بروز و راه درمان مشکل را تشخیص دهد بدون اینکه لازم باشد بیمار مسیر پیچیده‌ای را طی کند.

نحوه دریافت ویزیت آنلاین چشم پزشک برای درمان پریدن پلک چشم راست

دریافت نوبت از دکتر آنلاین چشم پزشک در سامانه دکترتو بسیار راحت است. تنها باید وارد این سامانه شوید و به بررسی لیست چشم‌پزشکان بپردازید تا با توجه به نظر سایر مراجعه‌کنندگان، بهترین متخصص را انتخاب کنید.

نکته‌ای که پیش‌از دریافت مشاوره باید آن را مد نظر داشته باشید نوشتن اطلاعات درخصوص مدت‌زمان‌های پریدن پلک چشم راست و شدت آن است. در واقع باید دوره‌های بروز این اتفاق را یادداشت کنید تا پزشک بتواند تشخیص دقیق‌تری داشته باشد.

دیگر اطلاعاتی که درزمینه تشخیص و درمان به چشم‌پزشک کمک می‌کنند سابقه بیماری‌های چشمی و عادت‌هایی مانند مصرف زیاد کافئین یا الکل است. پس با صداقت و دقت کامل به سوالات جواب دهید تا پزشک بتواند علت دقیق و روش درمان این عارضه را پیدا کند.

از روش‌های درمانی که در شرایط حاد مورد استفاده قرار می‌گیرند باید به تزریق بوتاکس یا حتی جراحی برای برداشتن عضلات و اعصاب پلک‌ها اشاره کرد. این راه‌کارها تنها برای اسپاسم‌های شدید تجویز می‌شوند.

جمع‌بندی

پریدن پلک چشم راست معمولا یک مشکل حاد به‌شمار نمی‌آید اما اگر برای طولانی‌مدت ادامه‌دارد باشد بسیار آزاردهنده خواهد بود. از دلایل بروز این مشکل باید به خستگی، کشیدگی پلک، مصرف زیاد کافئین و الکل، سوزش چشم و بیرون‌زدگی آن اشاره کرد.

درصورتی‌که این مشکل برای مدت طولانی ادامه داشت یا در ۲ پلک خود را نشان داد بهتر است به سامانه دکترتو مراجعه و از چشم‌پزشکی حاذق مشاوره دریافت کنید. سامانه دکترتو با ارائه خدمات آنلاین برای مشاوره با متخصصین، فرآیند درمان بیماری‌های مختلف را آسان کرده است.

source

توسط salamathyper.ir