پوست ما ممکن است درگیر بیماری‎ها و عفونت‎های گوناگونی بشود. یکی از بیماری‎های پوستی که جدیدا اسم آن را بیش‎تر می‎شنویم زگیل تناسلی است. متاسفانه این روزها شاهد شایع شدن این مشکل هستیم و افراد زیادی با علائم hpv یا زگیل تناسلی به متخصصان مراجعه می‎کنند. به علت این که زگیل تناسلی از طریق تماس پوستی منتقل می‎شود اطلاع داشتن از شریط ایجاد این بیماری می‎تواند در پیشگیری موثر باشد. در ادامه این مطلب می‎خواهیم با این بیماری، علائم آن و علت مبتلا شدن به زگیل تناسلی آشنا شویم؛ همچنین درمورد راه‎های درمان آن نظیر لیزر CO2 برای زگیل تناسلی بیش‎تر صحبت کنیم.

کاربرد-لیزر-فرکشنال..عنوان-CO2-در-درمان-زگیل-تناسلی

زگیل تناسلی و علائم این بیماری

پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی نوعی ویروس مقاربتی است که موجب بروز زگیل تناسلی می‎شود. برجستگی شبیه تکه‎های کوچک گل کلم بر روی پوست نواحی تناسلی است. زگیل تناسلی مثل خال یا باقی ضایعات پوستی شکل گنبدی ندارند؛ بلکه بعد از کمی برآمده شدن به صورت تخت رشد می‎کنند. این زگیل‎ها در دهانه رحم، دیواره واژن، مقعد، بیضه و آلت تناسلی به وجود می‎آید؛ همچنین ممکن است در دهان و گلو هم ایجاد شود.

زگیل تناسلی ممکن است با دیگر بیماری‎های پوستی اشتباه گرفته شود. علائم این بیماری عبارت‎اند از:

  • تورم در ناحیه‎های گفته شده به رنگ قهوه‎ای، صورتی یا رنگ پوست
  • برجستگی‎های شبیه گل کلم
  • خارش در نواحی که زگیل به وجود آمده
  • احساس سوزش در ناحیه
  • احساس سوزش هنگام دفع
  • ترشحات غیر طبیعی در ناحیه تناسلی
  • در موارد حاد درد و خونریزی

از آن جایی که زگیل تناسلی معمولا خیلی کوچک است تشخیص دقیق آن به عهده متخصص است. برای تشخیص آن از سه روش استفاده می‎شود.

  • معاینه لگنی و تست پاپ اسمیر جهت مشاهده تغییرات غیر طبیعی دهانه رحم
  • معاینه مقعد با دستگاه آندوسکوپ
  • آزمایش خون که قطعی‎ترین روش است.

Capture.PNG

زگیل تناسلی به چه دلیل به وجود می‎آید؟

اصلی‎ترین علت ایجاد زگیل تناسلی روابط جنسی متعدد با افراد گوناگون و روابط جنسی محافظت نشده است؛ به طوری که شما از سابقه جنسی طرف مقبل آگاهی نداشته باشید. در اثر عدم رعایت نکات ایمنی و بهداشتی امکان ابتلا به انواع بیماری‎های مقاربتی بسیار بالا می‎رود؛ زگیل تناسلی هم یک بیماری و ویروس مقاربتی است. این بیماری از طریق تماس پوستی با پوست یا مخاط آلوده منتقل می‎شود. جهت مبتلا نشدن به این بیماری واکسن‎هایی موجود است؛ اما قطعی‎ترین روش پیشگیری داشتن روابط جنسی سالم و امن است.

یکی دیگر از علت‎هایی که برای ابتلا به زگیل تناسلی ذکر شده آغاز فعالیت جنسی و رابطه داشتن در سنین پایین و نوجوانی است.

درصورتی که به نوعی دیگر از ویروس‎های مقاربتی مبتلا باشید ممکن است به زگیل تناسلی هم دچار شوید؛ بنابراین درصورت هر سابقه‎ای در زمینه بیماری و ویروس‎های مقاربتی حتما باید تحت نظر پزشک باشید تا خطر ابتلا به زگیل تناسلی پایین بیاید.

زگیل تناسلی درمان قطعی و مشخصی ندارد؛ اما با استفاده از روش‎هایی می‎توان جلوی پیشرفت آن را گرفت و اثر آن که موجب سوزش، خارش یا درد می‎شود را حذف کرد. برای درمان زگیل تناسلی داروهایی نظیر کرم ایمی‌کیمود یا سینکاتچینز ممکن است تجویز شود؛ همچنین دارویی به نام پودوفیلین که بافت زگیل را تخریب می‎کند هم می‎تواند مفید باشد. سوزاندن زگیل با الکتروکوتر یا منجمد کردن زگیل با نیتروژن مایع از دیگر روش‎های درمان است؛ اما یکی از بهترین و موثرترین روش‎ها لیزر درمانی است. در ادامه با روش لیزر CO2 برای زگیل تناسلی بیش‎تر آشنا می‎شویم.

