یکی از پرتقاضاترین و پراستفاده‌ترین متریال در دندانپزشکی‌ها، کامپوزیت است. ماده‌ای سفید که به دلیل شباهت رنگی با دندان‌های طبیعی و کاربردهای متنوع خود، می‌تواند برای تمام گروه‌های افراد مورد استفاده قرار بگیرد. اما کامپوزیت دندان دقیقا چیست، انواع کامپوزیت دندان چه تفاوتی باهم دارند و چه موقع از هر کدام استفاده می‌شود؟

معرفی انواع کامپوزیت دندان و کاربردهای آن

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان یک نوع ماده چسبنده برای ترمیم دندان است. این ماده با ایجاد اتصالی قوی با مینای دندان، حفره‌های به وجود آمده‌ی روی سطح دندان را پر کرده و به دلیل شباهتی که با دندان طبیعی دارد، مطابقت زیادی با دندان پیدا می‌کند و در نتیجه، بسیار زیبا و طبیعی به نظر می‌رسد.

جنس کامپوزیت‌ها مخلوطی از مواد پلاستیکی و شیشه‌ای به همراه رزین است. ترکیبی پایدار که با استحکام بالای خود، انتخابی بسیار مناسب برای دندان‌ها محسوب می‌شود.

کامپوزیت دندان حالتی خمیری شکل دارد. یعنی به راحتی وارد حفره‌های دندان‌ها و یا روی سطح آن‌ها می‌شود و با پرکردن ناهمواری‌ها و مشکلات دندان‌ها، ظاهری بسیار زیبا به دندان‌های شما هدیه می‌کنند.

انواع کاربردهای کامپوزیت دندان

دندانپزشکان تا کنون در چندین شرایط مختلف از کامپوزیت دندان استفاده کردند. اما مطرح‌ترین و پراستفاده‌ترین کاربردهای کامپوزیت دندان، استفاده از این ماده به عنوان راهکار ترمیمی و استفاده از آن به عنوان راهکار زیبایی بوده است.

راهکارهایی که در ادامه، توضیحات بیشتری را در خصوص آن‌ها به شما ارائه خواهیم داد.

استفاده از کامپوزیت برای ترمیم دندان

در صورتی که دندان شما شکسته و یا ترک خورده باشد، ممکن است دندانپزشک برای ترمیم و بازسازی شکاف‌ها و شکستگی‌های دندانتان از کامپوزیت استفاده کند. خصوصا اگر ترک یا لب پریدگی جزئی باشد و دندان مورد نظر هم در جلوی فک قرار گرفته باشد.

در برخی دیگر از مواقع هم دندانپزشک از کامپوزیت برای ترمیم سوراخ‌های دندان استفاده می‌کند. یعنی با استفاده از سرنگ حاوی کامپوزیت، کمی از این ماده را به درون حفره‌ی به وجود آمده تزریق کرده و با استفاده از نوری مخصوص، کامپوزیت را در محل تزریق شده سفت (و در جای خود محکم) می‌کند.

استفاده از کامپوزیت برای زیبایی دندان

اگر دندان‌هایتان کج، نامرتب یا کوتاه و بلند هستند، می‌توانید از کامپوزیت برای صاف کردن، یک دست کردن یا تغییر شکل آن‌ها استفاده کنید. همچنین، حتی اگر بین دندان‌هایتان فضای خالی وجود داشته باشد، می‌توانید با کمک کامپوزیت، این فضای خالی را پر و با کمک آن ظاهری یکدست برای دندان‌هایتان ایجاد کنید.

مواد کامپوزیتی لایه به لایه توسط یک دندانپزشک متخصص زیبایی و ترمیمی روی دندان شما قرار می‌گیرد. سپس، دندانپزشک با تاباندن نوری مخصوص روی کامپوزیت، این ماده را اصطلاحا فعال می‌کند. در نهایت هم سطح دندان شما توسط دندانپزشک پولیش (یا پالیش) می‌شود تا ظاهر تمام دندان‌ها یک دست و مرتب شوند.

در کل، کامپوزیت دندان به عنوان یک روش چندمنظوره و کاربردی در زمینه‌های ترمیمی و زیبایی دندان شناخته می‌شود و برای اصلاح و ترمیم مشکلات مختلف دندان‌ها و دستیابی به لبخند زیبا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع مدل های کامپوزیت دندان

انواع مدل های کامپوزیت دندان

معمولا تقسیم بندی‌های متنوعی از کامپوزیت دندان وجود دارد. مثلا تقسیم بندی بر اساس کاربرد، تقسیم بندی بر اساس نوع متریال، تقسیم بندی بر اساس برند و حتی تقسیم بندی‌های مختلف از نظر رنگ!

ما سعی می‌کنیم تا در ادامه، هر یک از این انواع تقسیم بندی را مختصرا به شما معرفی کنیم:

انواع کامپوزیت دندان بر اساس اندازه ذرات

1. کامپوزیت ماکروفیل: این نوع کامپوزیت ذراتی درشت دارد و باعث می‌شود کامپوزیت روی دندان شما بادوام باشد. هر چند که به دلیل ظاهر نسبتا غیرطبیعی‌اش، برای استفاده در دندان‌های جلویی مناسب نیست. این روزها کامپوزیت ماکروفیل بیشتر برای پر کردن دندان‌های خلفی (که تحت فشار جویدن قرار دارند) استفاده می‌شود.

2. کامپوزیت میکروفیل: ذرات ریزتری نسبت به کامپوزیت ماکروفیل دارد و باعث می‌شود دندان ظاهر طبیعی‌تری داشته باشد. همچنین، اندازه کوچک این ذرات منجر به ایجاد یک سطح صاف و صیقلی در ترمیم نهایی دندان‌ها می‌شود که همین ویژگی کامپوزیت میکروفیل را در معرض کمترِ تغییر رنگ قرار می‌دهد.

