با راهاندازی اخیر قابلیت نظردهی بر پادکستها توسط اسپاتیفای (Spotify)، این پلتفرم گام دیگری به سمت تبدیل شدن به یک شبکه اجتماعی برداشته است. با این قابلیت، پادکسترها اکنون میتوانند به طور مستقیم با شنوندگان خود درون اسپاتیفای تعامل داشته باشند، درست مانند ویژگیهای تعاملی دیگر مانند نظرسنجیها و پرسش و پاسخها.
همراه با بازسازی برنامه در سال ۲۰۲۳، چیزهایی جدیدی به اپلیکیشن اضافه شد مثل: فید کشف مشابه تیکتاک (TikTok)، پروفایل هنرمندان که در آنها میتوانند کالاها و بلیتهای کنسرت را عرضه کنند و همچنین قابلیت ارسال استوریها.
حالا اپلیکیشن اسپاتیفای در حال شکلگیری به یک شبکه اجتماعی است.
قابلیت جدید نظردهی و آینده اسپاتیفای
با اضافه شدن قابلیت نظردهی در صفحات اپیزود پادکستها این هفته، سوال این است که آیا اسپاتیفای در آینده چیزی مشابه را برای هنرمندان موسیقی نیز اضافه خواهد کرد؟ این قابلیت میتواند افزودهای جذاب به برنامه باشد، زیرا طرفداران موسیقی معمولاً بزرگتر و فعالتر از طرفداران بیشتر پادکستها هستند.
تلاشهای گذشته و تفاوت اسپاتیفای با اپل
شایان ذکر است که ایده ایجاد شبکه اجتماعی در یک برنامه موسیقی قبلاً توسط رقیب اصلی اسپاتیفای، اپل، امتحان شده است. در سال ۲۰۱۰، استیو جابز شبکه اجتماعی جدید آیتونز (iTunes) به نام پینگ (Ping) را معرفی کرد و آن را به عنوان «ترکیبی از فیسبوک و توییتر با آیتونز» توصیف کرد، اما این شبکه هرگز موفقیتآمیز نبود و پس از مرگ جابز، اپل آن را در سال ۲۰۱۲ تعطیل کرد. بعدها اپل دوباره با ویژگی اجتماعی دیگری برای هنرمندان به نام کانکت (Connect) تلاش کرد، که آن نیز موفق نبود.
حتی امروز، اپل همچنان به طور نصف و نیمه شبکهسازی اجتماعی را در سرویس پخش موسیقی خود، اپل میوزیک (Apple Music)، میپذیرد، با ویژگی اختیاری که به طور دورهای مخاطبین دستگاههای شما را بررسی میکند تا دوستان جدیدی برای دنبال کردن و دیدن آنچه گوش میدهند پیشنهاد دهد.
رویکرد متفاوت اسپاتیفای
با این حال، برخلاف اپل، اسپاتیفای هرگز اعلام رسمی نکرده که در حال ساخت یک شبکه اجتماعی متمرکز بر صدا است. بلکه شرکت به آرامی و بیسروصدا مجموعهای از ویژگیها را معرفی کرده که برنامه را برای هر دو دسته سازندگان و طرفداران اجتماعیتر میکند. با طراحی مجدد سال گذشته، اسپاتیفای فیدهای ویدیویی درون برنامهای را به صفحات اصلی خود اضافه کرد، از جمله تبهای موسیقی، پادکستها و اکنون کتابهای صوتی. با وجود اینکه طراحی این فیدها از زمان راهاندازی تغییر کرده، این حرکت به عنوان نشانهای از تأثیرگذاری شبکه اجتماعی محبوب نسل زد، تیکتاک، بر طراحی محصول اسپاتیفای به جساب میاید.
تلاشهای مستمر برای جذب بیشتر کاربران
در سال گذشته، شرکت همچنین راههای جدیدی برای هنرمندان جهت دسترسی به طرفداران اضافه کرد، از طریق ویژگی اسپاتیفای کلیپها (Spotify Clips) که به طور مشابه با استوریها در شبکههای اجتماعی دیگر کار میکند. هنرمندان میتوانستند ویدیوهای ۳۰ ثانیهای به صفحات پروفایل و آلبومهای خود اضافه کنند.
هنرمندان همچنین میتوانند طرفداران را از طریق صفحات شمارش معکوس (Countdown Pages) برای انتشارهای جدید هیجانزده کنن، و طرفداران از طریق پیامهای ویدیویی در کمپین سالانه اسپاتیفای رپد (Spotify Wrapped) از هنرمندان محبوب خود خبر میگیرند. در همین حال، کاربران اسپاتیفای میتوانند سازندگان و دوستان خود را در پلتفرم دنبال کنند تا بهروزترین موسیقیها و رویدادها را ببینند. آنها میتوانند به طرق مختلف و از جمله به صورت همزمان، در فهرستهای پخش با دیگران همکاری کنند. شرکت قبلاً در حال آزمایش ویژگی جامعه (Community) بوده که به کاربران اجازه میدهد به صورت همزمان ببینند دیگران چه چیزی را گوش میکنند.
آیندهای فعالتر و اجتماعیتر
با اضافه شدن نظرات، اسپاتیفای اپلیکیشنی را تصور میکند که در آن کاربران فقط موسیقی و محتوا گوش نمیکنند و سپس گوشی خود را در جیب خود نمیگذارند، بلکه به صورت فعالانه تعامل دارند، افکار، احساسات و نظرات خود را به اشتراک میگذارند همانطور که از یک شبکه اجتماعی سنتی انتظار داریم.
ترکیب این ویژگیها به تدریج اسپاتیفای را به اپلیکیشنی تبدیل میکندکه نه تنها یک پخشکننده موسیقی است، بلکه سعی دارد برای کاربران را بیشتر در درون خود نگه دارد و در نهایت، درآمد تبلیغاتی شبکههای اجتماعی بزرگتر را به دست آورد.
source