اگر سطح پوسیدگی و درمان ریشه دندان شما وسیع باشد، باید حتما پس از تکمیل مراحل درمان عصب کشی، نسبت به روکش کردن دندانتان اقدام کنید. چرا که روکش می‌تواند به حمایت از ساختار دندانی که از استحکام و مقاومت قبل برخوردار نیست، کمک کند.

این مقاله، فرصت مناسبی برای بررسی کامل موضوع دلایل نیاز به روکش دندان است. اینکه چرا پزشکان به مراجعینشان پیشنهاد می‌کنند که دندان عصب کشی شده خود را روکش کنند یا اینکه این اقدام چگونه به افزایش ماندگاری و طول عمر دندان کمک می‌کند.

  چرا دندان عصب کشی شده باید روکش شود

اما پیش از بررسی کامل این موضوع، لازم است تا کمی بیشتر با فرایند عصب کشی دندان و مراحل آن آشنا شویم.

عصب کشی دندان چیست؟

اندودنتیک یا درمان ریشه دندان (Root canal therapy) که در اصطلاحات عامیانه به آن عصب کشی دندان نیز گفته می‌شود، روشی کاربردی و مفید برای از بین بردن عصب و ریشه دندانی است که پیش از این با عفونت درگیر شده است. این کار، آخرین راه حل برای نجات دندانی است که به شدت با آسیب دیدگی یا پوسیدگی درگیر است.

در طی این روش درمانی، دندانپزشک سعی می‌کند تا با کمک ابزارهایی مخصوص، عصب و بافت عفونی را از داخل کانال‌های ریشه خارج، کانال‌ها را تمیز و ضدعفونی و نهایتا حفره را با مواد مخصوص پر کند.

به دلیل انجام این فرایند، دیواره‌های دندان عصب کشی شده شکننده‌تر از یک دندان طبیعی خواهد شد. پس طبیعتا این دندان بیشتر در معرض خطر شکستگی یا ترک خوردن قرار می‌گیرد. به همین دلیل، یکی از مراحل ضروی پس از عصب کشی دندان، روکش کردن دندان است. مرحله‌ای که در ادامه مفصل‌تر به آن خواهیم پرداخت.

اهداف درمان ریشه

درمان ریشه به دندانپزشکان اجازه می‌دهد که دندان‌هایی که به شدت پوسیدند را نجات دهند. این فرایند، شما را از کشیدن دندانتان نجات می‌دهد و از درد، خونریزی و هزینه‌های جانبی بسیار بیشتری که در صورت عدم درمان دندان در آینده برایتان به وجود می‌آید، جلوگیری می‌کند.

از سویی دیگر، عفونت ریشه دندان می‌تواند باعث دردی شدید و غیرقابل تحمل شود. اما نکته خوب اینجاست که درمان ریشه با از بین بردن این عفونت، این درد را به طور کامل از بین می‌برد. تا حدی که انگار از ابتدا، هیچ احساس ناخوشایندی برای شما وجود نداشته است.

در نهایت، با توجه به اینکه دندان‌های طبیعی نقش مهمی در جویدن، صحبت کردن و ظاهر شما دارند؛ درمان ریشه به شما کمک می‌کند تا عملکرد این دندان‌ها را حفظ کنید و از نیاز به ایمپلنت یا پروتز دندان در آینده جلوگیری کنید.

مزایای عصب کشی

مزایای عصب کشی

  • حفظ دندان طبیعی؛
  • کاهش درد دندان؛
  • بهبود عملکرد و سلامتی دندان؛
  • جلوگیری از عفونت سایر قسمت‌های بدن؛
  • پیشگیری از پوسیدگی دندان‌های مجاور.

معایب عصب کشی دندان

  • درد و ناراحتیِ ناشی از التهاب تا چند روز بعد از تکمیل درمان؛
  • احتمال شکست درمان؛
  • حساسیت به سرما، گرما، شیرینیجات و ترشیجات؛
  • ضعیف شدن دندان؛
  • شکستگی دندان؛
  • تغییر رنگ دندان؛
  • احتقان سینوسی.

