تور جهانی ورزش‌های الکترونیکی (Esports World Cup) که به مدت هشت هفته برگزار می‌شود، نقطه اوج ورود عربستان سعودی به صنعت رو به رشد بازی‌های ویدیویی است.

برای شرکت‌های بازی‌سازی آمریکایی که با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند، سرمایه‌گذاری‌های عربستان سعودی در این صنعت جذابیت زیادی دارد. با این حال، همه گیمرها از این موضوع خوشحال نیستند.

در مراسم افتتاحیه تور جهانی ورزش‌های الکترونیکی، هزاران طرفدار وارد خیابان‌های ریاض، پایتخت عربستان سعودی، شدند و در ساختمان‌ها توسط دستگاه‌های خنک‌کننده در گرمای ۴۳ درجه‌ای خنک شدند. یک تندیس طلایی ۹ متری در مرکز شهر خودنمایی می‌کرد. این مراسم، برای کشوری که مدت‌ها با سنت‌ها تعریف می‌شد، چیزهای آینده‌نگارانه‌ای به نظر می‌رسد.

سرمایه‌گذاری میلیاردی در بازی‌های ویدیویی

این مراسم افتتاحیه، آغاز سرمایه‌گذاری ۳۸ میلیارد دلاری دولت عربستان در صنعت بازی‌های ویدیویی تا سال ۲۰۳۰ است. این سرمایه‌گذاری از طریق صندوق سرمایه‌گذاری عمومی (Public Investment Fund) یا P.I.F. که مدیریت ۷۰۰ میلیارد دلار سرمایه را بر عهده دارد، انجام می‌شود.

تأثیر عربستان در بازی‌های ویدیویی فراتر از مرزهای آن کشور است. در سالی که برای صنعت بازی‌های ویدیویی مالی سختی بوده و شاهد تعدیل نیروهای زیادی بوده‌ایم، بسیاری از شرکت‌های بزرگ بازی‌های ویدیویی و تأثیرگذاران (influencers) دنیا به طور مخفیانه با سعودی‌های ثروتمند شریک شده‌اند.

انتقادات و چالش‌ها

برخی از منتقدان، سرمایه‌گذاری‌های عربستان در صنعت بازی‌های ویدیویی را به عنوان «بازی‌شویی» (games washing) توصیف کرده‌اند، تلاشی برای بهبود تصویر کشور و نقض‌های حقوق بشر آن از طریق سرگرمی و گردشگری. همچنین، برخی گیمرها حضور عربستان را محکوم کرده و قول داده‌اند که رویدادهای آن را تحریم کنند.

برخی از منتقدان، سرمایه‌گذاری‌های عربستان در صنعت بازی‌های ویدیویی را به عنوان «بازی‌شویی» (games washing) توصیف کرده‌اند، تلاشی برای بهبود تصویر کشور و نقض‌های حقوق بشری آن از طریق سرگرمی و گردشگری. همچنین، برخی گیمرها حضور عربستان را محکوم کرده و قول داده‌اند که رویدادهای آن را تحریم کنند. برخی از مخالفان این سرمایه‌گذاری‌ها معتقدند که این اقدامات تلاشی برای سفیدنمایی و بهبود تصویر جهانی عربستان در مقابل نقض‌های حقوق بشری است که به آن متهم شده‌اند، مانند استفاده از لیگ‌های حرفه‌ای گلف و فوتبال برای همین منظور.

تغییرات فرهنگی و اجتماعی

عربستان سعودی با خرید ناشران بازی و برگزاری تورنمنت‌های پرشکوه ورزش‌های الکترونیکی، همچنین در حال ساخت یک شهر بازی با منطقه‌ای مخصوص ورزش‌های الکترونیکی به نام قدیه (Qiddiya) در ۴۸ کیلومتری غرب ریاض است. شرکت‌های این کشور با غول‌های بازی‌سازی مانند سونی (Sony) و اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) که اکنون تحت مالکیت مایکروسافت (Microsoft) است، و شرکت‌های رسانه‌ای مانند رولینگ استون (Rolling Stone) و سی‌ان‌ان (CNN) همکاری کرده‌اند.

