اوپن‌اِی‌آی (OpenAI) موفق شده در قسمت کاربران صاحب کسب‌وکار و مشترکان پولی به یک میلیون کاربر برسد. این کاربران شامل کاربران خدمات ChatGPT Enterprise، تیم (Team) و ادو (Edu) هستند. تعداد این کاربران از ۶۰۰ هزار نفری که در ماه آوریل امسال ثبت شده بود، به طور چشمگیری افزایش یافته. در ماه ژانویه، برد لایت‌کپ (Brad Lightcap) مدیر ارشد عملیات اوپن‌اِی‌آی اعلام کرد که ChatGPT Enterprise به عنوان نخستین محصول اشتراکی متمرکز بر کسب‌وکار، ۱۵۰ هزار کاربر از ۲۶۰ سازمان مختلف داشت.

عرضه خدمات مختلف اوپن‌اِی‌آی

اوپن‌اِی‌آی ChatGPT Enterprise را در تاریخ ۲۸ اوت سال گذشته عرضه کرد و به دنبال آن ChatGPT Team را در ژانویه امسال و ChatGPT Edu را در ماه مه منتشر نمود. ChatGPT Enterprise به شرکت‌ها دسترسی به جدیدترین مدل‌های هوش مصنوعی (که در حال حاضر GPT-۴.۰ است)، ظرفیت‌های بزرگتر در تحلیل داده‌ها، و سفارشی‌سازی ارائه می‌دهد. ChatGPT Team نسخه‌ای از Enterprise است که برای گروه‌های کوچکتر درون شرکت‌ها و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط طراحی شده است. همچنین، ChatGPT Edu برای معلمان و دانشجویان است که بسیاری از قابلیت‌های مشابه با نسخه‌های دیگر را دارد.

دستیابی به یک میلیون کاربر در مدت یک سال، به‌ویژه برای محصولات پولی، یک دستاورد بزرگ است. اما نباید فراموش کرد که نسخه رایگان ChatGPT در ماه اوت سال جاری ۲۰۰ میلیون کاربر داشت.

رقابت با شرکت‌های دیگر

اوپن‌اِی‌آی یک روز پس از معرفی محصول Claude Enterprise توسط رقیب خود، آنتروپیک (Anthropic)، آمار جدید خود را منتشر کرد. Claude Enterprise یک محصول کسب‌وکاری بزرگ است که با ارائه پنجره متنی (context window) ۵۰۰ هزار توکن و امنیت و کنترل درجه یک به شرکت‌ها، با اوپن‌اِی‌آی رقابت می‌کند.

رشد کاربران در مناطق مختلف

اوپن‌اِی‌آی اعلام کرده که بخش بزرگی از این رشد شامل کاربران خارج از ایالات متحده و شرکت‌های بزرگ بوده است. این شرکت افزود: «بیش از نیمی از کاربران Enterprise، Team و Edu در خارج از ایالات متحده قرار دارند، و آلمان، ژاپن و بریتانیا سه کشور برتر غیرآمریکایی از این لحاط هستند.»

این شرکت همچنین اعلام کرد که استفاده از API آنها «از زمان راه‌اندازی GPT-۴.۰ مینی (mini) در ماه ژوئیه دو برابر شده است». این امر می‌تواند نشان‌دهنده افزایش علاقه به استفاده از نسخه‌های کوچکتر مدل‌های زبانی بزرگ برای وظایف خاص باشد. اوپن‌اِی‌آی پیش‌تر گفته بود که GPT-۴.۰ مینی به‌عنوان کوچکترین و اقتصادی‌ترین مدل در بازار شناخته می‌شود.

افزایش بهره‌وری با محصولات اوپن‌اِی‌آی

علاوه بر افزایش کاربران، اوپن‌اِی‌آی اعلام کرد که در حال مشاهده چگونگی استفاده کسب‌وکارها از محصولات اشتراکی خود در کارهایشان است. در تحقیقی از ۴۷۰۰ کاربر کسب‌وکاری، نتایج نشان داد که ChatGPT Enterprise، تیم و ادو به افزایش ۹۲ درصدی بهره‌وری کمک کرده‌اند. ۸۸ درصد از پاسخ‌دهندگان اعلام کردند که این محصولات به آنها کمک کرده‌اند تا در زمان صرفه‌جویی کنند و ۷۵ درصد گزارش دادند که خلاقیت و نوآوری آنها بهبود یافته است.

مهم‌ترین کاربردهای این محصولات برای کسب‌وکارها شامل گردآوری اطلاعات پژوهشی، نوشتن و ویرایش محتوا، و تولید ایده‌های جدید بود.

مطالعات مشابهی نیز نشان داده‌اند که کسب‌وکارها با استفاده از پلتفرم‌های هوش مصنوعی تولیدی به افزایش بهره‌وری و درآمد دست یافته‌اند. Google Cloud گزارش داده که ۷۴ درصد از شرکت‌هایی که حداقل از یک برنامه هوش مصنوعی تولیدی استفاده کرده‌اند، طی یک سال به بازگشت سرمایه رسیده‌اند، و ۴۵ درصد از آنها بهبود در فرآیندهای IT و بهره‌وری کارکنان خود را گزارش کرده‌اند.

source

توسط salamathyper.ir