خبر خوب این است که همین عوارض هم با کمک روکش دندان قابل پیشگیری خواهد بود. چرا که روکش با ایجاد یک لایه محافظتی در دور تا دور دندان درمان شده‌ی شما، از خطر شکستگی، تغییر رنگ و حساسیت آن دندان پیشگیری می‌کند.

روکش دندان چیست؟

روکش دندان (Dental Crown)، نوعی پروتز است که روی کل سطح دندان قرار می‌گیرد و برای محافظت، ترمیم و زیبایی دندان استفاده می‌شود. روکش‌ها از مواد مختلفی مانند فلز، سرامیک و رزین کامپوزیت ساخته می‌شوند و می‌توانند کاربردهای بسیار متنوعی در دندانپزشکی داشته باشند.

اولین و اصلی‌ترین کاربرد روکش دندان، همین محافظت از دندان‌های ضعیف شده است. یعنی استفاده از روکش برای محافظت از دندان‌هایی که به شدت آسیب دیدند.

علاوه بر این، روکش می‌تواند ظاهر دندان هم بهبود دهد. چرا که معمولا دندان ترمیم شده، ظاهر نازیبایی دارد و ممکن است مواد پرکننده‌ی مورد استفاده در آن (مثلا آمالگام)، رنگ دندان را سیاه کرده باشد.

در نهایت، ظاهر روکش کاملا شبیه به یک دندان طبیعی است. برای همین هم بسیاری از دندانپزشکان برای اصلاح ظاهر یک دندان خاص (مثلا کوتاه بودن دندان، لب پریدگی یا شکستگی جزئی)، به بیمار خود پیشنهاد می‌کنند که آن دندان را روکش کند.

عمر روکش دندان چقدر است

عمر روکش دندان چقدر است؟

میانگین طول عمر و ماندگاری روکش دندان به طور متوسط بین ۵ تا ۱۰ سال متغیر است. اما این بازه قطعی نیست و می‌تواند با توجه به فاکتورهای متعدد زیر تغییر پیدا کند:

  • نوع روکش: روکش‌های سرامیکی معمولا طول عمر بیشتری نسبت به روکش کامپوزیتی دارند.
  • کیفیت ساخت و نصب: اگر روکش به خوبی ساخته و نصب شده باشد، طول عمر بیشتری هم خواهد داشت.
  • مراقبت دهان و دندان: مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و همچنین، مراجعه منظم به دندانپزشکی برای معاینه و بررسی وضعیت روکش می‌تواند به افزایش عمر روکش دندان شما کمک کند.
  • عادات غذایی: جویدن غذاهای سفت و سخت طول عمر روکش شما را کم می‌کند و باعث افزایش خطر شکستگی و ترک خوردگی روکش می‌شود.
  • سلامت دهان و دندان: اگر به بیماری‌هایی مانند بیماری لثه یا خشکی دهان مبتلا باشید، ممکن است عمر روکش دندان شما کمتر از آن چیزی باشد که ما در محدوده‌ی بالا تعریف کردیم.

قیمت روکش دندان چقدر است؟

با توجه به مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت روکش و همچنین، جنس و هزینه‌های لابراتوار، قیمت روکش دندان عددی متغیر است که طبیعتا با توجه به نرخ تورم، سالانه افزایش پیدا می‌کند.

شما می‌توانید هزینه دقیق روکش دندان را با توجه به شماره دندانی که به روکش نیاز دارد و همچنین، سایر جزئیات مورد نظرتان از یک دندانپزشکی معتبر جویا شوید تا قیمت دقیق و به روزِ این قطعه‌ی پروتزی به شما اعلام شود.

چرا روکش کردن دندان عصب کشی شده واجب است؟

حتما تا اینجا کمی با فرایند عصب کشی و روکش دندان آشناتر شدید و می‌توانید حدس بزنید که چرا روکش کردن دندان عصب کشی شده انقدر حائز اهمیت است. اما ما در ادامه، هر یک از دلایل اهمیت این فرایند را به شما توضیح می‌دهیم تا شما هم به التزام این موضوع پی ببرید.

افزایش استحکام دندان عصب کشی شده

خود درمان عصب کشی به نحوی انجام می‌شود که ناخواسته باعث از بین رفتن ساختار طبیعی دندان می‌شود. چرا که دندانپزشک مجبور است دندان شما را از عفونت و ریشه تخلیه کند. پس طبیعی است که این فرایند، دندان شکننده‌تر کند.

