ویندوز 10 در سال 2025 پس از 10 سال فعالیت به عنوان یکی از برجسته‌ترین نسخه‌های ویندوز، به پایان عمر خود خواهد رسید. شما نیازی به ارتقا قبل از آن ندارید، اما قطعاً باید این کار را انجام دهید. پس از قطع پشتیبانی امنیتی، ویندوز 10 به شدت در معرض حملات هکرها قرار خواهد گرفت و هر کسی که همچنان از آن استفاده می‌کند، بسیار آسیب‌پذیر خواهد بود.

زمان پایان پشتیبانی ویندوز 10

ویندوز 10 در تاریخ 14 اکتبر 2025 به طور کامل پشتیبانی خود را از دست خواهد داد. این به معنی پایان به‌روزرسانی‌های ویژگی، رفع اشکالات، پشتیبانی فنی و وصله‌های امنیتی است. پس از این تاریخ، اگر هکرها از یک نقص روز صفر (zero-day exploit) استفاده کنند، ویندوز 10 بسیار آسیب‌پذیر خواهد شد. این تاریخ برای تمامی نسخه‌های ویندوز 10 از جمله ویندوز 10 هوم (Home) و پرو (Pro) اعمال می‌شود.

اگر هنوز از نسخه قدیمی‌تر از 22H2 استفاده می‌کنید، ویندوز 10 شما هم‌اکنون نیز پشتیبانی نمی‌شود و باید فوراً به ویندوز 11 ارتقا دهید. اگر آماده ارتقا به ویندوز 11 نیستید، حداقل باید به نسخه 22H2 به‌روزرسانی کنید و در طول سال‌های آینده آن را به‌روز نگه دارید تا از امنیت بیشتری برخوردار شوید.

نحوه حفظ امنیت در ویندوز 10 پس از اکتبر 2025

بهترین راه برای حفاظت از داده‌ها، دستگاه‌ها و هویت شما پس از اکتبر 2025، ارتقا به ویندوز 11 است. اما اگر همچنان می‌خواهید از ویندوز 10 استفاده کنید یا به دلیل ناسازگاری سیستم خود نمی‌توانید ارتقا دهید، مایکروسافت برنامه به‌روزرسانی امنیتی تمدیدشده یک‌ساله‌ای را ارائه می‌دهد که البته پولی است و تنها دسترسی به برخی به‌روزرسانی‌های امنیتی را فراهم می‌کند. مایکروسافت هنوز جزئیات قیمت‌گذاری این برنامه را اعلام نکرده است، اما احتمالاً شامل هزینه سالانه خواهد بود.

علاوه بر این، پشتیبانی امنیتی از طریق 0Patch نیز در دسترس خواهد بود که آن هم رایگان نیست. هر کسی که پس از اکتبر 2025 از ویندوز 10 استفاده می‌کند، باید یک برنامه آنتی‌ویروس قوی و به‌روز داشته باشد و ترجیحاً به‌صورت آفلاین بماند.

نحوه ارتقا به ویندوز 11

برای ارتقا به ویندوز 11 به ساده‌ترین روش، فقط به‌روزرسانی ویندوز را اجرا کنید. اگر کامپیوتر شما سازگار باشد، به‌روزرسانی به طور خودکار انجام می‌شود و شما تنها نیاز به به‌روزرسانی چند درایور خواهید داشت. اگر کلید معتبر ویندوز 10 دارید، می‌توانید حتی به صورت رایگان ارتقا دهید.



نوشته‌های پیشنهادی


source

توسط salamathyper.ir