متقاضیان کاشت دندان به روش ایمپلنت، معمولا در زمان انتخاب برند مناسب ایمپلنت برای دندان یا دندان‌هایشان، بر سر یک دوراهی بین ایمپلنت دندان ایرانی و خارجی قرار می‌گیرند. شرایطی که باید بر اساس آن، از بین برندهای مختلف ایمپلنت دندان ایرانی و غیر ایرانی، مناسب‌ترین گزینه را برای خود انتخاب کنند.

ما قصد داریم تا در ادامه این مطلب، شما را با مزایا، معایب، قیمت و به طور کلی، تفاوت‌های ایمپلنت دندان ایرانی و خارجی آشناتر کنیم و به شما معیارهایی برای انتخاب بهترین گزینه ارائه دهیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

تفاوت ایمپلنت ایرانی و خارجی

ایمپلنت دندان چیست؟

قبل از اینکه به مقایسه ایمپلنت‌های ایرانی و خارجی بپردازیم، بهتر است بدانیم ایمپلنت دندان چیست. ایمپلنت یک پیچ یا پایه فلزی (معمولا از جنس تیتانیوم یا راکسالید) است که در استخوان فک جایگذاری می‌شود و به عنوان ریشه دندان عمل می‌کند.

پس از گذشت مدتی، این پایه با استخوان فک جوش می‌خورد و به اصطلاح با آن یکپارچه می‌شود. در نهایت هم روی این پایه، یک روکش (تاج) دندان قرار می‌گیرد تا ظاهر و عملکرد یک دندان طبیعی شبیه‌سازی شود.

به زبان ساده‌تر، ایمپلنت دندان به شما این امکان را می‌دهد که دندان از دست رفته خود را به طور دائمی جایگزین کنید و لبخندی زیبا و طبیعی داشته باشید.

برندهای مختلف ایمپلنت دندان

ایمپلنتی که ما پیش از این، طرز کار و نحوه عملکرد آن را به شما توضیح دادیم، می‌تواند توسط کشورها و برندهای مختلفی تولید شود. یعنی هر کشوری که فناوری و دانش ساخت ایمپلنت دندان را داشته باشد، می‌تواند نسبت به تولید این قطعه پرکاربرد دندانپزشکی، اقدام کند.

ما در ادامه، جدولی از برخی از برندهای معروف ایمپلنت دندان ایرانی و خارجی را به همراه مختصری از ویژگی‌های آن‌ها به شما معرفی خواهیم کرد:

برند

کشور مبدا

ویژگی‌های برجسته

نوبل بیوکر (Nobel Biocare)

سوئد

یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین برندها، با تکنولوژی پیشرفته و دوام بالا

اشترومن (Straumann)

سوئیس

کیفیت بسیار بالا، تنوع محصولات، مناسب برای انواع جراحی

آسترا تک (Astra Tech)

سوئد

اتصال بسیار قوی به استخوان، مناسب برای جراحی‌های یک مرحله‌ای

۳ آی (3i)

آمریکا

تنوع بالا، قیمت مناسب، مناسب برای اکثر بیماران

بیو هری (BioHorizons)

آمریکا

طراحی منحصر به فرد، مناسب برای استخوان‌های نرم

کیمیا کاشت اطبا

ایران

یکی از برندهای معتبر ایرانی، کیفیت قابل قبول، قیمت مناسب

آرگون (Argon)

آلمان

کیفیت بالا، قیمت مناسب، تنوع محصولات

نئو بایوتک (Neo Biotech)

کره جنوبی

قیمت مناسب، کیفیت خوب، مورد استفاده در بسیاری از کلینیک‌ها

وانژو (Wenzhou)

چین

قیمت بسیار پایین، کیفیت متغیر، مناسب برای بودجه‌های محدود

تفاوت ایمپلنت دندان ایرانی و خارجی

در گذشته، ایمپلنت‌های خارجی به دلیل کیفیت بالاتر، دوام بیشتر و فناوری پیشرفته‌تر، نسبت به ایمپلنت‌های ایرانی ارجحیت داشتند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تولید ایمپلنت‌های ایرانی با استانداردهای جهانی، این تفاوت‌ها کمتر شده است. هر چند که هنوز هم تفاوت‌های زیادی بین ایمپلنت‌های دندان ایرانی و خارجی وجود دارد.