مزایای درمان لیزر CO2 برای زگیل تناسلی

یکی از بهترین روش‎های درمانی برای از بین بردن زائده‎های پوستی مثل خال، گوشت اضافه و … لیزر CO2 است. لیزر CO2 یک فناوری نوین لیزری است که با تمرکز بر لایه برداری از پوست کار می‎کند. اشعه مادون قرمز این لیزر مثل یک سوزن نازک وارد پوست می‎شود. انرژی بالای این لیزر توسط آب درون پوست جذب می‎شود. دمای پوست بالا می‎رود و در هماهنگی با داغ شدن پوست سطح رویی زگیل هم تخریب و لایه برداری می‎شود؛ این گونه لیزر CO2 می‎تواند زگیل را تبخیر کند و از بین ببرد.

لیزر CO2 برای زگیل تناسلی مزایای زیادی دارد که باعث شده بهترین روش حذف زگیل تناسلی لیزر CO2 باشد. مزایای لیزر CO2 برای زگیل تناسلی عبارت‎اند از:

  • لیزر CO2 یک روش ایمن است که جایگزین عمل جراحی شده. استفاده از لیزر CO2 برای زگیل تناسلی امکان انتقال عفونت را بسیار پایین می‎آورد.
  • این لیزر در روند حذف زگیل، زخم و اسکار بسیار کمی تولید می‎کند.
  • میزان تاثیر لیزر CO2 برای زگیل تناسلی بسیار بالا است و امکان بازگشت زگیل و عود کردن آن در این لیزر کم‎تر است.
  • در جریان حذف زگیل با لیزر CO2 ترشحات بسیار کمی ایجاد می‎شود.
  • لیزر CO2 برای زگیل تناسلی درد کمی دارد که با استفاده از بی‎حسی موضعی کاملا بدون درد می‎شود.
  • لیزر CO2 برای زگیل تناسلی در یک جلسه اتفاق می‎افتد.
  • بعد از لیزر نیازی به طی کردن دوره نقاهت جدی ندارید.
  • به عنوان یک روش غیر تهاجمی نیازی به بستری شدن یا بیهوشی نیست.
  • کاهش یافتن امکان بروز عفونت یا انتقال ویروس

laser-genital-warts-removal.png

مراقبت‎های بعد از درمان لیزر CO2 برای زگیل تناسلی

لیزر صد در صد بدون عوارض نست؛ فقط دارای عوارض بسیار کمی است؛ به همین دلیل برای این که همان عوارض کم تشدید نشود باید بعد از انجام لیزر مراقبت‎هایی را انجام بدهید تا روند بهبودی شما سریع‎تر طی شود. در ابتدا باید بگوییم که لیزر CO2 برای زگیل تناسلی یک روش غیرتهاجمی است و هیچ بریدگی عمیق، بخیه و … را ایجاد نمی‎کند؛ به همین علت بعد از لیزر نیازی به دوره نقاهت و ماندن در خانه ندارید. بهتر است یک روز استراحت کنید و از روز بعد فعالیت‎های خود را از سر بگیرید؛ اما رعایت نکات مراقبتی که توسط پزشک اعلام می‎شود بسیار حائز اهمیت است. مراقبت‎هایی که بعد از لیزر CO2 برای زگیل تناسلی باید رعایت کنید عبارت‎اند از:

  • آنتی بیوتیک‎های تجویزی که ممکن است به صورت پماد یا خوراکی باشد را حتما در ساعت‎های مقرر استفاده کنید.
  • ناحیه لیزر شده را تمیز و خشک نگه دارید؛ البته منظور از خشک نگه داشتن به معنی از بین بردن رطوبت طبیعی نیست؛ بلکه منظور این است که بعد از حمام یا دسشویی حتما با دستمال ناحیه لیزر شده را خشک کنید.
  • برای بروز خشکی پوست و ایجاد عارضه‎های دیگر از مرطوب کننده‎های ملایم و مناسب استفاده کنید.
  • پوست ناحیه لیزر شده را تحت کشش قرار ندهید.
  • استفاده از کرم‎های موبر و … را تا چند روز کاملا قطع کنید و برای اصلاح با سایر روش‎ها حتما از پزشک خود مشوت بگیرید.
  • تا چند روز که بستگی به نظر پزشک دارد از هرگونه فعالیت جنسی و رابطه خود داری کنید.

700344_834.png

آیا بعد از لیزر زگیل تناسلی می‎توان رابطه داشت؟

این موضوع بستگی به نظر پزشک و مقدار حاد بودن مشکل شما دارد؛ اما به طور معمول بعد از لیزر CO2 برای زگیل تناسلی از چند روز تا چند هفته هرگونه رابطه و فعالیت جنسی ممنوع است. در این مدت بدن و پوست ناحیه درحال بازسازی و ترمیم کردن خود است و این اتفاق می‎تواند روند بهبودی را مختل کند؛ همچنین بعد از لیزر پوست حساس‎تر از حالت عادی است و می‎تواند به انواع عفونت‎ها و بیماری‎ها مبتلا شود. بعد از این که بهبودی حاصل شد و شما احساس راحتی کردید می‎توانید فعالیت جنسی را از سر بگیرید؛ اما حواس‎تان باشد که رابطه غیر ایمن بدون استفاده از کاندوم و … به طور کامل ممنوع است. جهت سلامت خود و شریکتان حتما باید تمامی نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت کنید.