روکش دندان در چنین مواقعی بسیار مفید واقع می‌شود. زیرا می‌تواند با ایجاد یک لایه محافظتی روی دندان، از آن در برابر شکستگی محافظت کند.

جلوگیری از عفونت

دندان عصب کشی شده دیگر جریان خونی ندارد که به طور طبیعی آن را از عفونت محافظت کند. پس حتما باید روکش شود تا روکش دندان به مهر و موم کردن دندان و جلوگیری از ورود باکتری ها به داخل آن کمک کند.

بهبود ظاهر دندان

روکش دندان می‌تواند از چند طریق به بهبود ظاهر دندان عصب کشی شده کمک کند. برای مثال، چون عصب کشی باعث تغییر رنگ دندان می‌شود و آن را تیره‌تر یا خاکستری می‌کند؛ روکش دندان با پوشاندن کل سطح دندان، رنگ قبلی آن را به طور کامل پنهان می‌کند و ظاهری طبیعی و زیبا به آن هدیه می‌دهد.

علاوه بر این، چون ممکن است بعد از عصب کشی، بخشی از ساختار دندان از بین برود و شکل آن تغییر کند، روکش دندان می‌تواند شکل دندان را به طور کامل بازسازی کند و آن را متقارن و صاف نشان دهد.

در نهایت، عصب کشی گاهی اوقات باعث می‌شود که دندان کوتاه‌تر به نظر برسد. پس روکش کردن آن دندان می‌تواند طول و عرض دندان را به اندازه باقی دندان‌های شما در بیاورد و تناسبی معمولی با سایر دندان‌ها به وجود بیاورد.

کاهش حساسیت دندان به دما و مواد غذایی

برخی از افراد بعد از عصب کشی نسبت به دمای هوای سرد و گرم و یا مواد غذایی ترش و شیرین حساسیت پیدا می‌کنند. البته منظور ما از حساسیت، واکنش آلرژیک نیست! بلکه منظورمان این است که افراد با خوردن این مواد غذایی و یا در معرض هوای سرد و گرم، احساس ناخوشایند و دردناکی پیدا می‌کنند.

عاج دندان دارای کانال‌هایی میکروسکوپی است که به عصب دندان متصل می‌شوند. تحریک این کانال‌ها توسط محرک‌های خارجی می‌تواند باعث ایجاد درد تیز و ناگهانی شود.

خوشبختانه روکش در این مواقع هم به کمک دندان عصب کشی می‌آید. زیرا با قرار گرفتن در دور تا دور دندان و با مسدودی این کانال ها، عاج را عایق بندی و از انتقال تحریک به عصب و ایجاد درد جلوگیری می‌کند.

در نهایت، روکش از عاج که مسئول بروز این حساسیت است مراقبت می‌کند و از رسیدن محرک‌های خارجی مانند گرما، سرما، غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی یا شیرین به عاج و تحریک آن جلوگیری می‌کند.

مزایای روکش کردن دندان عصب کشی شده

  • افزایش طول عمر دندان؛
  • کاهش خطر شکستگی یا ترک خوردن دندان؛
  • جلوگیری از عفونت مجدد؛
  • بهبود ظاهر دندان؛
  • کاهش حساسیت به سرما و گرما.

روکش کردن دندان عصب کشی شده در کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان

ما به کسانی که به دنبال راهی برای بازگرداندن زیبایی و استحکام به دندان عصب کشی شده خود هستند پیشنهاد می‌کنیم که از خدمات کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان، بهره‌مند شوند.

مجموعه‌ای کاملا تخصصی که کلیه فرایندهای عصب کشی، ترمیم و روکش دندان را از صفر تا صد برای شما انجام می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا لبخندی زیبا و ماندگار داشته باشید.

این مجموعه، یک کلینیک حرفه‌ای با حضور تعداد زیادی از برترین متخصصان دندانپزشکی شهر تهران است. دندانپزشکانی که علاوه بر دوره دندانپزشکی عمومی، دوره‌های تخصصی درمان ریشه دندان، پروتزهای دندانی، جراح فک و صورت و حتی درمان‌های زیبایی نیز گذراندند.