البته ما برای بررسی دقیق تفاوت‌های ایمپلنت دندان ایرانی و غیر ایرانی، به برند دقیق ایمپلنت نیاز داریم. چرا که وقتی از ایمپلنت ساخت یک کشور نام می‌بریم، ممکن است منظورمان برترین ایمپلنت آن کشور، و یا بی‌کیفیت‌ترینِ آن باشد.

اما با این همه، ما سعی می‌کنیم مقایسه را به صورت حدودی و بر اساس معیارهای استاندارد برترین برندهای ایمپلنت دندان هر کشور، روی موضوعاتی مانند کیفیت، ماندگاری و طول عمر، تنوع مدل‌ها، نحوه دسترسی و قیمت انجام دهیم.

تفاوت ایمپلنت دندان ایرانی و خارجی چیست

مقایسه ایمپلنت دندان ایرانی و خارجی از نظر کیفیت

با پیشرفت تکنولوژی، سال‌ها است که تولیدکنندگان داخلی نیز وارد عرصه تولید ایمپلنت شدند و این سوال را برای بسیاری از متقاضیان ایمپلنت ایجاد کردند که “آیا ایمپلنت‌های ایرانی از نظر کیفیت با نمونه‌های خارجی برابری می‌کنند یا خیر؟”

کیفیت مواد اولیه به کار رفته در ساخت ایمپلنت، به ویژه تیتانیوم، نقش بسیار مهمی در طول عمر و موفقیت ایمپلنت دارد. اما به نظر می‌رسد شرکت‌های تولیدکننده ایمپلنت‌های خارجی، معمولا از مواد اولیه با کیفیت‌تر و خالص‌تری برای ساخت ایمپلنت استفاده می‌کنند.

البته تکنولوژی ساخت ایمپلنت‌های خارجی هم به نسبت پیشرفته‌تر و دقیق‌تر از ایمپلنت‌های ایرانی است. به همین دلیل، این امر باعث می‌شود ایمپلنت‌های خارجی از نظر طراحی و سازگاری با بافت استخوان، عملکرد بهتری داشته باشند.

علاوه بر این، شرکت‌های تولیدکننده ایمپلنت‌های خارجی، ملزم به رعایت استانداردهای بین‌المللی هستند. استانداردهایی که تضمین‌کننده کیفیت و ایمنی محصولات هستند و معمولا تولیدکنندگان ایرانی، ملزم به اخذ آن‌ها نیستند.

مقایسه ایمپلنت دندان ایرانی و خارجی از نظر ماندگاری و طول عمر

یکی دیگر از مهم‌ترین دغدغه‌های افرادی که قصد انجام ایمپلنت دندان دارند، ماندگاری و طول عمر ایمپلنت است. در این زمینه، اغلب سوال می‌شود که آیا ایمپلنت‌های ایرانی از نظر ماندگاری با نمونه‌های خارجی برابری می‌کنند؟

اگرچه برای پاسخ به این سوال، باید به عوامل مختلفی از جمله کیفیت مواد اولیه، تکنولوژی ساخت، استانداردهای تولید و مهارت دندانپزشک توجه کرد؛ اما با توجه به اینکه کیفیت ساخت ایمپلنت‌های خارجی معمولا بهتر از ایپلنت‌های ایرانی است، طول عمر ایمپلنت خارجی هم به نسبت طولانی تر از نمونه‌های ایرانی است.

مقایسه ایمپلنت دندان ایرانی و خارجی از نظر ضمانت

منظور از ضمانت ایمپلنت، تعهدی است که شرکت تولیدکننده یا دندانپزشک به بیمار می‌دهد. تعهدی مبنی بر اینکه ایمپلنت در مدت زمان مشخصی با شرایط خاصی کار خواهد کرد؛ و در صورت بروز هرگونه مشکل در این مدت، شرکت یا دندانپزشک موظف است نسبت به رفع مشکل اقدام کند.

البته شرایط ضمانت در ایمپلنت‌های مختلف متفاوت است. برخی از شرکت‌ها، تنها در صورتی که مشکل ایجاد شده به دلیل نقص در تولید محصول باشد، ضمانت را ارائه می‌دهند. در حالی که برخی دیگر، مشکلات ناشی از مراقبت‌های نادرست بیمار را نیز تحت پوشش ضمانت قرار می‌دهند.

