مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: بودجه های مربوط به تعرفه های پرستاری در سال 1402 ابهام داشت و از 2.6 هزار میلیارد تومان فقط هزار میلیارد تومان آن را دادند. برای سال 1403 نیز این اعتبار در سرجمع بودجه های دانشگاهها داده می شد و دانشگاهها باید سهم پرستاران را جدا و پرداخت می کردند.

دکتر محمد مهدی ناصحی در گفت و گو با خبرنگار نظام پرستاری افزود:  اعتبار مربوط به تعرفه های پرستاری از ابتدای سال 1403 به سازمان بیمه سلامت داده می شود و ماهانه این بودجه را همراه با بودجه ای که سازمان برنامه و بودجه ابلاغ می کند به دانشگاههای علوم پزشکی اختصاص می دهیم.

وی ادامه داد: بدهی ها و عقب ماندگی های مربوط به کارانه پرستاران بیشتر مربوط به سال 1402 است چون تکلیف آن مشخص نبود. سال گذشته 2.6 هزار میلیارد تومان برای آن تعرفه های پرستاری اعتبار در نظر گرفته شده بود اما فقط هزار میلیارد تومان آن را به سازمان بیمه سلامت دادند بقیه این اعتبار در سال 1402 پرداخت نشده بود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: برای سال 1403 از اوایل سال این طور ابلاغ شد که بر اساس بودجه ای که به دانشگاههای علوم پزشکی اختصاص پیدا می کند، دانشگاهها هر ماه سهم پرستاری را جدا کنند و به پرستاران بدهند و اعتبار مازادی به دانشگاهها داده نمی شود. اکنون برای معوقه سال 1402 باید به نحوی، بودجه مورد نیاز برای تعرفه پرستاران به دانشگاهها داده شود که امکان پرداخت فراهم شود.

دکتر ناصحی ادامه داد: در مورد تعرفه پرستاران در سال 1403 سازمان بیمه سلامت سهم کارانه پرستاران را در فروردین و اردیبهشت به دانشگاههای علوم پزشکی پرداخت کرده است البته به هر حال این بودجه کم یا زیاد هست و ممکن است کافی نبوده باشد.

وی افزود:  در مورد سال 1402 ، اعتبار تعرفه گذاری پرستاران را تا پایان مرداد ماه سال گذشته به دانشگاهها پرداخت کردیم اما بعد از آن دیگر بودجه ای برای تعرفه پرستاران به سازمان بیمه سلامت ابلاغ نشد درجایی هم تعریف نشده بود که بودجه ای که به دانشگاهها تخصیص داده می شود مربوط به تعرفه پرستاران هم هست.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: در واقع بودجه ای برای تعرفه پرستاران تعریف نشده بود و بودجه دیگری هم اضافه نکردند اما گفته شده بود از بودجه دانشگاهها درصدی هم به عنوان سهم کارانه پرستاران به آنها داده شود و قطعا برای کارانه پرستاران با کمبود بودجه مواجه بودیم.

وی افزود: اعتبار تعرفه گذاری پرستاران در سال 1403 نیز افزایش پیدا نکرد. امیدوارم در دولت جدید این مشکلات اصلاح شود و قطعا وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه برای اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری که مصوب مجلس است و قطعا باید به درستی اجرا شود، بودجه کافی را در نظر بگیرند، قشر عظیم پرستاران زحمت می کشند و باید این مسیر اصلاح شود و اگر نشود، قانون تعرفه گذاری کارآمد نخواهد بود که فایده ای ندارد.

دکتر ناصحی ادامه داد: همیشه دانشگاههای علوم پزشکی برای نحوه هزینه کرد بودجه هایشان اولویت بندی می کنند و معمولا مسئولان دانشگاهها باید حواسشان به کادر درمان باشد که بودجه ها به دست آنان برسد، اعتبارات تعرفه های پرستاران همواره این طور بوده که همیشه کمبود بودجه داریم و این مشکلات متاسفانه وجود دارد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: بودجه تعرفه گذاری خدمات پرستاری ردیف مجزا ندارد و در کل بودجه دانشگاههاست و مسئولان دانشگاهها درصد بودجه تعرفه های پرستاری را بر اساس اسناد تعیین و پرداخت می کنند، متوسط دریافتی پرستاران را معاونت پرستاری وزارت بهداشت در اختیار دارد.

source

توسط salamathyper.ir