زگیل تناسلی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ویروسی مشترک بین زنان و مردان است که در بیرونی‌ترین لایه دستگاه تناسلی انسان ظاهر می‌شود. زگیل تناسلی به دلیل وجود ویروس پاپیلومای انسانی یا همان HPV از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. بنابراین اگر فردی آلوده به این ویروس باشد می‌تواند به راحتی از طریق تماس و رابطه جنسی آن را به فرد دیگری منتقل کند. عموما هم افرادی که از نظر جنسی فعالیت منظمی دارند، رابطه جنسی ایمنی ندارند و از سنین پایین روابط جنسی را آغاز کرده‌اند بیشتر در معرض خطر این ویروس و زگیل تناسلی هستند. ما در ادامه این مطلب قصد داریم بیشتر در مورد احتمال تبدیل زگیل تناسلی به سرطان صحبت کنیم. همراه ما باشید.

تصویری از دستگاه تناسلی زنان و مردان و محل قرارگیری آن در بدن انسان.

زگیل تناسلی چیست؟

همان‌طور که شاید خودتان هم بدانید زگیل‌های تناسلی نوعی عفونت مقاربتی هستند که منجر به رشد و ایجاد برجستگی‌های کوچک و بزرگی در داخل و یا اطراف دستگاه تناسلی زنان و مردان می‌شوند. مدت زمان نمایان شدن زگیل تناسلی ممکن است در هر فردی متفاوت باشد.

موضوعی که باید به آن دقت کنید این است که ویروس HPV انواع بسیار مختلفی دارد و تنها برخی از سویه‌های آن هستند که منجر به ایجاد زگیل تناسلی می‌شوند. در واقع تنها سویه 6 و 11 از این ویروس باعث ایجاد زگیل می‌شوند.

بسیاری از اوقات افراد هر نوع برجستگی و عفونت پوستی در ناحیه تناسلی را زگیل می‌دانند، در حالی که اینطور نیست. برای اینکه از این مسئله مطمئن شوید بهتر است که به یک پزشک مراجعه کنید تا طی آزمایشات و معاینه بالینی وضعیت خود را بررسی کنید.

زگیل‌های تناسلی عموما بر بافت‌های بخش مرطوب دستگاه تناسلی تاثیر می‌گذارند و ظاهری گوشتی و شبیه گل کلم دارند. اکثر اوقات هم این زگیل‌ها بسیار کوچک هستند و به راحتی دیده نمی‌شوند. از نواحی که عموما این زگیل‌ها در آن جا رشد می‌کنند می‌توان به مقعد، رکتوم، کشاله ران، لب، دهان، زبان، گلو، آلت تناسلی، کیسه بیضه، واژن و لب‌های واژن اشاره کرد.

علت زگیل تناسلی

اصلی‌ترین علت رشد و ایجاد زگیل‌های تناسلی ویروس پاپیلومای انسانی یا همان HPV است. این ویروس شدت سرایت بسیار بالایی دارد که از یک فرد ناقل به فرد دیگر منتقل می‌شود. رابطه جنسی محافظت‌نشده اصلی‌ترین راه انتقال این ویروس است. بنابراین انتظار می‌رود با تماس و برخورد پوست به مخاط آلوده، فرد درگیر این ویروس شود.

  • داشتن عفونت مقاربتی زمینه‌ای
  • افرادی که سیگار می‌کشند
  • داشتن رابطه جنسی محافظت‌نشده
  • داشتن شرکای جنسی متعدد
  • شروع فعالیت جنسی از سنین کم
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • داشتن رابطه جنسی با افرادی که اطلاعی از سوابق جنسی آن‌ها ندارید

این‌ها از دیگر فاکتورهایی هستند که احتمال انتقال و درگیری با HPV را چندین برابر می‌کنند.

علائم زگیل تناسلی

یکی از مهم‌ترین علامت‌های این بیماری بی‌علامتی آن است. بسیاری از افراد با اینکه درگیر این ویروس هستند اما خبری از آلوده بودن خود ندارند و طی یک چرخه این ویروس را به دیگر افراد هم منتقل می‌کنند.

متاسفانه زگیل تناسلی و ویروس HPV در مراحل اولیه علائم مشخصی ندارد و همین موضوع تشخیص به‌موقع آن را دشوار می‌کند. گاهی اوقات خیلی از افراد بعد از حدود چند هفته، چند ماه یا حتی چند سال شاهد ظاهر شدن علائم هستند. از شایع‌ترین نشانه‌های این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد و ناراحتی
  • احساس سوزش
  • خونریزی خفیف
  • ایجاد رطوبت در دستگاه تناسلی
  • خارش یا سوزش در ناحیه تناسلی
  • درد و خونریزی در حین رابطه جنسی

تصویری نمادین از ویروس HPV.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

از آن جایی که این بیماری علائم مشخصی ندارد بسیاری از افراد نمی‌دانند که چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنند؟

به طور کلی پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که روابط جنسی متعددی دارید، از روش‌های ایمنی در روابط خود استفاده نمی‌کنید یا به سلامت جنسی شریک خود شک دارید حتما برای معاینه و بررسی‌های بیشتر به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌توانید با بررسی سوابق جنسی، معاینه بالینی و برخی آزمایش‌ها به وجود زگیل و ویروس HPV پی ببرد.

