ناسا اخیراً یک کلیپ صوتی شگفت‌انگیز از امواج صوتی تولید شده توسط یک سیاه‌چاله فوق‌العاده بزرگ منتشر کرده. این سیاه‌چاله در مرکز خوشه کهکشانی پرسئوس قرار دارد و امواج صوتی آن ۲۵۰ میلیون سال نوری از ما فاصله دارند. این امواج صوتی پس از انتقال به ۵۷ و ۵۸ اکتاو بالاتر، به صورت قابل شنیدن برای انسان‌ها در آمده‌اند.

این صدا، که در سال ۲۰۲۲ منتشر شد، بسیار خاص و مرموز است و به نوعی شبیه به زوزه‌هایی است که شاید به‌نظر برسد همراه با نوعی خشم و هراس باشد. این اولین باری است که این امواج صوتی از سیاه‌چاله استخراج و به صدایی قابل شنیدن تبدیل شده‌اند.

چگونه صدای سیاه‌چاله ایجاد می‌شود؟

اگرچه ممکن است تصور کنیم در فضا صدایی وجود ندارد، اما به معنای واقعی کلمه این‌طور نیست. در سال ۲۰۰۳، اخترشناسان امواج صوتی عجیبی را در میان گازهای فراوان اطراف این سیاه‌چاله در مرکز خوشه کهکشانی پرسئوس کشف کردند. این امواج شامل پایین‌ترین نت ممکن در جهان بودند، که فراتر از محدوده شنیداری انسان‌ها قرار دارند.

نت اصلی که در سال ۲۰۰۳ کشف شد، یک نت بی-فلت (B-flat) بود که ۵۷ اکتاو پایین‌تر از نت دو وسط (Middle C) قرار داشت. فرکانس این نت معادل ۱۰ میلیون سال بود. این در حالی است که پایین‌ترین فرکانس قابل شنیدن برای انسان‌ها حدود یک بیستم ثانیه است.

فرآیند استخراج و تبدیل امواج صوتی

امواج صوتی از سیاه‌چاله به صورت شعاعی از مرکز سیاه‌چاله فوق‌العاده بزرگ به بیرون گسترش می‌یابند و سپس با جهت‌گیری ضدساعت‌گرد به صدایی تبدیل می‌شوند که در همه جهات قابل شنیدن است. این امواج در فرکانس‌هایی با تفاوت‌های بسیار بزرگتر از فرکانس‌های اولیه‌شان قرار گرفته‌اند. نتیجه نهایی، صدایی ترسناک و عجیب است که به‌طور معمول از امواج فضایی به دست می‌آید.

نقش این امواج در علم

این صداها تنها یک کنجکاوی علمی نیستند. گازها و پلاسمای نازکی که در فضای میان‌کهکشانی وجود دارند، با این امواج صوتی گرم می‌شوند و انرژی را در میان پلاسما انتقال می‌دهند. این فرآیند ممکن است در شکل‌گیری ستارگان و تکامل خوشه‌های کهکشانی نقش مهمی ایفا کند.

این امواج صوتی به دلیل گرمای زیاد محیط خوشه‌های کهکشانی قابل کشف هستند. رصدخانه اشعه ایکس چاندرا این امکان را فراهم کرده که نه تنها امواج صوتی شناسایی شوند، بلکه بتوانند در پروژه‌های صوتی مورد استفاده قرار گیرند.


تبدیل داده‌های فضایی به صوتی، راهی نوین برای تجربه پدیده‌های کیهانی است. این روش نه تنها از نظر علمی ارزشمند است، بلکه می‌تواند جزئیات پنهانی را آشکار کند که به کشف‌های جدید درباره جهان پیرامون ما منجر شود.

توصیه می‌کنیم بخوانید:

فرانک مجیدی: چندی است که کلیسای واتیکان، در گیر و دار تعیین پاپ جدید و انتخاب میان کاردینال‌های نامزد احراز این مقام است. یاد فیلمی از «نانی مورتی» می‌افتم که چند وقت قبل دیده…

سیزدهم ماه می امسال، مصادف با روز مادر، یک زن کانادایی به نام «دانا دیر» Dana Dirr در حالی که به سوی بیمارستانی حرکت می‌کرد، تصادف کرد و ضربه مغزی شد، او  پزشک جراح همان…

در پاییز سال 2008 شبکه تلویزیونی «آرته» (Arte) که به دو زبان فرانسه و آلمانی پخش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و بطور عمده در زمینه فرهنگ و هنر برنامه دارد، یک نظرخواهی از بینندگانش پخش کرد…

پیش از این در یک پزشک در مورد مشهورترین عکس‌هایی که از فضا از کره زمین گرفته شده است، برایتان نوشته بودم:
– نسخه جدید مرمر آبی: واضح‌ترین و شگفتی‌آورترین عکسی که از زمین…

مقدمه: می‌دانستم که روز اول دسامبر (دیروز) روز جهانی ایدز است، از صبح می‌خواستم چیزی در مورد این روز بنویسم، اما سوژه‌ای نداشتم. با ایدز نخستین بار از طریق ویژه‌نامه مجله…

استانیسلاو لم نویسنده لهستانی در سال 1921 در شهر لوف به دنیا آمد. شروع جنگ جهانی دوم تحصیلات پزشکی او را ناتمام گذاشت. در دوران اشغال لهستان توسط آلمان نازی تعمیر کار اتومبیل…

source

توسط salamathyper.ir