بیوگرافی ذکیه خدادادی تکواندوکار افغانی + عکس و علت معلولیت

ذکیه خدادادی : زاده ۲۹ سپتامبر ۱۹۹۸ در هرات، تکواندوکار افغانستان است که در تیم پناهندگان پارالمپيک ۲۰۲۴ پاریس مدال برنز گرفت. در ادامه به معرفی و بیوگرافی زکیه خدادادی تکواندو افغانستان همراه با سوابق ورزشی و خانوادگی و پیج اینستاگرامش و علت معلولیت وی را در ادامه از مجله حرف تازه میخواید:

بیوگرافی ذکیه خدادادی تکواندوکار افغانی + عکس و علت معلولیت
بیوگرافی ذکیه خدادادی

زکیه خدادادی در ۲۹ سپتامبر ۱۹۹۸ در هرات، افغانستان به دنیا امده و در پارالمپيک ۲۰۲۴ پاریس مدال برنز را کسب کرد. تاریخ تولد وی در تقویم شمسی سال ۱۳۷۷ می باشد و به دلیل مهاجرت از افغانستان عضو تیم پناهندگان می باشد.

او اولین تکواندوکار زن اهل افغانستان است که در بازی‌های پارالمپیک تابستانی ۲۰۲۰ توکیو به نمایندگی از افغانستان به رقابت پرداخت و در پارالمپيک ۲۰۲۴ پاریس مدال گرفت.

بیوگرافی زکیه خدادادی و سوابق ورزشی وی

زکیه خدادادی در سال ۲۰۱۶ پس از پیروزی در مسابقات قهرمانی بین‌المللی پاراتاکواندو آفریقا در ۱۸ سالگی به شهرت رسید و نمایندهٔ افغانستان در بازی‌های پارالمپیک تابستانی ۲۰۲۰ بود. او در سال ۱۳۹۵ به عنوان نایب قهرمان مسابقات بین‌المللی پاراتکواندو شناخته شد زکیه ابتدا فرصت رقابت در پارالمپیک به دلیل حکومت طالبان از او سلب شد، اما او بعداً توسط کمیتهٔ بین‌المللی پارالمپیک عضو تیم پناهندگان شد. او به اولین پارالمپین زن افغانستان تبدیل شد و از قوم هزاره افغانستان است.

ذکیه خدادادی

ذکیه خدادادی، در شهر هرات افغانستان به دنیا آمد او عضو تیم ملی پاراتکواندوی افغانستان است و اولین مدال‌آور پاراتکواندوی افغانستان در مسابقات بین‌المللی محسوب می‌شود.

زکیه خدادادی تحصیلات خود را تا دوازدهم در هرات به پایان رساند. هم‌زمان با تحصیل در مدرسه، او به تمرینات ورزشی در باشگاه، یادگیری زبان انگلیسی و کامپیوتر نیز مشغول بود. مربی او آقای یعقوب دولتیار بود و ذکیه به‌طور متوسط روزانه در دو نوبت صبح و بعدازظهر تمرین می‌کرد.

علت معلولیت ذکیه خدادادی

علت معلولیت ذکیه خدادادی

زکیه خدادادی از ناحیه دست دچار معلولیت است. او در حادثه ای دستش قطع شده و برای همین در مسابقات معلولین شرکت می کند. وی پس از چندین سال تمرین با افراد غیرمعلول، توانست با تشویق و حمایت‌های مربی خود، به تیم ملی پاراتکواندوی افغانستان بپیوندد. خانواده او و مربی‌اش از بزرگ‌ترین حمایت‌کنندگان او بوده‌اند و نقش مهمی در موفقیت‌های ورزشی او داشته‌اند.

واکنش طالبان به مدال برنز زکیه خدادادی

پس سلطه افغانستان به دست طالبان در سال ۱۴۰۰، ذکیه خدادادی مجبور به ترک افغانستان شد و به فرانسه رفت، جایی که اکنون زندگی می‌کند و به تمرینات ورزشی خود ادامه می‌دهد.

او در مسابقات قهرمانی بین‌المللی پاراتاکواندو آفریقا ۲۰۱۶ که در مصر برگزار شده بود برنده شد. وی همچنین یک «وایلد کارد» برای شرکت در بازی‌های پارالمپیک تابستانی ۲۰۲۰ دریافت کرد

مدال برنز پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس

زکیه خدادادی، تکواندو کار افغانستان و عضو تیم مهاجرین کمیته بین‌المللی پارالمپیک با پیروزی مقابل حریفانی از کوبا و ترکیه موفق شد، مدال برنز پارالمپیک را به دست آورد.

خانم خدادادی در رقابت‌های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس نیز شرکت کرد و اولین مدال‌آور پارالمپیک تاریخ افغانستان لقب گرفت.
خدادادی با کسب این مدال اولین مدال‌آور افغانستانی در مسابقات پارالمپیک لقب گرفت. علاوه بر آن زکیه خدادادی اولین مدال تاریخ تیم پناهندگان پارالمپیک را نیز کسب کرد.

source

توسط salamathyper.ir