روکش کردن دندان عصب کشی شده در کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان

پرسنل این مجموعه با استفاده از جدیدترین روش‌های روز دنیا و با کمک تجهیزاتی پیشرفته، بهترین روند درمانی را برای شما تدوین می‌کنند و به شما کمک می‌کنند تا عمر دندان عصب کشی شده خود را تا مادام العمر، تمدید کنید.

هرچند که کیفیت بالای خدمات این دندانپزشکی، صرفا به مهارت بالای دندانپزشکان این مجموعه ارتباط پیدا نمی‌کند. روکش‌های دندان مورد استفاده در این مجموعه نیز با همکاری بهترین لابراتوارهای ساخت پروتز دندان شهر تهران تهیه و تولید می‌شود که همین موضوع، تضمین دیگری برای کیفیت و ماندگاری کار و همچنین، ظاهر طبیعی و زیبای دندان‌های شما خواهد بود.

شما می‌توانید همین امروز به سایت دندانپزشکی دکتر بنیانیان به آدرس اینترنتی drbonyanian.com مراجعه کنید و یک ویزیت مشاوره رایگان رزرو کنید. همچنین، می‌توانید از این طریق، اطلاعات بیشتری در مورد روکش دندان عصب کشی شده و هزینه‌های این فرایند دندانپزشکی به دست بیاورید.

با انتخاب کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان، روی سلامتی و زیبایی لبخند خود سرمایه گذاری کنید.

معایب روکش کردن دندان عصب کشی شده

  • هزینه روکش کمی گران است؛
  • احتمال دارد شخص به روکش دندان حساسیت داشته باشد؛
  • نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد.

در چه شرایطی می‌توانیم دندان عصب کشی شده را روکش نکنیم؟

در برخی شرایط خاص، ممکن است نیازی به روکش کردن دندان عصب کشی شده نباشد. با این حال، تصمیم نهایی برای اینکه آیا روکش کنید یا نه، باید توسط یک دندانپزشک متخصص و پس از معاینه دقیق دندان شما و بررسی شرایط فردیتان گرفته شود.

از جمله مثال‌هایی که می‌توانیم برای تعریف این مواقع بزنیم، زمان‌هایی ایت که ساختار دندان سالم باشد. یعنی دندان شکستگی یا پوسیدگی قابل توجهی نداشته باشد و دندانپزشک بتواند با کمترین تغییر در ساختار دندان، به ریشه نفوذ پیدا کند.

علاوه بر این، اگر دندان عصب کشی شده در قسمت خلفی دهان قرار داشته باشد و در معرض دید یا جویدن شدید نباشد، ممکن است نیازی به روکش کردن آن نباشد.

با این حال، فراموش نکنید که روکش دندان علارغم اینکه در برخی موارد ضروری محسوب نمی‌شود؛ اما مزایای بسیار زیادی دارد که باعث می‌شود دندانپزشکان به شما پیشنهاد کنند که در هر شرایطی، دندانتان را پس از عصب کشی، روکش کنید.

روکش فوری دندان چیست؟

روکش دندان فوری که به آن روکش موقت نیز گفته می‌شود، نوعی روکش دندان است که موقتا روی دندانی که نیاز به درمان ترمیمی یا زیبایی دارد، قرار داده می‌شود. این روکش‌ها معمولا از جنس رزین کامپوزیت یا پلاستیک اکریلیک هستند و می‌توانند در مطب دندانپزشکی در یک جلسه تولید و نصب شوند.

دندانپزشکان معمولا از روکش دندان فوری برای ایمپلنت دندان استفاده می‌کنند. زیرا آن دندان تا زمان آماده شدن روکش اصلی، بسیار آسیب پذیر است. پس حتما باید از یک روکش موقتی روی آن استفاده کنیم تا مشکلی برای دندان یا ایمپلنت به وجود نیاید.

البته لازم است بدانید که روکش فوری به هیچ وجه از استحکام و مقاومت یک روکش معمولی برخوردار نیست. به همین دلیل، دندانپزشکان اکیدا به بیماران خود توصیه می‌کنند که با دندانی که روکش موقت دارد غذای سفت نخورند و به آن فشار وارد نکنند.