3. کامپوزیت هیبرید: همانطور که از نام این کامپوزیت پیداست، ترکیبی از ذرات ماکروفیل و میکروفیل است و تعادل خوبی بین استحکام، دوام و زیبایی ارائه می‌دهد. این کامپوزیت برای طیف وسیعی از کاربردها، از جمله پر کردن دندان‌ها و ترمیم‌های زیبایی کاربرد دارد و دارای انبساط حرارتی بسیار مناسبی هم می‌باشد.

4. کامپوزیت نانوهیبرید: نسخه‌ی جدیدتری از کامپوزیت هیبریدی، کامپوزیت نانوهیبریدی است. کامپوزیتی که ذرات بسیار ریزتری نسبت به سایر انواع کامپوزیت دارد و به دلیل مقاومت بالایشان در برابر ساییدگی، طول عمر بسیار زیادی دارند.

5. کامپوزیت بولک (Bulk): کامپوزیت‌های بولک معمولا برای پر کردن حفره‌های عمیق دندان استفاده می‌شود و به گونه‌ای طراحی شده است که در یک لایه ضخیم اعمال شود و نیاز به لایه‌بندی متعدد را از بین ببرد. این کامپوزیت از استحکام مدل نانوهیبریدی برخوردار نیست؛ اما به خوبی سطح دندان را می‌پوشاند تا هیچ غذایی در لابلای دندان‌های شما نفوذ نکند.

انواع کامپوزیت دندان بر اساس برند

شرکت‌ها و برندهای مختلفی در سراسر دنیا وجود دارند که به تولید انواع و اقسام کامپوزیت دندان می‌پردازند. اما مطرح‌ترین کشورهای حال حاضر، سوئیس، آمریکا، آلمان، ژاپن، برزیل و البته چین می‌باشند!

معروفترین برندهای کامپوزیت دندان هم شامل موارد زیر هستند:

  • کامپوزیت آمریکایی: 3M، Bisco، Ivoclar Vivadent
  • کامپوزیت سوئیسی: DMG MORTON، Kerr، Kulzer
  • کامپوزیت آلمانی: DeTrey، Voco
  • کامپوزیت ژاپنی: GC، Tokuyama
  • کامپوزیت برزیلی: Dentsply Maillefer، SDI

کامپوزیت دندان در دندانپزشکی دکتر بنیانیان

اگر به دنبال راهی سریع و مطمئن برای ترمیم دندان‌های خود می‌گردید، کامپوزیت دندان می‌تواند گزینه‌ای ایده‌آل برای شما باشد. چرا که این ماده مفید برای هر دو خواسته‌ی شما کاربرد دارد. اما باید توجه داشته باشید که استفاده از این ماده به مهارت و تجربه‌ی زیاد دندانپزشک نیاز دارد و استفاده از آن، کار هر پزشکی نیست.

دندانپزشکی دکتر بنیانیان، یکی از معتبرترین مراکز دندانپزشکی تهران است که گزینه‌ای مناسب برای دریافت خدمات کامپوزیت دندان محسوب می‌شود جهت دریافت مشاوره رایگان برای کامپوزیت دندان می‌توانید به سایت دکتر بنیانیان به آدرس drbonyanian.com مراجعه کنید . این مرکز با بهره‌مندی از دندانپزشکانی مجرب و متخصص، کلیه خدمات کامپوزیت دندان به عنوان ترمیم و یا زیبایی را با کیفیت بالا و قیمتی مناسب به شما ارائه می‌دهد.

متخصصان این مرکز، از بهترین برندهای کامپوزیت دندان برای شما استفاده می‌کنند هم کامپوزیت به طور طبیعی با رنگ دندان‌های شما همسان شود و ظاهری زیبا و طبیعی به آن‌ها ببخشد و هم استحکام بالای کامپوزیت، شما را از انجام دوباره‌ی فرایندهای دندانپزشکی بی نیاز کند.

مزایای انجام کامپوزیت دندان در دندانپزشکی دکتر بنیانیان:

  • استفاده از بهترین برندهای کامپوزیت دندان؛
  • انجام کامپوزیت توسط دندانپزشکانی باتجربه و حرفه‌ای؛
  • ظاهری طبیعی و زیبا؛
  • قابلیت پرداخت هزینه به صورت اقساطی؛
  • زمان انتظار کوتاه (برای اخذ نوبت)؛
  • بدون نیاز به تراشیدن دندان؛
  • و تضمین کیفیت خدمات.

مزایای انجام کامپوزیت دندان در دندانپزشکی دکتر بنیانیان

قیمت کامپوزیت دندان

هزینه کامپوزیت دندان معمولا به کیفیت کامپوزیت، کشور تولید کننده این ماده و برند آن، تعداد دندان‌هایی که قصد کامپوزیت کردن آن‌ها را دارید و عوامل متعدد دیگری بستگی دارد. اما به طور کلی، هزینه کامپوزیت به عنوان یک ماده ترمیم کننده، کمی گران‌تر از آمالگام و به عنوان یک راهکار زیبایی دندان، ارزان تر از لمینت دندان است.

در آخر

دون شک کامپوزیت یکی از پرطرفدارترین راهکارهای درمانی و زیبایی در دندانپزشکی‌ها محسوب می‌شود. این فرایند با کاربردهای متنوع خود، ظاهر لبخند شما را تغییر داده و دندان‌هایی سالم، یک دست و سفید به شما هدیه می‌کند.

source

توسط salamathyper.ir