چه زمانی باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنیم؟

فهمیدن اینکه آیا نیاز به مراجعه به متخصص دارید یا خیر، ممکن است گاهی اوقات مانند یک تماس سخت احساس شود – اما بسیاری از علائم آن را تضمین می‌کنند. متخصصان مغز و اعصاب در درمان و تشخیص اختلالاتی که بر مغز، نخاع و سیستم عصبی محیطی تأثیر می‌گذارند، از جمله سردرد، اختلالات خواب، مولتیپل اسکلروزیس، صرع، درد نوروپاتیک، زوال عقل، بیماری پارکینسون و سکته تخصص دارند.

اگر به جراحی یا مراقبت‌های تخصصی نیاز دارید، متخصص مغز و اعصاب عمومی شما می‌تواند شما را به متخصص خاص ارجاع دهد، اما بسیاری از بیماری‌ها می‌توانند به طور موثر توسط یک متخصص مغز و اعصاب عمومی مدیریت شوند. متخصصان مغز و اعصاب عمومی طیف کاملی از درمان‌های پزشکی و روش‌های غیرجراحی، مانند تزریق‌های کمری را ارائه می‌دهند.

شش دلیل که باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید

1. سردردهای مزمن یا میگرن

همه ما سردردهایی را تجربه می‌کنیم، با مدت زمان و شدت متفاوت، به دلیل همه چیز از خیره شدن بیش از حد به صفحه کامپیوتر گرفته تا صدای بلند و کمبود خواب و عفونت سینوسی. در حالی که دردناک است، بیشتر سردردها موقتی هستند. معمولاً درمان‌های محافظه‌کارانه مانند داروهای مسکن بدون نسخه باعث تسکین می‌شوند.

در این موارد به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید:

  • سردرد شما شدید یا ناتوان کننده می‌شود.
  • شما روزانه برای سردرد دارو مصرف می‌کنید.
  • شما به طور معمول با سردرد از خواب بیدار می‌شوید.
  • سردرد شما با علائم عصبی دیگری مانند تغییرات بینایی، سرگیجه، حالت تهوع یا حتی تشنج همراه است (اگر شروع به استفراغ کردید یا هوشیاری خود را از دست دادید، فورا به اورژانس مراجعه کنید).
  • سردرد شما شدید است و با حساسیت به نور، بوهای قوی یا صداهای بلند همراه است که می‌تواند نشان دهنده میگرن باشد.

متخصص مغز و اعصاب شما می‌تواند به تعیین علت سردرد – و سایر علائم – کمک کند و به شما در تسکین کمک کند. شما می‌توانید با لیست اسامی بهترین جراح مغز و اعصاب در تهران مشورت کنید تا پزشک بتواند با معاینه و انجام آزمایشات، بیماری شما را تشخیص دهد و درمان کند.

سردرد می‌تواند با خواب بسیار کم یا زیاد، یا تغییر در روال خواب شما تشدید شود. این در واقع برای بسیاری از بیماری‌های عصبی صادق است، بنابراین در صورت داشتن هر نوع مشکل عصبی، رعایت بهداشت خواب بسیار مهم است.

و اگر میگرن دارید، متخصص مغز و اعصاب می‌تواند به شما کمک کند تا محرک‌های خود را شناسایی کرده و از آن‌ها اجتناب کنید – از جمله استرس و برخی غذاها – برای جلوگیری از آن‌ها.

چه زمانی باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنیم؟

2. مشکلات حافظه خارج از حد معمول

فراموشی‌های گاه به گاه، مانند فراموش کردن اینکه عینک بالای سرتان است، احتمالاً دلیلی برای نگرانی نیست. اما اگر مشکلات حافظه شروع به تداخل در کار یا توانایی شما برای عملکرد در خانه یا مراقبت از چیزهای خانه کند، دلیلی برای مراجعه به متخصص مغز و اعصاب است.

در صورت تجربه هر یک از موارد زیر به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید:

  • مشکل در صحبت کردن
  • تغییرات در شخصیت
  • سردرگمی یا سرگردانی
  • اختلالات مکرر حافظه
  • تکرار اطلاعات یا پرسیدن یک سوال چندین بار

توجه به این نکته مهم است که همه مشکلات حافظه مربوط به زوال عقل یا بیماری آلزایمر نیست. بسیاری از چیزها می‌توانند باعث مشکلات حافظه شوند، از جمله برخی داروها، مشکلات تیروئید، کم خوابی یا خستگی، یائسگی، تومورهای خوش خیم یا سرطانی، استرس یا اضطراب و مصرف الکل. متخصص مغز و اعصاب شما تمام عوامل بالقوه‌ای که می‌تواند در از دست دادن حافظه شما نقش داشته باشد را بررسی می‌کند.

