شرکت دل (Dell)، تصمیمی جنجالی درباره کارکنان خود گرفته. دل یک اقدام بزرگ برای کاهش هزینهها انجام داده که هراس زیادی را در بین بسیاری از کارمندان ایجاد کرده.
با افزایش تعداد شرکتهایی که از هوش مصنوعی (AI) برای بهبود بهرهوری در محیط کار استفاده میکنند، نگرانی بسیاری از کارمندان بابت تهدید شدن شغلشان توسط این فناوری بیشتر شده است.
طبق یک نظرسنجی اخیر از CNBC و SurveyMonkey، حدود ۴۲٪ از کارکنان آمریکایی نگران تأثیر هوش مصنوعی بر شغلهایشان هستند.
برای کارمندان دل، این نگرانی به واقعیت تبدیل شده است. این شرکت اعلام کرده که سرمایهگذاری خود را در هوش مصنوعی افزایش میدهد و به همین دلیل تعداد کارکنان خود را کاهش داده است.
حدود ۱۲۵۰۰ کارمند دل که در بخش فروش کار میکردند، در تاریخ ۵ آگوست اخراج شدند، زیرا شرکت قصد دارد در گروه جدیدی که بر محصولات و خدمات هوش مصنوعی تمرکز دارد، سرمایهگذاری کند.
بیل اسکانِل و جان بِرن، مدیران فروش دل، در یادداشتی به کارمندان گفتند: «ما در حال تعدیل کارکنان هستیم. لایههای مدیریتی را سادهسازی و اولویتهای سرمایهگذاری خود را تغییر میدهیم.»
دل قصد دارد با استفاده از «فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی مدرن»، رشد خود را سریعتر کند.
آخرین باری که دل تعدیل نیرو انجام داد، در سال ۲۰۲۳ بود که در آن ۱۳۰۰۰ کارمند را به منظور کاهش هزینهها اخراج کرد.
به نظر میرسد دل از زمان تعدیل نیروی سال گذشته از نظر مالی عملکرد خوبی داشته است. در گزارش مالی اخیر، این شرکت اعلام کرد که درآمد خالص آن نسبت به سال گذشته ۶٪ افزایش یافته است. سود خالص آن نیز ۶۵٪ افزایش یافته و به ۹۵۵ میلیون دلار رسیده است، در مقایسه با ۵۷۸ میلیون دلار در همان دوره در سال ۲۰۲۳.
نبرد دل با کارمندان بر سر بازگشت به دفتر
تعدیل نیروی اخیر دل، در بحبوحه کشمکش با کارمندان بر سر الزام بازگشت به دفتر که آنها را ملزم میکند سه روز در هفته از دفتر کار کنند، رخ داده است.
حدود نیمی از کارمندان دل تصمیم گرفتهاند که سیاست سختگیرانه بازگشت به دفتر شرکت را نادیده بگیرند و ترجیح دادهاند دون ترس از پیامدها به جای آن تمام وقت از خانه کار کنند. دل در ماه می سیستمی راهاندازی کرد که از طریق کارتهای شناسایی و اتصالات VPN، کارمندان را ردیابی میکرد تا مطمئن شود که آنها حتما در دفاتر شرکت کار میکنند.
source