هوش مصنوعی (AI) قرار بود به شرکت‌ها کمک کند تا کارهایشان ساده‌تر شود و حتی برخی از مشاغل انسانی را به عهده بگیرد. اما «یک» پژوهش جدید نشان می‌دهد که ابزارهای مولد هوش مصنوعی، بار کاری کارمندان را بیشتر کرده‌اند، نه کمتر.

پلتفرم آنلاین فریلنسینگ «آپ‌ورک» (Upwork) یک نظرسنجی در ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا و کانادا انجام داد تا تأثیر هوش مصنوعی بر محیط کار را بررسی کند. این مطالعه ۲۵۰۰ از کارکنان را مورد بررسی قرار داد که نیمی از آن‌ها مدیران شرکت و نیمی دیگر کارمندان تمام‌وقت یا فریلنسر بودند.

افزایش بار کاری با هوش مصنوعی

این نظرسنجی نشان داد که ۹۶ درصد از مدیران انتظار دارند که هوش مصنوعی بهره‌وری کارگران را افزایش دهد. با این حال، همان نظرسنجی نشان می‌دهد که کارمندان در بهبود کارایی خود با ابزارهای هوش مصنوعی امروزی دچار مشکل هستند.

«تقریباً نیمی (۴۷٪) از کارمندانی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند می‌گویند که نمی‌دانند چگونه به بهره‌وری مورد انتظار کارفرمایان خود دست یابند و ۷۷٪ می‌گویند این ابزارها در واقع بهره‌وری آن‌ها را کاهش داده و به بار کاری آن‌ها افزوده‌اند.»

دلایل افزایش بار کاری

دلیل این امر چیست؟

این پژوهش نشان داد که ۳۹ درصد از کارمندان اغلب باید زمان اضافی صرف بررسی کار هوش مصنوعی کنند زیرا برخی از چت‌بات‌ها به اشتباه اطلاعات تولید می‌کنند یا به اصطلاح «توهم‌زده» می‌شوند. همچنین، ۲۱ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که باید زمان اضافی برای یادگیری نحوه استفاده از همین ابزارها صرف کنند.

علاوه بر این، «۴۰ درصد از کارمندان احساس می‌کنند که شرکت آن‌ها از آن‌ها توقعات زیادی در زمینه هوش مصنوعی دارد.» در نتیجه، ۷۱ درصد از کارمندان تمام‌وقت دچار استرس شده‌اند و ۶۵ درصد گزارش داده‌اند که با انتظارات کارفرمایان خود در زمینه بهره‌وری مشکل پیدا کرده‌اند.

نگران کننده است که  ۱ نفر از هر ۳ کارمند می‌گوید احتمالاً در شش ماه آینده به دلیل استرس یا اضافه‌کاری شغل خود را ترک خواهد کرد.

شمشیر دو لبه هوش مصنوعی

این نتایج نشان می‌دهند که هوش مصنوعی مولد، مانند سایر فناوری‌های اداری مثل ایمیل، ممکن است یک شمشیر دو لبه باشد. اگرچه می‌تواند برخی فرآیندها را بهینه کند، برنامه‌ها می‌توانند کارمندان را با وظایف دیگر مثل انباشت ایمیل‌ها و اسپم‌ها مواجه کنند.

نیاز به مدل‌های کاری جدید

این یافته‌ها همچنین نشان می‌دهند که استفاده بدون برنامه‌ریزی از فناوری‌های جدید در حالی که مدل‌ها و سیستم‌های کاری قدیمی پابرجاست، نمی‌تواندبهره‌وری را بیشتر کند. نتایج مثبت نیازمند تغییر اساسی در نحوه سازماندهی استعدادها و کار است

اختلاف نظر در مورد نتایج پژوهش

البته حامیان برنامه‌های هوش مصنوعی مولد امروزی احتمالاً با نتایج این پژوهش موافق نیستند. برای مثال، مایکروسافت که AI کوپایلت (Copilot) خود را تبلیغ می‌کند، مطالعه‌ای را در ماه مه منتشر کرد که نشان داد ۹۰ درصد از کارمندان معتقدند هوش مصنوعی باعث صرفه‌جویی در زمان کار می‌شود.

منبع: pcmag



نوشته‌های پیشنهادی

source

توسط salamathyper.ir