اپل بالاخره رمزنگاری همومورفیک homomorphic را وارد محصولات خود می‌کند. این تکنیک رمزنگاری برای این شرکت تازه است اما تحولی بزرگ در حوزه‌ی حریم خصوصی و رمزنگاری محسوب می‌شود.

براساس پستی در وبلاگ اپل که جزئیات این رونمایی را شرح داده است، این تکنیک به عنوان بخشی از یک پکیج منبع باز در زبان برنامه‌نویسی «سوئیفت» (Swift) ارائه خواهد شد. اساساً این تکنیک اجازه می‌دهد تا داده‌های رمزنگاری‌شده به سرور ارسال شوند و محاسبات روی این داده‌ها بدون رمزگشایی انجام شود.

پس از انجام محاسبات، داده‌ها به فرستنده اصلی بازگردانده می‌شوند و در آنجا دوباره رمزگشایی می‌شوند. این فرایند برای ارائه داده‌های محافظت‌شده‌تر در خدمات ابری و افزایش حریم خصوصی خدمات مختلف اپل طراحی شده است.

ویژگی جدید در iOS 18

یکی از روش‌هایی که این تکنیک زودتر از موعد در عمل دیده خواهد شد، ویژگی جدید «جستجوی زنده شناسه تماس‌گیرنده» در iOS 18 است. اپل اعلام کرده که این ویژگی از تکنیک ارسال شماره به سرور استفاده می‌کند، جایی که اطلاعات درباره شماره درخواست می‌شود بدون اینکه شماره واقعی فاش شود.

فرایند رمزنگاری همومورفیک

اپل در پستی در گیت‌هاب (GitHub) دقیقاً توضیح داده که فرایند رمزنگاری همومورفیک چگونه کار می‌کند و اعلام کرده که از «بازیابی اطلاعات خصوصی» (PIR) برای جستجوی اطلاعات در مورد شماره‌های مختلف استفاده خواهد کرد. اما روند کاری اصلی به صورت زیر خواهد بود:

  1. مشتری داده‌های حساس را رمزنگاری کرده و به سرور منتقل می‌کند.
  2. سرور محاسبات مختلف را بدون رمزگشایی داده‌ها انجام می‌دهد.
  3. نتایج محاسبات به مشتری بازگردانده می‌شود و مشتری می‌تواند آن‌ها را رمزگشایی کند.

تحول در حریم خصوصی دستگاه‌های اپل

اپل هنوز به طور مشخص نگفته که از این تکنیک در کدام ویژگی‌های دیگر استفاده خواهد کرد، اما اگر بتواند فرایندی پایدار و سریع ارائه دهد، تحول بزرگی در حریم خصوصی دستگاه‌های اپل ایجاد خواهد کرد.

source

توسط salamathyper.ir