مراغه، یکی از شهرهای زیبای ایران است که به داشتن جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی متعدد و آب‌وهوای دلپذیر معروف است. سفر به این شهر زیبا، در هر فصلی از سال جذابیت‌های خاص خود را دارد. گلستان‌های رنگارنگ این شهر در بهار چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کنند. در تابستان می‌توانید از مزارع سرسبز و باغ‌های میوه زیبای اطراف شهر بازدید کنید. درختان مراغه در فصل پاییز، بسیار جذاب هستند. زمستان‌های زیبا و برف‌پوش مراغه، این شهر را به یک مقصد بی‌نظیر برای بازدید تبدیل می‌کند. با رزرو بلیط قطار مراغه می‌توانید تجربه سفری فراموش‌نشدنی به این شهر را رقم بزنید.

 شهر مراغه

با مراغه بیشتر آشنا شوید

مراغه، شهری است با تاریخچه باستانی که در استان آذربایجان شرقی قرار دارد و به دلیل موقعیت جغرافیایی و جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیرش به یکی از مقاصد گردشگری برجسته تبدیل شده است. این شهر با آب‌وهوای معتدل و بارش مناسبی که دارد، در هر فصلی از سال جلوه منحصربه‌فرد را از خود به نمایش می‌گذارد. فرهنگ و تاریخ چندین هزار ساله‌ این شهر ازجمله آثار باستانی و معماری برجسته آن، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیادی را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد.

این شهر با جمعیت بیش از ۲۶۰ هزار نفر، پس از تبریز به‌عنوان دومین شهر بزرگ و پرجمعیت استان شناخته می‌شود. اوج شهرت این شهر به دوران ایلخانیان بازمی‌گردد و در این دوره، بنا‌های تاریخی مختلفی همچون رصدخانه و کتابخانه و… در مراغه ساخته شده است. اگر قصد دارید با قطار از جاذبه‌های بی‌نظیر طبیعی و تاریخی این شهر دیدن کنید، همین حالا برای رزرو بلیط قطار مراغه اقدام نمایید.

شهر مراغه

آب‌وهوای مراغه در فصول مختلف سال چگونه است؟

مراغه، یک اقلیم معتدل و نسبتا خنک است که به داشتن آب‌وهوای مرطوب و متمایل به سرد شناخته می‌شود. حداکثر دمای این شهر در تابستان به حدود ۳۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. لذا، سالانه گردشگران و مسافران زیادی در فصول گرم سال برای بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهر به مراغه سفر می‌کنند. در زمستان دمای هوای مراغه به ۲۰ درجه سانتی‌گراد زیر صفر می‌رسد. بارش برف از آسمان در این فصل زیبا باعث ایجاد تصاویر جادویی از مناظر برفی می‌شود. میزان بارش سالانه در این شهر در حدود ۳۳۰ میلی‌متر خواهد بود.

این شهر در دامنه کوه‌های سهند قرار دارد و عبور رودخانه‌های زیبای سرچشمه گرفته از این کوهستان ازجمله مردق‌چای و صوفی‌چای موجب آبادانی و سرسبزی چشمگیر این شهر زیبا شده است. بارش‌های بارانی در بهار از اوایل فروردین تا اواسط اردیبهشت، موجب آبادی و سرسبزی این منطقه می‌شود. فصول بهار و تابستان بهترین زمان برای بازدید از مراغه خواهد بود. با تهیه بلیط قطار در هر فصلی از سال می‌توانید از زیبایی‌های طبیعی و فرهنگی شهر بازدید کنید.

سوغاتی‌های مراغه

سوغات‌های مراغه بسیار متنوع هستند و هر یک از آن‌ها، گوشه‌ای از فرهنگ و آداب‌ورسوم این شهر را معرفی می‌کنند. با سفر به این شهر می‌توانید سوغاتی‌های مختلفی را تهیه کنید. فرش‌ها و تابلو فرش‌های ابریشمی ازجمله نمادهای هنری این منطقه هستند که با طرح‌ها و رنگ‌های خاص خود، ذائقه هنری گردشگران با هر سلیقه‌ای که باشند را راضی می‌کنند.