ما هیچ برند ایرانی که ضمانت دائمی و یا حتی ضمانت تعویض ایمپلنت را به استفاده کنندگان محصولات خود ارائه دهد پیدا نکردیم. در حالی که بسیاری از برندهای معروف و مطرح ایمپلنت دندان خارجی، ضمانت‌نامه‌هایی طولانی و حتی مادام العمر دارند.

مقایسه ایمپلنت دندان ایرانی و خارجی از نظر تنوع


بیشتر بخوانید:

تنوع ایمپلنت‌ها به عوامل مختلفی مانند جنس، اندازه، شکل، روش کاشت و شرکت تولیدکننده بستگی دارد. این تنوع به دندانپزشک امکان می‌دهد تا متناسب با شرایط دهان و دندان هر بیمار، بهترین نوع ایمپلنت را انتخاب کند.

در سال‌های اخیر، صنعت تولید ایمپلنت در ایران پیشرفت چشمگیری داشته است و شرکت‌های ایرانی مدل‌های مختلفی از ایمپلنت را تولید می‌کنند. با این حال، هنوز هم تنوع ایمپلنت‌های ایرانی نسبت به نمونه‌های خارجی کمتر است.

شرکت‌های خارجی با سابقه طولانی‌تر در تولید ایمپلنت، طیف وسیع‌تری از مدل‌ها و انواع ایمپلنت را ارائه می‌دهند. تنوعی که به دندانپزشکان اجازه می‌دهد تا برای موارد پیچیده و خاص نیز، گزینه‌های مناسبی داشته باشند.

مقایسه ایمپلنت دندان ایرانی و خارجی از نظر قیمت

یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در انتخاب ایمپلنت دندان، قیمت آن است. خصوصا از آن جایی که بسیاری از افراد به دنبال گزینه‌های مقرون به صرفه‌تر هستند، مقایسه قیمت ایمپلنت‌ ایرانی و خارجی اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

پیش از هر چیز، بهتر است بدانید که قیمت ایمپلنت دندان معمولا تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از نوع ایمپلنت، کشور سازنده و برند ایمپلنت، تعداد ایمپلنت مورد نیاز و نیاز یا عدم نیاز به هزینه‌های جانبی.

با این همه و به طور کلی، ایمپلنت‌های ایرانی به دلیل هزینه‌های تولید پایین‌تر، معمولا قیمت مناسب‌تری نسبت به ایمپلنت‌های خارجی دارند. هرچند که این به معنای بی‌کیفیت بودن ایمپلنت‌های ایرانی نیست. بلکه مواردی مانند دسترسی ساده تر در ایران و عدم نیاز به پرداخت هزینه‌های گمرکی و دلاری هم در این زمینه دخیل هستند.

جدول مقایسه ایمپلنت ایرانی و خارجی

ویژگی

ایمپلنت ایرانی

ایمپلنت خارجی

قیمت

معمولا ارزان‌تر

معمولا گران‌تر

کیفیت

در برخی برندها با کیفیت بالا و قابل رقابت با برندهای خارجی

عموماً کیفیت بالاتری دارند

تنوع

تنوع کمتر

تنوع بیشتر در طرح و اندازه

گارانتی

گارانتی محدودتر

گارانتی طولانی‌تر

تکنولوژی

در برخی برندها از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده می‌شود

معمولا از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تری استفاده می‌شود

دسترسی

دسترسی آسان‌تر

ممکن است دسترسی به برخی برندها محدود باشد

مزایای ایمپلنت دندان ایرانی

  • یکی از مهم‌ترین مزایای ایمپلنت ایرانی، قیمت مناسب‌تر آن نسبت به ایمپلنت‌های خارجی است.
  • ایمپلنت‌های ایرانی در اکثر کلینیک‌های دندانپزشکی در دسترس هستند و شما مشکلی از بابت دسترسی به ایمپلنت‌های ایرانی پیدا نخواهید کرد.
  • برخی از برندهای ایرانی ایمپلنت با کیفیت بسیار بالا تولید می‌کنند که از نظر دوام و عملکرد قابل رقابت با برندهای خارجی هستند.