مقایسه روش لیزر CO2 با روش کرایوتراپی

لیزر CO2 برای زگیل تناسلی با تبخیر کردن بافت زگیل کار خود را انجام می‎دهد. در کرایوتراپی کاملا برعکس است؛ نیتروژن مایع به محل مورد نظر زده می‎شود و در اثر سرمای بسیار بالای آن بافت زگیل منجمد شده و از بین می‎رود. حالا برای مقایسه روش لیزر CO2 برای زگیل تناسلی و کرایوتراپی باید موردی و بر طبق آمارها آن را بررسی کنیم.

در لیزر CO2 برای زگیل تناسلی اشعه لیزر به محل مورد نظر تابیده می‎شود؛ به دلیل کوچک بودن سطح مقطع پرتو که به نازکی یک سوزن است تاثیر لیزر فقط بر روی قسمت مدنظر اعمال می‎شود. در کرایوتراپی ممکن است در اثر برخورد نیتروژن مایع با بخش‎های دیگر پوست بافت سالم اطراف نیز از بین برود.

تفاوت دیگر این دو روش این است که لیزر CO2 برای زگیل تناسلی در یک جلسه انجام می‎شود و احتمال نیاز به جلسه مجدد زیر 10 درصد است؛ اما در کرایوتراپی به احتمال خیلی زیاد به جلسات دیگر نیاز است.

طبق آمار در لیزر CO2 درصد بسیار بالایی از زگیل‎ها از بین می‎رود؛ اما در کرایوتراپی حدود سه درصد زگیل‎ها محو می‎شود..

درباره احتمال بازگشت و عود کردن بعد از درمان هم لیزر CO2 برای زگیل تناسلی بهتر عمل می‎کند. طبق آمار احتمال بازگشت زگیل بعد از لیزر CO2 2 درصد و بعد از کرایوتراپی 12 درصد است.

زگیل تناسلی

هزینه لیزر CO2 برای زگیل تناسلی

درمورد هزینه نمی‎توان به طور قطعی عددی را مطرح کرد. هزینه لیزر CO2 برای زگیل تناسلی بستگی به عوامل متعدی دارد که بر روی قیمت نهایی تاثیر می‎گذارد.

اول از همه تعداد زگیل‎های تناسلی است. هر چه تعداد آن‎ها بیش‎تر باشد هزینه از بین بردن آن‎ها نیز بالاتر می‎رود. مورد بعدی که بر روی قیمت تاثیر گذار است اندازه آن‎ها است؛ برخی زگیل‎ها بسیار کوچک و برخی خوشه‎ای و بزرگ است. هزینه لیزر CO2 برای زگیل تناسلی به پراکندگی زگیل‎ها هم بستگی دارد؛ وقتی همه آن‎ها در یک ناحیه تجمع داشته باشند لیزر کردن آن‎ها وقت کم‎تری می‎برد. مورد بعدی جای زگیل‎هاست؛ قطعا هزینه لیزر CO2 برای زگیل تناسلی در ناحیه‎هایی که دسترسی به آن سخت است مثل دیواره واژن و … بیش‎تر است. معروف بودن دکتر، میزان شهرت و معتبر بودن کلینیک هم می‎تواند در هزینه نهایی تاثیرگذار باشد. با این حال به علت اینکه لیزر CO2 برای زگیل تناسلی در تعداد جلسات کم‎تری انجام می‎شود به نسبت سایر روش‎ها مثل کرایوتراپی هزینه کم‎تری دارد.

نتیجه گیری

زگیل تناسلی نوعی زائده پوستی است که در اثر ویروس hpv که نوعی ویروس مراقبتی است ایجاد می‎شود. علت اصلی به وجود آمدن زگیل تناسلی روابط جنسی آزاد و نا ایمن با افراد متعدد است. یکی از بهترین روش های درمان زگیل تناسلی لیزر CO2 است که بافت زگیل را تبخیر و آن را از بین می‎برد. در لیزر زگیل تناسلی مهارت پزشک خیلی مهم و تاثیرگذار است؛ به همین دلیل حتما در کلینیک‎های معتبر و تحت نظر پزشکان ماهر این لیزر را انجام بدهید. یکی از بهترین مراکز لیزر CO2 برای زگیل تناسلی کلینیک بین‎المللی فخرائی است. تیم ماهرپزشکی، تیم مشاوره قبل از لیزر، محیطی استریل و آرام و نظرات مثبت مردم دلایل خوبی برای انتخاب این مرکز است تا در آرامش روانی و در شرایطی امن استفاده از لیزر CO2 برای زگیل تناسلی را امتحان کنید.

source

توسط salamathyper.ir