اگر علائم شما به دلیل زوال شناختی یا زوال عقل باشد، متخصص مغز و اعصاب شما می‌تواند با شما همکاری کند تا با داروها و تغییر شیوه زندگی از کاهش بیشتر حافظه جلوگیری کند.

3. سرگیجه یا مشکلات تعادل

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است احساس سرگیجه، سبکی سر یا بی‌حالی داشته باشید – برای مثال، اگر تمام روز غذا نخورده‌اید، بیش از حد گرم شده‌اید یا نخوابیده‌اید. معمولاً زمانی که برای رفع آن‌ها اقداماتی انجام دهید، این احساسات از بین می‌روند. اما انواع خاصی از سرگیجه می‌تواند نگران کننده باشد.

در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید:

  • احساسی که شما یا دنیای اطرافتان در حال چرخش است (سرگیجه)
  • از دست دادن تعادل یاعدم ثبات (عدم تعادل)
  • ضعف یا سبکی سر بدون علت واضح
  • احساس می‌کنید که در حال افتادن هستید یا می‌خواهید بی‌افتید
  • احساس شناور بودن یا سرگیجه
  • حساسیت به حرکت

سرگیجه یا عدم تعادل همراه با علائم دیگر، از جمله از دست دادن شنوایی یا بینایی، زنگ زدن در گوش، گوش درد یا حالت تهوع. این علائم می‌توانند بر کیفیت زندگی شما، از جمله توانایی شما در کار تأثیر بگذارند، و حتی اگر در نهایت به خودی خود از بین بروند، باید توسط متخصص مغز و اعصاب ارزیابی شوند.

در حالی که سرگیجه یا مشکلات تعادل اغلب به مشکلات گوش داخلی (دهلیزی) مربوط می‌شود و تهدید کننده زندگی نیست، تشخیص بیماری شما را قادر می‌سازد تا درمان بیماری زمینه‌ای را دریافت کنید. این می‌تواند هم از بازگشت سرگیجه یاعدم تعادل جلوگیری کند و هم از بدتر شدن خود بیماری جلوگیری کند.

اگر علت چیز جدی‌تری مانند بیماری قلبی عروقی، نوروم آکوستیک (یک تومور غیرسرطانی نادر)، آسیب به سر یا یک بیماری عصبی مانند بیماری پارکینسون باشد، متخصص مغز و اعصاب شما می‌تواند با متخصصان دیگر هماهنگ شود تا مطمئن شود مراقبت‌های لازم را دریافت می‌کنید.

4. تشنج‌های غیر معمول

وقتی به یک تشنج فکر می‌کنید، احتمالاً فردی را تصور می‌کنید که روی زمین دراز کشیده و تشنج می‌کند. تشنج همیشه آنقدر واضح نیست، اما هر تشنجی نگران کننده است.

چه زمانی باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنیم؟

اگر شما یا یکی از نزدیکانتان هر یک از موارد زیر را تجربه کردید اما اختلال تشنجی مانند صرع برای شما تشخیص داده نشد به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید:

  • لرزش شدید
  • سفتی غیرقابل کنترل بدن، به ویژه دست‌ها و پاها
  • گیجی یا سردرگمی پس از تشنج (به نظر نمی‌رسد که فرد از تشنج خارج شود)
  • از دست دادن کنترل روده یا مثانه
  • افتادن بدون دلیل مشخص
  • از دست دادن هوشیاری

در حالی که بسیاری از انواع صرع در دوران نوزادی و کودکی وجود دارد، شما می‌توانید شروع صرع را در بزرگسالی تجربه کنید. تشنج همچنین می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری بالقوه جدی دیگر باشد. آزمایش می‌تواند تعیین کند که آیا علت تشنج صرع است یا چیز دیگری مانند مننژیت، سطح پایین گلوکز خون، فشار خون بسیار بالا، نارسایی کلیه یا کبد، سکته مغزی یا ناهنجاری عروقی در مغز.

جمع‌بندی

مراجعه به یک پزشک مغز و اعصاب که بتواند بیماری را به درستی تشخیص دهد و درمان کند، اهمیت بالایی دارد. برای این که بتوانید با پزشکان باتجربه آشنا شوید، می‌توانید به دکتر خوبه مراجعه کنید.

source

توسط salamathyper.ir