آنچه در روده شما رخ می‌دهد اغلب تأثیرات شگفت‌انگیزی بر سایر بخش‌های بدنتان دارد.

یک پژوهش جدید نشان داده است که یبوست، یک عامل خطر رایج ولی نادیده گرفته شده برای رویدادهای قلبی عروقی مانند حملات قلبی، نارسایی قلبی یا سکته مغزی است.

این تحلیل بر اساس داده‌های سلامت بیش از ۴۰۰ هزار نفر در «بیوبانک انگلستان» صورت گرفته است. بر اساس این تحقیق که در دانشگاه «موناش» در استرالیا انجام شده، افرادی که دچار یبوست هستند، دو تا سه برابر بیشتر احتمال دارد که دچار یک مشکل قلبی جدی شوند.

به نظر می‌رسد فشار خون بالا این خطر را بیشتر می‌کند. افرادی که در این تحلیل همزمان با یبوست به فشار خون بالا مبتلا بودند، ۳۴ درصد بیشتر احتمال داشت که دچار یک مشکل قلبی شوند.

«فرانسین مارکس» از محققان پزشکی دانشگاه موناش توضیح می‌دهد: «عوامل خطر قلبی عروقی سنتی مانند فشار خون بالا، چاقی و سیگار کشیدن به عنوان عوامل کلیدی در بیماری‌های قلبی مدت‌هاست که شناخته شده‌اند. اما این عوامل به تنهایی نمی‌توانند به طور کامل وقوع رویدادهای قلبی بزرگ را توضیح دهند. این مطالعه به بررسی نقش احتمالی یبوست به عنوان یک عامل خطر اضافی پرداخت و نتایج نگران‌کننده‌ای را نشان داد.»

شاید مشهورترین مثال از عواقب خطرناک یبوست مزمن، مرگ «الویس پرسلی» باشد. الویس در سال ۱۹۷۷ در سن ۴۲ سالگی بر اثر یک حمله قلبی بزرگ که هنگام زور زدن در توالت رخ داد، درگذشت.

اگرچه هنوز رازهای زیادی در مورد مرگ الویس وجود دارد و احتمالاً قلب ناسالم و سوء مصرف دارو نقش مهمی در آن داشته‌اند، اما این حقیقت نیز وجود دارد که او از یبوست مزمن رنج می‌برد که احتمالاً ناشی از رژیم غذایی نامناسب و مصرف داروهای مسکن بوده است.

در کالبدشکافی او یک روده بزرگ (megacolon) بزرگ شده و مسدود شده با مدفوع دیده شد.

در حالی که علت مرگ الویس همچنان فرضی باقی مانده است، برخی از کارشناسان، از جمله پزشک شخصی او، فرضیه دارند که ممکن است با زور زدن در توالت، الویس فشار خون و ضربان قلب خود را به سطح خطرناکی افزایش داده باشد.

پژوهش جدید از بیوبانک انگلستان نشان می‌دهد که یبوست واقعاً یک عامل خطر تا به حال نادیده‌گرفته‌شده برای فشار خون بالا و رویدادهای قلبی عروقی جدی است. علاوه بر این، به نظر می‌رسد که یک جزء ژنتیکی نیز در این مسئله دخیل است.

«ممکن است عوامل ژنتیکی مشترک در هر دو وضعیت وجود داشته باشد.» مثلا، دختر الویس، «لیسا ماری پرسلی»، نیز در سن ۵۴ سالگی بر اثر ایست قلبی که پس از انسداد جزئی یا کامل روده‌ی کوچک (small bowel obstruction) رخ داد، درگذشت.

یبوست یکی از شایع‌ترین اختلالات گوارشی (GI disorders) است که حدود ۱۴ درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که نظم زمانی و دفعات دفع مدفوع یک فرد ارتباط نزدیکی با سلامت کلی او دارد.

اما تحقیقات بیشتری لازم است تا بفهمیم یبوست مزمن چگونه ممکن است در طولانی‌مدت بر سیستم قلبی عروقی تأثیر بگذارد.

نتایج این تحقیق در مجله «American Journal of Physiology-Heart and Circulatory Physiology» منتشر شده.

source

توسط salamathyper.ir