باسلوق و سجوق نیز جزو سوغاتی‌های خوشمزه مراغه هستند. ازجمله سایر سوغاتی‌های معروف این شهر می‌توان به گردو و بادام پوست کاغذی، کشمش، عسل طبیعی سهند، صابون سنتی مراغه، دوشاب، پنیر و سرشیر و … اشاره کرد. برای تجربه‌ این همه زیبایی می‌توانید با رزرو بلیط قطار مـراغه از فلای تودی، به دنیای رنگارنگ طعم‌های این نقطه از آذربایجان سفر کنید.

شهر مراغه

جاذبه‌های گردشگری شهر مـراغه

شهر مراغه با بافت تاریخی و فرهنگی و بیش از ۳۰۰ اثر باستانی ثبت‌شده، به‌عنوان یکی از شهرهای برجسته ایران شناخته می‌شود. این شهر از دیرباز به‌عنوان شهری فرهنگی معرفی شده است و اماکنی نظیر گنبد سرخ، گنبد کبود، گنبد مدور و گنبد غفاریه در این شهر قرار دارند. سبک معماری مساجد این شهر منحصربه‌فرد است. مساجد ملا‌رستم، شیخ بابا و ملا‌معزالدین جزء اماکن تاریخی مهم این شهر محسوب می‌شوند.

کاروانسراها و خانه‌های قدیمی چون سرای خواجه ملکم و سرای بزرگ موجب غنای تاریخچه فرهنگی مـراغه می‌شوند. پل‌های تاریخی این شهر ازجمله پل مردق و پل خانقاه نیز به ثبت جهانی رسیده‌اند. مناطق طبیعی همچون کوه سهند و رودخانه‌های مهمی مانند صوفی چای و مردق و چشمه‌های معدنی مانند ساری سو و شورسو جذابیت‌های مراغه را تکمیل می‌کنند.

رصدخانه مراغه به‌عنوان یکی از نمادهای برجسته تاریخی این شهر شناخته می‌شود که بر روی یک تپه قرار دارد. این رصدخانه که در زمان خواجه‌نصیرالدین طوسی بنا شده است، به‌عنوان یکی از پربارترین آثار تاریخی این شهر شناخته می‌شود. یکی از بهترین راه‌ها برای بازدید از جاذبه‌های دیدنی این شهر، تهیه بلیط قطار مـراغه خواهد بود.

شهر مراغه

آشنایی با فرهنگ و زبان مردم مـراغه

فرهنگ و آداب‌ورسوم مراغه، نمایانگر جامعه پویا و غنی این منطقه است. زبانی که در این منطقه به آن تکلم می‌شود، زبان ترکی است و اکثر مردم مـراغه شیعه هستند. فرهنگ این شهر به‌شدت به اعتقادات مذهبی و سنت‌های مردم متکی است و آثار باستانی و معماری آن، شاهد تاریخ چند هزارساله‌ این منطقه هستند. همچنین، مـراغه به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود، جاذبه‌های طبیعی فراوانی دارد که سالانه باعث جذب گردشگران داخلی و خارجی می‌شود. با تهیه بلیط قطار مراغه می‌توانید از این شهر با پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی بازدید کنید.

با فلای تودی سفری به‌یادماندنی به مراغه را تجربه کنید

مراغه با مساحت ۲۶ کیلومترمربع، در استان آذربایجان شرقی قرار دارد. این شهر به لحاظ وسعت و جمعیت، دومین شهر این استان پس از تبریز محسوب می‌شود. مراغه ازنظر موقعیت جغرافیایی، در جنوب غربی استان آذربایجان شرقی، مشرق دریاچه ارومیه و بر دامنه جنوبی کوه سهند قرار دارد. این شهر از شمال به شهرستان تبریز، از مشرق به هشترود، از جنوب به شهرستان میاندوآب و از غرب به دریاچه ارومیه محدود می‌شود. آب‌وهوای مراغه معتدل متمایل به سرد و مرطوب است. این شهر در امتداد دره‌ای سبز و زیبا قرار دارد که به‌وسیله کوه‌ها و تپه‌ماهورها احاطه می‌شود./۳۲۹۹۰۹

source

توسط salamathyper.ir