مایکروسافت برای استفاده از دادههای ردیت در موتورهای جستجوی خود باید هزینه پرداخت کند. این موضوع در مصاحبهای جدید با مدیرعامل ردیت، استیو هافمَن (Steve Huffman)، در وبسایت The Verge مطرح شده . هافمن بیان کرد که اگر مایکروسافت بخواهد مجدداً از دادههای ردیت برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی خود استفاده کند، باید مانند گوگل هزینه پرداخت کند.
درخواست پرداخت برای استفاده از دادههای ردیت
بدون این توافقات، ردیت کنترلی بر نحوه نمایش دادههای خود و استفاده از آنها ندارد. هافمَن توضیح داد که این مسئله آنها را در موقعیتی قرار داده که مجبور به مسدود کردن شرکتهایی شوند که حاضر به مذاکره در مورد استفاده از دادههای ردیت نیستند. وی به شرکتهایی مانند گوگل و مایکروسافت اشاره کرد که از دادههای ردیت برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی خود استفاده کردهاند.
مسدود کردن موتورهای جستجو به دلیل آموزش هوش مصنوعی
هفته گذشته، 404 Media گزارش داد که ردیت موتورهای جستجویی مانند مایکروسافت بینگ و داکداکگو (DuckDuckGo) را از دسترسی به پلتفرم خود و ایندکس کردن صفحاتش محروم کرده است. در نتیجه، پستهای جدید ردیت دیگر در نتایج جستجوی بینگ یا داکداکگو نمایش داده نمیشوند.
توافقات ردیت با گوگل و OpenAI
تنها موتور جستجویی که همچنان پستهای ردیت را نمایش میدهد، گوگل است که به دلیل توافق ۶۰ میلیون دلاری با ردیت، مجاز به استفاده از دادههای ردیت برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی خود شده است. ردیت همچنین توافقی با OpenAI دارد که به این شرکت اجازه میدهد پستهای ردیت را در نتایج جستجوی محصول جدید خود، SearchGPT، نمایش دهد.
مسدود کردن مایکروسافت و دیگر شرکتهای هوش مصنوعی
هافمن به طور خاص از مایکروسافت و شرکتهای هوش مصنوعی آنتروپیک (Anthropic) و پرپلکسیتی (Perplexity) به عنوان نمونههایی از شرکتهایی که ردیت آنها را به دلیل عدم مذاکره مسدود کرده است، نام برد. وی همچنین اشاره کرد که مسدود کردن این شرکتها “دردسر بزرگی” بود، اما ضروری به نظر میرسید، به خصوص با توجه به اظهارات مدیرعامل هوش مصنوعی مایکروسافت، مصطفی سلیمان (Mustafa Suleyman)، که دادههای عمومی وب را به “فریور” (freeware) تشبیه کرده بود و معتقد بود که برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی آزاد است.
نگرانیهای ردیت درباره استفاده از دادهها
ردیت به درستی نگران استفاده از دادههایش توسط شرکتهای هوش مصنوعی بدون ارائه جبران خسارت است. با این حال، ناپدید شدن محتوای ردیت از موتورهای جستجو نیز پیامدهای ناگواری دارد و آینده اینترنت را تحت تأثیر قرار میدهد. به نظر میرسد اینها پیامدهای تبدیل شدن شرکتهای موتور جستجو به شرکتهای هوش مصنوعی است.