رندی ویور، یک جدایی‌طلب سفیدپوست، در مرکز حادثه محاصره «روبی ریج» در سال ۱۹۹۲ قرار داشت. پس از اینکه او از تسلیم شدن به مقامات به دلیل اتهامات مربوط به سلاح‌های غیرقانونی سر باز زد، در نهایت یک محاصره ۱۱ روزه میان وی و مأموران فدرال رخ داد که به مرگ سه نفر و جراحت دو نفر منجر شد.

رندی ویور که در ۳ ژانویه ۱۹۴۸ در «ویلیسکا»، آیووا متولد شد، فرزند «کلارنس» و «ویلمَه ویور» بود. او در خانواده‌ای مذهبی و کشاورز بزرگ شد و دوران کودکی معمولی داشت. پس از اتمام دبیرستان در سال ۱۹۶۶، ویور به کالج مرکزی آیووا رفت، اما پس از دو سال تحصیل، کالج را ترک کرد تا به ارتش ایالات متحده بپیوندد. او در دوران جنگ ویتنام به پایگاه «فورت براگ» (Fort Bragg) در کارولینای شمالی اعزام شد و احتمالاً به‌عنوان مهندس جنگی آموزش دید.

پس از پایان خدمت نظامی در سال ۱۹۷۱، ویور با «ویکی جوردیسون» که پیش از خدمت با او آشنا شده بود، ازدواج کرد و آنها به زندگی در آیووا ادامه دادند. در این دوران، هر دو مشاغل مختلفی را بر عهده داشتند و زندگی آنها در ظاهر عادی به نظر می‌رسید.

تغییر باورهای مذهبی و انتقال به ایداهو

در دهه ۱۹۷۰، باورهای مذهبی رندی ویور افراطی‌تر شد. او تحت تأثیر کتاب «سیاره بزرگ و آخرالزمانی» (The Late Great Planet Earth) اثر «هال لیندسی» (Hal Lindsey) قرار گرفت که درباره پیشگویی‌های آخرالزمانی بحث می‌کرد. همسر او نیز پس از مطالعه این کتاب، مدعی شد که در رؤیاهایش از سوی خدا دستور گرفته است تا خانواده‌اش را به سمت غرب آمریکا ببرد. در نهایت، ویور و خانواده‌اش به همراه سه فرزندشان «سارا»، «ساموئل» و «راشل» به یک ملک ۲۰ هکتاری در منطقه‌ای دورافتاده به نام «روبی ریج» در شمال ایداهو نقل مکان کردند.

حادثه روبی ریج و رویارویی خونین با دولت

در سال‌های ۱۹۸۰، ویور به‌ تدریج به محافل جدایی‌طلبان سفیدپوست و نژادپرستان محلی نزدیک شد. او در کنگره «ملل آریایی» (Aryan Nations) شرکت می‌کرد و در آنجا با یکی از افراد که یک خبرچین دولتی بود، دوستی برقرار کرد. این فرد به ویور پیشنهاد کرد تا دو قبضه تفنگ با لوله کوتاه شده به او بفروشد و ویور این کار را انجام داد. پس از این معامله، مأموران دولت او را به اتهام فروش غیرقانونی سلاح تحت فشار قرار دادند تا به عنوان خبرچین برای دولت کار کند، اما ویور از این پیشنهاد خودداری کرد.

در سال ۱۹۹۱، ویور به اتهام فروش غیرقانونی سلاح به دادگاه احضار شد، اما به دلیل اشتباه یکی از مقامات دادگاه، تاریخ جلسه به درستی به او اعلام نشد و ویور نتوانست در دادگاه حاضر شود. در نتیجه، حکم بازداشت او صادر شد. در پی این اتفاق، ویور و خانواده‌اش به خانه خود در روبی ریج پناه بردند و حاضر به تسلیم شدن نشدند. مأموران فدرال نیز در اوت ۱۹۹۲ به محاصره خانه او پرداختند.

در جریان این محاصره، پسر ۱۴ ساله ویور، «ساموئل» و یک مأمور آمریکایی به نام «ویلیام دگان» در تبادل آتش کشته شدند. همچنین، همسر ویور، «ویکی»، توسط مأموران فدرال در حالی که فرزند نوزاد خود را در آغوش داشت، مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جان باخت.

پیامدها و پایان محاصره

پس از ۱۱ روز، رندی ویور و دوست خانوادگی آنها، «کوین هریس»، که در جریان حادثه زخمی شده بود، سرانجام تسلیم شدند. ویور به دلیل عدم حضور در دادگاه محکوم به ۱۸ ماه زندان شد. در نهایت، دادگاه او را از تمامی اتهامات مربوط به حادثه روبی ریج تبرئه کرد. خانواده ویور نیز از دولت به دلیل مرگ همسر و فرزندشان شکایت کردند و مبلغ ۳.۱ میلیون دلار به آنها پرداخت شد.

حادثه روبی ریج باعث افزایش اعتراضات عمومی علیه عملکرد دولت فدرال و ظهور جنبش‌های ضد‌دولتی شد. همچنین، این حادثه الهام‌بخش افرادی مانند «تیموتی مک‌وی» برای انجام عملیات تروریستی در بمب‌گذاری اوکلاهاما در سال ۱۹۹۵ شد.

رندی ویور پس از آزادی از زندان، همراه با دخترش «سارا» کتابی درباره این حادثه نوشت. وی در سال‌های پایانی زندگی‌اش از مذهب فاصله گرفت و به عنوان یک بی‌خدا زندگی می‌کرد. ویور در ۱۱ مه ۲۰۲۲ در سن ۷۴ سالگی درگذشت.

source

توسط salamathyper.ir