نقشه راه صنعت بازی در عربستان

صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان (P.I.F.) از سال ۲۰۲۱ گروه بازی‌های Savvy Games Group را تأسیس کرده است تا سرمایه‌گذاری‌های برنامه‌ریزی شده ۳۸ میلیارد دلاری خود در صنعت بازی را هدایت کند. این صندوق برای مدیریت این شرکت، برایان وارد (Brian Ward)، مدیر سابق الکترونیک آرتز (Electronic Arts) و معاون اکتیویژن بلیزارد، را به عنوان مدیرعامل این شرکت استخدام کرده است.

شرکت Savvy Games Group تاکنون تعدادی از بازی‌سازان کلیدی را تصاحب کرده است، از جمله لیگ الکترونیکی ورزش‌ها (Electronic Sports League) که در دنیای ورزش‌های الکترونیکی همان نقشی را دارد که تور PGA در دنیای گلف دارد، و استودیو بازی‌سازی Scopely که بازی Monopoly Go را تولید کرده است. این شرکت همچنین Faceit، یک پلتفرم دیجیتالی ورزش‌های الکترونیکی را خریداری کرده و آن را با دیگر دارایی‌های خود در این حوزه ترکیب کرده است.

برنامه‌های آینده و توسعه پایدار

به عنوان بخشی از برنامه دولت برای ایجاد ۲۵۰ شرکت بازی‌سازی و ۳۹,۰۰۰ شغل جدید در خاک عربستان، گروه Savvy Games و دیگر شرکت‌های تحت حمایت صندوق سرمایه‌گذاری عمومی (P.I.F.) استعدادهای برتر توسعه‌دهنده بازی از ایالات متحده و آسیا را جذب کرده‌اند. در ژوئن، سفارت عربستان سعودی در آمریکا یک برنامه تبادل راه‌اندازی کرد تا توسعه‌دهندگان بازی‌های جوان سعودی را با آمریکایی‌ها مرتبط کند.

شرکت Savvy Games Group با تصاحب چندین بازی‌ساز کلیدی، نفوذ خود را در صنعت بازی‌های ویدیویی گسترش داده است. به عنوان مثال، این شرکت لیگ الکترونیکی ورزش‌ها (Electronic Sports League) را خریداری کرده است که در دنیای ورزش‌های الکترونیکی همان نقشی را دارد که تور PGA در دنیای گلف دارد. این شرکت همچنین استودیو بازی‌سازی Scopely که بازی Monopoly Go را تولید کرده است، خریداری کرده است.

تأثیرات اجتماعی و فرهنگی

ورود عربستان به دنیای بازی‌های ویدیویی با چالش‌ها و انتقادات زیادی همراه بوده است. برخی از تیم‌های ورزش‌های الکترونیکی سعی دارند ضمن پذیرش پول سعودی، بیانیه‌ای اجتماعی نیز ارائه دهند.

با این حال، با افزایش نفوذ مالی عربستان در دنیای ورزش‌های الکترونیکی، اجتناب از آن برای بسیاری از فعالان این صنعت چالش‌برانگیز شده است. پارکر مک‌کی، یک مجری ورزش‌های الکترونیکی، گفت: «به نقطه‌ای رسیده‌ایم که اگر خط قرمز بکشید و بگویید “من برای یک شرکت سعودی کار نمی‌کنم” یا “به عربستان نمی‌روم”، احتمالاً کار شما در ورزش‌های الکترونیکی خیلی کوتاه خواهد بود.»

تلاش برای ترویج صنعت بازی

رهبران سازمان‌های بازی‌سازی عربستان با انتقادات مربوط به علاقه مالی این کشور به صنعت بازی مقابله کرده‌اند. رالف ریچرت (Ralf Reichert)، مدیر عامل بنیاد ورزش‌های الکترونیکی (Esports World Cup Foundation)، گفت: «سه سال پیش، خودم هم تعصباتی درباره عربستان داشتم و فکر می‌کردم که این کشور چیست و چه نیست. در نهایت، هر کسی باید خودش قضاوت کند و من فقط مردم را دعوت می‌کنم که بیایند و آن را ببینند.»

دستیابی به اهداف کلان

برنامه‌های بزرگ عربستان برای صنعت بازی‌سازی و ورزش‌های الکترونیکی نشان‌دهنده تعهد جدی این کشور به توسعه اقتصادی و اجتماعی است. با ورود سرمایه‌های عظیم و تلاش برای جذب بهترین استعدادهای جهانی، عربستان در مسیر تبدیل شدن به یکی از قطب‌های اصلی صنعت بازی‌های ویدیویی قرار دارد.

منبع



نوشته‌های پیشنهادی

source

توسط salamathyper.ir