شرکت «بوم سوپِرسانیک» Boom Supersonic دومین پرواز آزمایشی هواپیمای مافوق صوت خود، XB-1، را با موفقیت به پایان رساند. در تاریخ ۲۶ اوت ۲۰۲۴، این هواپیما با هدایت خلبان ارشد، «تْریستان بْراندِنبورگ» Tristan Brandenburg، در موهاوی کالیفرنیا به مدت ۱۵ دقیقه پرواز کرد.

این آزمایش دوم پس از اولین پرواز در ۲۲ مارس ۲۰۲۴ انجام شد و بخشی از فرآیند تدریجی گسترش عملکرد XB-1 برای آماده‌سازی پرواز مافوق صوت آن است. این هواپیما با برخاستن از «فرودگاه فضایی موهاوی» Mojave Air & Space Port، به ارتفاع۳۱۷۰ متر و سرعت  ۴۴۵ کیلومتر در ساعت دست یافت.

در این پرواز، بررسی‌هایی مانند جمع و باز کردن ارابهٔ فرود برای اولین بار، بررسی کنترل‌های هواپیما و فعال‌سازی سیستم دیجیتال تثبیت پایداری برای کنترل چرخش انجام شد که به حفظ کنترل هواپیما در شرایط استال کمک می‌کند. همچنین بال سمت راست XB-1 به منظور نظارت بر جهت و قدرت جریان هوا روی بال، با تورفتگی‌هایی مجهز شده بود. (اصطلاح “شرایط استال” یا “stall conditions” به موقعیتی اشاره دارد که در آن جریان هوا یا مایع به دلایلی دچار اختلال یا توقف می‌شود، به‌ویژه در مورد هواپیماها و توربین‌ها)

هواپیمای XB-1

هدف XB-1 و آیندهٔ هواپیمایی

هدف از توسعهٔ XB-1، جمع‌آوری داده‌ها برای هواپیمای مافوق صوت Overture است که به عنوان جانشین هواپیمای بازنشستهٔ «کُنکورد» Concorde در قرن ۲۱ طراحی شده؛ با این تفاوت که این بار اقتصادی‌تر و با طراحی بدنه‌ای است که صدای انفجارمانند مافوق صوت را به صدایی ملایم‌تر تبدیل می‌کند. این ویژگی به هواپیما اجازه می‌دهد که بر فراز مسیرهای زمینی در ایالات متحده پرواز کند. علاوه بر این، هواپیما از آیرودینامیک دیجیتالی بهینه‌شده، کامپوزیت‌های کربنی، ورودی‌های موتور مافوق صوت پیشرفته و سیستم دید واقعیت افزوده برای بهبود دید در هنگام برخاستن و فرود بهره‌مند خواهد بود.

طبق گفته‌های شرکت بوم، XB-1 آزمایش‌های پروازی خود را طی حدود ۱۰ پرواز در ارتفاعات و سرعت‌های بالاتر ادامه خواهد داد. این آزمایش‌ها شامل بررسی تمامی سیستم‌ها و حفظ ایمنی هواپیما در ورود به محدوده‌های ترانسونیک و مافوق صوت است. هنگامی که هواپیما به سرعت‌های مافوق صوت دست یابد، آزمایش‌ها در «کریدور مافوق صوت بلَک مانتین» Black Mountain Supersonic Corridor در پایگاه نیروی هوایی اِدواردز Edwards در کالیفرنیا انجام خواهد شد.

«بلیک شول» Blake Scholl، بنیان‌گذار و مدیر عامل بوم سوپِرسانیک، در این باره گفت: XB-1 امروز صبح پروازی عالی داشت. نتایج اولیه نشان می‌دهد که ما با موفقیت مشکلات پرواز اول را حل کرده‌ایم و مشتاقانه منتظر ادامه آزمایش‌ها برای رسیدن به پرواز مافوق صوت هستیم. به تیم افتخار می‌کنم؛ پرواز امروز گامی دیگر به سوی بازگشت سفرهای مسافری مافوق صوت است.

source

توسط salamathyper.ir