ژاپن در طول جنگ جهانی دوم یکی از بزرگترین قدرتهای دریایی بود و بیش از ۲۰ ناو هواپیمابر داشت. اما پس از شکست، تمامی ناوهای خود را از بین برد و از زمان تصویب قانون اساسی صلحطلبانه، در سال ۱۹۴۵ ناو هواپیمابری نداشت.
اما تغییرات زمانی به معنای تغییر نیازهای دفاعی است. نیروی دریایی ژاپن (JMSDF) ناوشکن کلاسی ایزوما به نام جیاس کاگا دارد که به عنوان ناوشکن دارای امکان حمل هلیکوپترها طراحی شده است. این کشتی دارای عرشهای صاف است که اجازه میدهد پنج هلیکوپتر به طور همزمان عملیات کنند. معمولاً هفت هلیکوپتر حمل میکند اما میتوان آن را به گونهای تجهیز کرد که تا ۲۸ هلیکوپتر حمل کند.
در سال ۲۰۱۸، ژاپن برنامهریزی کرد ۴۲ جنگنده F-35B خریداری کند که برای برخاستن از باندهای کوتاه و فرود عمودی طراحی شدهاند. ژاپن ناوشکنهای کلاسی ایزوما را برای حمل جتها تغییر داد و آنها را به ناو هواپیمابر تبدیل کرد: اولین ناوهایی که ژاپن پس از تسلیم به ایالات متحده در حدود ۸۰ سال پیش خواهد داشت.
آیا این ناوها دفاعی هستند؟
از آنجا که قانون اساسی ژاپن ممنوعیت دستیابی به تسلیحات تهاجمی را دارد، ناوشکنهای کلاس ایزوما که شامل دو کشتی ایزوما و کاگا میشود، به عنوان تسلیحات دفاعی با نام ناوشکن از نظر ژاپنیها تقسیمبندی شده اند. با این حال، چین ادعا میکند که ارتقای این ناوشکنها برای حمل F-35B «ماهیت کشتیها را از دفاعی به تهاجمی تغییر میدهد». حتی اگر اینطور باشد، ناوشکنهای کلاس ایزوما با وزن ۱۹۵۰۰ نسبت به ناو USS نیمتز (۹۷۰۰۰ تن) که یکی از بزرگترین کشتیهای جهان است و ناو شاندونگ چین (۶۶۰۰۰ تن) بسیار سبک هستند.
علاوه بر این، داشتن موشکهای پیشرفته ضد کشتی به این معناست که میتواند اهداف را در صدها یا حتی هزاران مایل دورتر هدف قرار دهد، در حالی که برد دفاعی بیشتر سیستمهای تسلیحاتی کشتی تنها حدود ۱۰۰ مایل است. بنابراین، ناوشکنهای کلاس ایزوما که F-35B حمل میکنند برای نیروی دریایی ژاپن بسیار حیاتی خواهند بود تا کنترل مسیرهای دریایی در آبهای سرزمینی ژاپن را حفظ کند.
مجله Proceedings مؤسسه نیروی دریایی ایالات متحده در شماره سال ۲۰۱۹ خود نوشته: «در سناریوی تلاش برای تصرف جزیره، F-35B برای برقراری کنترل هوایی محلی که برای هنگ آمفیبیوس جدید ژاپن برای بازپسگیری جزایر دورافتاده ضروری است، بسیار ارزشمند خواهد بود.» این نشریه ممکن است این موضوع را در رابطه با اختلافات جاری چین و ژاپن بر سر جزایر سنکاکو گفته باشد.
چه ارتقاهایی دریافت کردند؟
ناو کاگا در حال ارتقا به وضعیت ناو هواپیمابر است، بنابراین تغییرات جزئی خواهد داشت. نیروی دریایی ژاپن در دسامبر ۲۰۲۳ در شبکه اجتماعی X اعلام کرد که تغییرات ویژه در کاگا در حال تکمیل است. دماغه ایزوما اکنون به شکل مستطیل درآمده است که به راحتی F-35ها را از عرشه پرتاب میکند.
علاوه بر این، در دو کشتی، عرشههای برای پشتیبانی از وزن و حرارت جنگندههای F-35B Lightning II تقویت خواهد شد. تجهیزات راهنمایی و خطوط رنگی برای کمک به عملیات هواپیماهای جنگنده هم گنجانده خواهد شد.
نیروی دریایی ژاپن همچنین تغییرات داخلی در کشتیها ایجاد خواهد کرد، اگرچه مشخص نکرد که این تغییرات چه خواهند بود. انتظار میرود که ارتقاهای داخلی تا مارس ۲۰۲۷ آغاز شود، بنابراین تا ژاپن یک ناو هواپیمابر سبک کاملاً عملیاتی در ناوگان دریایی خود داشته باشد، مدتی باقی مانده است.
تاریخچهای جالب
ناو کلاسی ایزوما کاگا ممکن است برای تاریخنگاران جنگ جهانی دوم آشنا به نظر برسد. این به این دلیل است که نام خود را از ناو دیگری در نیروی دریایی امپراتوری ژاپن (IJN) گرفتهاند. ناو کاگا سومین ناو هواپیمابر IJN بود که در سال ۱۹۲۸ وارد خدمت شد.
ناو کاگا بخشی از ناوگان ژاپنی بود که در سال ۱۹۴۱ به پرل هاربر حمله کرد و در سال بعد در نبرد میدوی شرکت کرد. در طول این نبرد، به این کشتی چهار بمب اصابت کرد که سوخت داخل آن را شعلهور کرده و باعث یک انفجار عظیم شد. خدمه تلاش کردند تا کشتی را نجات دهند، اما پس از ۳۳ ساعت مبارزه با شعلهها، کاگا در نهایت واژگون شد و غرق شد.
ناو کاگای اصلی بسیار بزرگتر از ناو جدید استبود با ۳۸۲۰۰ تن. همچنین دارای توانایی حمل ۹۰ هواپیما بود که بسیار بیشتر از ۲۸ هلیکوپتری است که کاگای جدید طراحی شده است تا حمل کند.
با توجه به اینکه F-35B بسیار بزرگتر از بیشتر هواپیماهای بالگردی است، احتمالاً تعداد کمتری هواپیمای جنگنده در نسل جدید حمل خواهد شد.
منبع
source