در کمتر مواقعی برای دندان‌های عصب کشی شده از روکش فوری استفاده می‌شود. مگر در مواقعی که دندان مورد نظر در جلوی فک باشد و شخص برای صحبت کردن و یا لبخند زدن با آن دندان معذب باشد.

با این حال، در صورتی که شما نیز علاقمند به استفاده از روکش فوری دندان برای دندان عصب کشی شده‌ی خود باشید، هیچ مانعی برای این کار وجود ندارد. تنها لازم است که شما این موضوع را با دندانپزشک خود در میان بگذارید تا مراحل آماده سازی روکش برای دندان شما اجرایی شود.

مراحل قرار دادن روکش روی دندان عصب کشی شده

شما پس از تکمیل مراحل درمان عصب کشی دندان خود، ۲ بار دیگر به دندانپزشکی مراجعه خواهید کرد. بار اول برای قالب دیگری از دندان و بار دوم، برای نصب روکش روی دندانتان.

در اولین جلسه، دندانپزشک پس از حذف پوسیدگی‌های احتمالیِ روی سطح دندان، آن را برای قالب‌گیری آماده می‌کند. یعنی با استفاده از موادی مخصوص، از دندان شما قالب می‌گیرد و آن را برای لابراتواری که قرار است روکش را تولید کند، ارسال می‌کند.

لابراتوار پس از تولید روکش از روی قالب، که چیزی در حدود ۲ هفته به طول می‌انجامد، آن را برای مطب دندانپزشک شما ارسال خواهد کرد. در همین زمان، شما برای نصب روکش و تکمیل فرایند درمان خود، مجددا به دندانپزشکی مراجعه خواهید کرد.

دندانپزشک در این جلسه، روکش را روی دندان شما قرار می‌دهد و از شما می‌خواهد تا کمی دندان‌هایتان رو روی هم فشار دهید. با این کار، هم شما می‌توانند روکش را بررسی کنید و هم دندانپزشک می‌تواند وضعیت تراز بودن روکش را نسبت به باقی دندان‌هایتان بسنجد.

مراقبت از دندان عصب کشی شده با روکش

مراقبت از دندان عصب کشی شده با روکش

با مراقبت صحیح و اصولی، نه تنها روکش دندان شما می‌تواند برای سالیان سال دوام بیاورد؛ بلکه دندان عصب کشی شده‌ی شما نیز در زیر روکش سالم‌تر خواهد ماند.

شما باید برای مراقبت از دندان عصب کشی شده و روکش شده‌ی خود، مرتبا مسواک بزنید. یعنی با دقتی بالاتر و با جدیتی بیشتر، دو بار در روز دندان‌هایتان را با خمیر دندان و مسواک مناسب تمیز کنید.

حتما بین دندان‌هایتان را با نخ دندان تمیز کنید تا اگر باقی‌مانده‌ی غذا در لابلای دندان‌هایتان گیر کرده است، خارج شود. همین باقی مانده غذاها می‌توانند به مرور زمان باعث پوسیدگی روکش و سایر دندان‌های شما شوند.

کسانی که دندان‌های خود را روکش می‌کنند، حتما باید رژیم غذایی مناسب و نسبتا نرمی داشته باشند. یعنی تا حد امکان از مصرف مواد غذایی سفت، مانند ته دیگ و آب نبات بپرهیزند تا روکش دندانشان نشکند.

جمعبندی

روکش کردن دندان عصب کشی شده می‌تواند مزایای متعددی برای سلامتی و زیبایی دهان و دندان شما داشته باشد. این روش در بیش از ۹۰ درصد مواقع ضروری است و می‌تواند به تقویت ساختار دندان، محافظت از آن در برابر آسیب‌های بیشتر، بهبود ظاهر، بهبود عملکرد و افزایش طول عمر دندان کمک کند.

با این حال، در برخی شرایط خاص، ممکن است نیازی به روکش کردن دندان عصب کشی شده نباشد. هرچند که این تصمیم باید توسط یک دندانپزشک متخصص و با معاینه دقیق و بررسی شرایط دندان شما گرفته شود./۳۳۱۵۸۶

source

توسط salamathyper.ir