خبری در شبکه های اجتماعی با عنوان توهین سریال غربت به عرب ها و قومیت عرب در حال انتشار است که با واکنش های زیادی از جمله نماینده اهواز شده است. در ادامه مطلبی با عنوان توهین سریال غربت به عرب ها را در مجله حرف تازه مشاهده میکنید.

ماجرای توهین سریال غربت به قوم عرب و واقعیت ها را ببینید

با پخش قسمت جدید سریال غربت، نماینده مجلس به پخش این سریال به خاطر توهین به قومیت‌‌ها اعتراض کرد.

موسوی زاده نماینده مردم اهواز نوشت: اقدام نابخردانه سریال نمایش خانگی “غربت” در توهین به قومیت شریف عرب را به صورت جدی پیگیری کردم. رئیس ساترا کشور در پاسخ اعلام کرد این سریال فاقد مجوز است و باید از شبکه خانگی حذف شود.

سریال غربت به عرب ها چه توهینی کرد؟

توهین سریال غربت به عرب ها چه بود

ظاهراً اعتراضات به محتوای این سریال مرتبط با روابط جنسی و مواد مخدر و تصویرسازی نامناسب از زندگی حاشیه نشینان در مناطق عرب نشین است.

واکنش امیر پورکیان کارگردان

در پی برداشت برخی هموطنانمان مبنی بر توهین سریال غربت به عرب‌زبانان ایرانی، کارگردان این سریال با رد این برداشت، خطاب به معترضان توضبح داد: «به شما تعهد اخلاقی می‌دهم نه تنها هیچ توهینی به قوم نجیب و اصیل شما نشده بلکه عده‌ای می‌خواستند با فریب‌کاری و سوء‌استفاده، به برادری ما آسیب بزنند.»

به گزارش ایسنا، در پی برخی اعتراض‌ها به محتوای سریال «غربت» به دلیل آنچه تصویرسازی نامناسب از زندگی حاشیه نشینان در مناطق عرب نشین عنوان شده است، امیر پورکیان کارگردان سریال «غربت» در توضیح این اتفاق، ضمن دلجویی از هموطنان عرب‌زبان، توضیح داده است: «هموطنان شریف عرب، هیچ کسی حق ندارد هیچ کجا توهینی به شما عزیزان بکند. من فرزند خوزستان و متولد اهواز، همشهری شما که تمام دوران کودکی‌اش در کوچه پس‌کوچه‌های این شهر مقدس طی شد. برادرم در جنگ برای دفاع از سوسنگرد به شهادت رسید تا خواهران و برادران هموطن‌ِ عرب ستم‌دیده از جنگ زنده بمانند.»

وی تاکید کرده است: «به شما تعهد اخلاق می‌دهم نه تنها هیچ توهینی به قوم نجیب و اصیل شما نشده بلکه عده‌ای می‌خواستند با فریبکاری و سوء‌استفاده، برادری ما را آسیب بزنند که به حمد خداوند سبحان نتوانستند وحدت را که رسول خدا پایگذاری نمود برهم بزنند …»

پیش از این در پی این اعتراض‌ها، ساترا هم اعلام کرده بود که محتوای منتشرشده مورد تایید سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) نیست.

ساترا همچنین اعلام کرده است سریال «غربت» مجوز انتشار ندارد. بر همین اساس مجوز تبلیغات محیطی برنامه و سریال یاد شده نیز توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل عدم صدور مجوز ساترا، صادر نشده است و متاسفانه علیرغم تذکرات کتبی به مدیر نماوا، انتشار سریال مذکور خلاف قانون انجام شده است که این اقدام باعث طرح شکایت ساترا در مراجع قضایی شده است.

با این حال پلتفرم پخش‌کننده سریال «غربت» تا لحظه انتشار این خبر ایسنا، توضیحی درخصوص حواشی مجموعه در حال انتشار ارائه نکرده است.

سریال غربت، سریالی درام و جنایی، با بازی آناهیتا درگاهی، مهدی حسینی نیا، بهاره کیان افشار، حسین مهری، ترلان پروانه، سوسن پرور، فرید قبادی، لادن ژاوه وند، لطف الله سیفی، حامد رسولی و ستایش رجایی نیا به نویسندگی و کارگردانی امیر پورکیان و تهیه‌کنندگی صادق یاری، تهیه کنندگی اجرایی و همچنین مجری طرح مهدی یاری محصول سال ۱۴۰۳ کشور ایران است.

واکنش کابران

قومیت‌ها، ستون‌های زیبای ساختمان ایران هستتد. هر گونه تعرض و توهین به هر قومیت ایرانی از ترک، لر، بلوچ، ترکمن، بختیاری و عرب و سایر اقوام، حمله به ستونی از ساختمان ایران است. سریال غربت، ایرانیان عربِ کریم و شریف را آزرده است.

————

ما قوم عرب نداریم
عرب تو عربستانه
ما عرب زبان داربم
————–
عرب های ایران همانند سایر اقوام دیگر بسیار خونگرم و خوب هستند . زیبایی ایران همین زندگی مسالمت آمیز اقوام مختلف در کنار یکدیگر است که خیلی ها تلاش می کنند در این زمینه تفرقه افکنی کنند .
————
قومیت عرب و ترک و کرد و بلوچ و فارس و … نداریم همه ایران و ایرانی هستیم با گویش های متفاوت

واکنش ساترا

ساترا به تازگی اعلام کرده است که «جوکر۲» و سریال «غربت» مجوز انتشار ندارند و برخلاف قانون منتشر شده اند که این اقدام باعث طرح شکایت ساترا در مراجع قضایی شده است.

نظر به طرح برخی انتقادات و شکایات مردمی در سامانه ساپرا، همچنین تماس ها و شکایت‌های تلفنی در خصوص «جوکر۲» مربوط به سکوی فیلیمو و سریال «غربت» مربوط به سکوی نماوا، به اطلاع می رساند هر دو برنامه و سریال یادشده بدون طی فرآیندهای قانونی منتشر شده و محتوای منتشرشده مورد تایید سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) نیست.

بر همین اساس، مجوز تبلیغات محیطی برنامه و سریال یادشده نیز توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل عدم صدور مجوز ساترا، صادر نشده است.

متاسفانه علیرغم تذکرات کتبی به مدیران مسئول رسانه های نماوا و فیلیمو، انتشار برنامه و سریال مذکور خلاف قانون انجام شده که این اقدام باعث طرح شکایت ساترا در مراجع قضایی شده است.

لذا در حال حاضر انتظار می‌رود مراجع قضایی بر اساس مصوبه «تعیین الزامات ساماندهی حوزه صوت و تصویر فراگیر» مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی از هرگونه قانون شکنی جلوگیری کنند تا شاهد تکرار اقدامات خلاف قانون نباشیم.

source

توسط salamathyper.ir