معایب ایمپلنت دندان ایرانی

  • ایمپلنت‌های ایرانی تنوع کمتری نسبت به برندهای خارجی دارند.
  • معمولا گارانتی ایمپلنت‌های ایرانی نسبت به برندهای خارجی کوتاه‌تر است و یا اینکه به طور کلی گارانتی ندارند!
  • در برخی موارد، ایمپلنت‌های ایرانی از تکنولوژی‌های خاص و به روزی استفاده نمی‌کنند.
  • برخی از مصرف کنندگان به دلیل تجربه‌های ناموفق با برندهای ایرانی، نسبت به کیفیت آن‌ها نگران هستند.

مزایا و معایب ایمپلنت دندان ایرانی و خارجی

مزایای ایمپلنت خارجی

  • عموما ایمپلنت‌های خارجی از کیفیت بالاتری برخوردار هستند و دوام بیشتری دارند.
  • برندهای خارجی تنوع بسیار بالایی در طرح و اندازه ایمپلنت دارند.
  • اکثر برندهای خارجی گارانتی طولانی‌مدتی برای محصولات خود ارائه می‌دهند.
  • ایمپلنت‌های خارجی معمولا از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده می‌کنند و مجوزهای متنوعی دارند.

معایب ایمپلنت خارجی

  • ایمپلنت‌های خارجی بسیار گران‌تر از ایمپلنت‌های ایرانی هستند.
  • دسترسی به اکثر برندهای خارجی در ایران محدود است.

قیمت ایمپلنت دندان ایرانی و خارجی

همانطور که در بخش مقایسه ایمپلنت های دندان ایرانی و خارج به این موضوع اشاره کردیم، ایمپلنت های ایرانی به دلیل اینکه تولید داخل کشور هستند و قیمت آن‌ها به دلار یا یورو محاسبه نمی‌شوند، ارزان تر از ایمپلنت دندان خارجی هستند.

هر چند که این موضوع قطعی نیست و ممکن است برای مثال، یک ایمپلنت خارجی بی کیفیت از یک ایمپلنت ایرانی با کیفیت بالا ارزان تر باشد. پس توجه کنید که ملاک قیمت ایمپلنت دندان، صرفا کشور سازنده آن ایمپلنت نیست.

ایمپلنت ایرانی بهتر است یا ایمپلنت خارجی؟

انتخاب بین ایمپلنت ایرانی و خارجی تصمیم حساسی است که نیاز به بررسی دقیق تر و جزئی ترِ برند ایرانی و خارجی مورد نظر شما دارد. با این حال، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای انتخاب بین برندهای ایرانی و غیر ایرانی مورد نظر خود، عواملی مانند بودجه، کیفیت ایمپلنت و توصیه‌های دندانپزشک خود را مد نظر قرار دهید.

انتخاب مناسب ترین برند ایمپلنت دندان با کمک متخصصان دندانپزشکی دکتر بنیانیان

اگر قصد دریافت مشاوره در خصوص انتخاب ایمپلنت دندان، بین برندهای ایرانی و خارجی را دارید، می‌توانید برای اخذ مشاوره تخصصی به سایت دندانپزشکی دکتر بنیانیان به آدرس drbonyanian.com مراجعه کنید.

تجربه سال‌ها فعالیت دندانپزشکان این مجموعه در کاشت انواع ایمپلنت های دندان و آشنایی کامل با انواع و اقسام برندهای ایمپلنت دندان ایرانی و خارجی، به شما کمک می‌کند تا مناسب‌ترین برند ایمپلنت دندان را برای خود انتخاب کنید.

این مجموعه با آگاهی کامل از چالش‌های انتخاب بین برندهای ایمپلنت مختلف و با در نظر گرفتن تمام جوانب و شرایط شما، پس از ارائه مشاوره تخصصی در این زمینه، ایمپلنت مورد نظر شما را برایتان سفارش، و فرایند کاشت دندان را برایتان اجرا خواهند کرد.

نتیجه‌گیری

امروزه ایمپلنت‌های ایرانی با کیفیت بسیار خوبی تولید می‌شوند و می‌توانند جایگزین مناسبی برای ایمپلنت‌های خارجی باشند. با این حال، انتخاب بین ایمپلنت ایرانی و خارجی به عوامل مختلفی بستگی دارد و بهتر است قبل از هر تصمیمی با دندانپزشک خود مشورت کنید.

source

توسط salamathyper.ir