لوان آکین و مسیر هنری او
لوان آکین (Levan Akin)، کارگردان گرجی-سوئدی، یکی از چهرههای برجسته و نوآور در سینمای معاصر است که با فیلمهایی چون «و سپس ما رقصیدیم» (And Then We Danced) به شهرت جهانی دست یافت. آکین با استفاده از تجربیات چندفرهنگی خود، به بررسی عمیق و بیپردهای از موضوعات اجتماعی و انسانی میپردازد. آثار او معمولاً شامل داستانهایی هستند که به مسائل هویت و پیچیدگیهای روانی افراد میپردازند. سبک سینمایی او تحت تأثیر نئورئالیسم ایتالیایی است که با رویکردی واقعیگرایانه به زندگی روزمره، داستانهایی از انسانهایی که در حاشیه جامعه زندگی میکنند، به تصویر میکشد.
معرفی بازیگران و نقشهای آنها
فیلم «عبور» (Crossing) به کارگردانی لوان آکین در سال 2024 منتشر شد و بازیگران برجستهای را به خود جذب کرد که هر یک نقشهایی پیچیده و انسانی را به تصویر کشیدند:
- مزیا آربولی (Mzia Arabuli) در نقش لیا: لیا، شخصیت اصلی فیلم، یک معلم بازنشسته تاریخ است که پس از مرگ خواهرش، به استانبول سفر میکند تا برادرزاده گمشدهاش، تکلا، را پیدا کند. آربولی با بازیای عمیق و تأثیرگذار، زنی را به تصویر میکشد که با پشیمانیها و دردهای گذشته خود دست و پنجه نرم میکند و در جستجوی رستگاری است.
- لوکاس کانکاوا (Lucas Kankava) در نقش آچی: آچی، یک جوان ناامید از زندگی در گرجستان است که به لیا میپیوندد تا به عنوان راهنما و مترجم به او کمک کند. کانکاوا با بازیای طبیعی و معصومانه، شخصیت جوانی را به تصویر میکشد که به دنبال راهی برای فرار از زندگی خود است و در این مسیر با چالشهای مختلفی روبرو میشود.
- دنیز دومانلی (Deniz Dumanli) در نقش اوریم: اوریم، یک وکیل حقوق در استانبول است. دومانلی با بازیای قدرتمند و واقعی، زنی را به تصویر میکشد که با وجود چالشها و تبعیضها، با اعتماد به نفس و قدرت برای حقوق خود و دیگران مبارزه میکند.
داستان فیلم
«عبور» داستان لیا، معلم بازنشستهای را روایت میکند که پس از مرگ خواهرش، به استانبول سفر میکند تا برادرزاده گمشدهاش، تکلا، که زنی ترنس است، را پیدا کند. لیا تنها با داشتن نام تکلا و اطلاعاتی محدود از زندگی او، وارد استانبول میشود؛ شهری که به گفته خودش، جایی است که مردم برای ناپدید شدن به آنجا میآیند. در این سفر، او با آچی، جوانی ناامید از زندگی در گرجستان، آشنا میشود. آچی که به دنبال فراری از زندگی خود است، به لیا میپیوندد و ادعا میکند که میتواند به او در یافتن تکلا کمک کند. این دو نفر در طول فیلم با چالشها و بحرانهای مختلفی روبرو میشوند، از جمله جستجو در محلههای فقیرنشین و پیچیده استانبول که تکلا ممکن است در آنجا زندگی کند.
در این میان، داستان دیگری نیز در فیلم به تصویر کشیده میشود؛ داستان اوریم، زنی که در استانبول به عنوان وکیل فعالیت میکند. اوریم که خود با مشکلات و تبعیضهای زیادی روبروست، با لیا و آچی ملاقات میکند و تلاش میکند به آنها در یافتن تکلا کمک کند. این برخوردها نه تنها به پیشرفت داستان کمک میکنند، بلکه بیننده را با دنیای پیچیده و چالشهای جامعه ترنسها در استانبول آشنا میسازند.
نقد فیلم
«عبور» به کارگردانی لوان آکین، فیلمی است که با رویکردی واقعگرایانه و انسانی به موضوعات پیچیده اجتماعی و فردی میپردازد. آکین با استفاده از سبک نئورئالیسم، توانسته است حس واقعی و نزدیکی به شخصیتها و داستان آنها را به خوبی به تصویر بکشد. یکی از نقاط قوت فیلم، بازی فوقالعاده مزیا آربولی در نقش لیا است. او با چهرهای سخت و بیرحم، اما در عین حال آسیبپذیر، به خوبی توانسته است تضادهای درونی شخصیت خود را به نمایش بگذارد. این بازی قوی و طبیعی، بیننده را با خود همراه میکند و احساسات پیچیده لیا را به خوبی منتقل میکند.
لوکاس کانکاوا نیز با بازی در نقش آچی، به خوبی توانسته است نقش جوانی را به تصویر بکشد که در جستجوی راهی برای فرار از واقعیتهای زندگی است. کانکاوا با بازیای معصومانه و صادقانه، توانسته است تناقضات و کشمکشهای درونی شخصیت آچی را به خوبی نشان دهد. او به عنوان یک شخصیت مکمل، به خوبی با شخصیت لیا تعامل میکند و باعث میشود داستان فیلم با تنوع و جذابیت بیشتری پیش برود.
یکی از ویژگیهای برجسته فیلم، استفاده از دوربین دستی و نماهای طولانی است که حس واقعگرایی و نزدیکی به شخصیتها را تقویت میکند. فیلمبرداری اثر که توسط لیسبی فریدل (Lisabi Fridell) انجام شده است، با توجه به مناظر شهری استانبول و فضای سرد و بیروح آن، به خوبی توانسته است حس ناامیدی و پیچیدگی این شهر را به تصویر بکشد. استفاده از مناظر طبیعی و شهری به عنوان پسزمینه فیلم، نه تنها به تقویت داستان کمک کرده است، بلکه استانبول را به عنوان یک شخصیت مستقل در فیلم معرفی میکند.
مفهوم کلی فیلم و دلیل دیدن آن
«عبور» فیلمی است که به بررسی موضوعاتی همچون هویت، پذیرش، و تغییرات اجتماعی میپردازد. این فیلم داستان زنی را روایت میکند که با گذشتهای پر از پشیمانی و اشتباهات، تلاش میکند تا خود و خانوادهاش را دوباره پیدا کند. در عین حال، فیلم به بررسی زندگی و مبارزات افراد در تلاش برای پذیرش یا اقناع جامعه در مورد هویت خود میپردازد.
علاوه بر این، «عبور» به ما یادآوری میکند که گاهی اوقات برای پیدا کردن خود و رسیدن به آرامش درونی، باید از مسیرهای دشوار و غیرمنتظره عبور کرد. این فیلم داستان سفری است که به ما نشان میدهد چگونه میتوان با گذر از بحرانها و چالشها، به خود واقعی و هویت درونی دست یافت. همچنین، بازیهای برجسته و کارگردانی دقیق لوان آکین، دلایلی قوی برای دیدن این فیلم هستند. «عبور» به ما نشان میدهد که همواره در جستجوی هویت و معنای زندگی باید به قلب خود رجوع کنیم و از مواجهه با چالشهای زندگی نترسیم. این فیلم با پیامهای انسانی و اجتماعی قوی خود، تجربهای متفاوت و تأثیرگذار برای بیننده فراهم میکند.
source