تشخیص زگیل تناسلی

آیا تا به حال برایتان سوال شده که زگیل‌های تناسلی چگونه تشخیص داده می‌شود؟ از آن جایی که گاها ممکن است این زگیل‌ها بسیار کوچک باشند و به راحتی هم دیده نشوند، بنابراین پزشکان چطور می‌توانند به وجود آن‌ها شک کنند؟ به طور کلی پزشکان علاوه بر معاینه بالینی دقیق، با پرسش و پاسخ در مورد سوابق جنسی و بیماری‌های زمینه‌ای فرد به سراغ آزمایش بیوپسی و نمونه‌برداری هم می‌روند. این نمونه به آزمایشگاه فرستاده می‌شود تا وجود ویروس تایید یا تکذیب شود.

راه‌کارهای درمان

سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که آیا زگیل‌های تناسلی قابل درمان هستند؟ آیا این ویروس را می‌توان درمان کرد؟

دقت کنید که در بسیاری از مواقع این ویروس به صورت خود به خودی ناپدید می‌شود، به این خاطر که سیستم ایمنی بدن با آن مبارزه می‌کند و آن را از بین می‌برد. اما زمانی که زگیل‌ها بزرگتر باشند و یا ناراحتی شدیدی به وجود بیاورند این امر ممکن نیست و باید به سراغ روش‌های پزشکی رفت.

در حال حاضر روش‌های متعددی برای از بین بردن این ویروس و زگیل در دسترس است که هر کدام آن‌ها با توجه به شدت بیماری، محل رویش زگیل و همچنین شرایط بیمار می‌توانند متفاوت باشند.

به طور کلی ممکن است حتی با دنبال کردن روش‌های درمانی هم مجددا این زگیل‌ها رشد داشته باشند و در نواحی مختلف تناسلی مشاهده شوند. بهترین کار این است که در صورت آلوده بودن به این ویروس همیشه تحت نظر پزشک باشید. از روش‌های درمانی موجود می‌توان به راه‌کارهای زیر اشاره کرد:

  • انجماد
  • درمان با لیزر
  • کوتر الکتریکی
  • روش برش الکتروسرجری حلقه‌ای
  • دارو درمانی
  • پماد برای زگیل‌ها

آیا تبدیل زگیل تناسلی به سرطان ممکن است؟

یکی از نگرانی‌هایی که افراد در مورد زگیل‌های تناسلی دارند تبدیل زگیل تناسلی به سرطان است. متاسفانه این احتمال هم وجود دارد که افراد آلوده به این ویروس درگیر سرطان شوند، از سرطان دهانه رحم گرفته تا سرطان مقعد و آلت تناسلی.

به طور کلی سویه‌های پرخطری از این ویروس وجود دارند که فرد را در معرض خطر سرطان قرار می‌دهند. در صورتی که فرد درگیر سویه‌های 16 و 18 شود احتمال بروز سرطان بسیار زیاد است.

همان‌طور که بالاتر هم گفتیم عموما این ویروس به دلیل مبارزه سیستم ایمنی بدن طی یک دوره 1 تا 2 ساله ممکن است از بین برود. اما زمانی که شدت بیماری بیشتر باشد این احتمال وجود دارد که با پیشرفت فرد را در شرایط پیش سرطانی قرار دهد، بخصوص اگر فرد درگیر سویه‌های پرخطر از این ویروس باشد.

تصویری از پزشک که در حال زدن واکسن به فردی بزرگسال است.

سخن پایانی

همان‌طور که دیدی در صورتی که فرد به سویه‌های پر خطر از ویروس HPV مبتلا باشد احتمال تبدیل زگیل تناسلی به سرطان وجود دارد. همچنین از آن جایی که این بیماری علائم مشخصی ندارد تشخیص به‌موقع آن هم کاری دشوار است. توصیه ما به شما این است که تا حد امکان بهداشت را در روابط خود رعایت کنید، در سنین درست واکسن مناسب را دریافت کنید، در صورت داشتن روابط متعدد تحت نظر متخصص قرار بگیرید و حتما با شریک خود در مورد وضعیت سلامت جنسی یکدیگر صحبت کنید.

source

توسط salamathyper.ir