جرایم تعرض جنسی در کشور ما متاسفانه شمار بالایی دارند و به صورت دخول واژینال، مقعدی یا دهانی انجام می شوند. در هر یک از این تعرض ها بیشتر از زور فیزیکی برای وادار کردن فرد استفاده می شود. در صورت وقوع چنین حوادثی آرامش خود را حفظ کرده و مراحل پیگیری تعرض جنسی را با دقت انجام دهید. به این ترتیب میزان آسیب های ناشی از تجاوز به حداقل می رسد. شما می توانید برای بهبود وضعیت روحی خود در این شرایط به اورژانس اجتماعی ۱۲۳ مراجعه کنید.

وکیل تجاوز به عنف در شیراز

مصادیق آزار و تجاوز جنسی

پیش از آن که با روند پیگیری تعرض جنسی آشنا شوید، ابتدا باید دید که در قانون کشور ما به چه مواردی تعرض یا تجاوز گفته می شود. برخی از این مصادیق عبارت اند از:

  1. هر گونه درخواست غیر قانونی برای برقراری رابطه جنسی
  2. چشم چرانی و خیره نگاه کردن 
  3. هر گونه لمس کردن بدون رضایت طرف مقابل
  4. هر نوع ابراز احساسات جنسی 
  5. نمایش تصاویر و ویدیوهای غیر اخلاقی در حریم شخصی سایر افراد
  6. انواع شوخی های جنسی
  7. انواع حرکات نمایشی با موضوعیت جنسی
  8. مطرح کردن سوالات جنسی از افراد
  9. انواع جرایم تلفنی
  10. بدن نمایی با موضوعیت جنسی

اقدامات ضروری بعد از تجاوز جنسی

پس از ارتکاب جرایم تعرض برای پیگیری تعرض جنسی باید به مجموعه اقدامات زیر توجه داشته باشید:

  1. در وهله اول به این نکته توجه داشته باشید که وقوع این اتفاقات تقصیر شما نیست. به طور کلی متجاوزین از این حربه برای فشار بیشتر به کسانی که مورد تعرض قرار گرفته اند استفاده می کنند. 
  2. استفاده از مراقبت های پزشکی مرحله بعدی رسیدگی به این جرایم است که زیر نظر افراد متخصص  و کارشناسان حرفه ای انجام می شود. 
  3. انجام پیگیری های قانونی از طریق وکیل تعرض جنسی از مهمترین مراحل رسیدگی به این پرونده ها به شمار می رود. شما می توانید از خدمات مشاوره وکلا برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص پرونده تجاوز استفاده کنید. 

مصادیق آزار و تجاوز جنسی

مراجعه به پلیس پس از تعرض جنسی 

در صورتی که با این قبیل جرایم رو به رو شدید، هر چه سریع تر برای پیگیری تعرض جنسی به پلیس مراجعه کنید. توصیه می کنیم پس از وقوع این جرایم فورا محل را ترک کرده و با مجرم در یک مکان قرار نگیرید. در برخی از پرونده های تجاوز مجرم پس از انجام تعرض، به فرد آسیب رسانده و حتی او را به قتل می رساند. در این شرایط به افراد معتمد خود مراجعه کرده یا پلیس را در جریان کار بگذارید. 

در این زمان هر گونه پیام تهدید آمیز از سوی متجاوز را نادیده بگیرید و پیگیری های قانونی پرونده را انجام دهید. در این شرایط هرگز به سرویس بهداشتی نروید، لباس های خود را عوض نکنید و حتی به موهای خود شانه نزنید. بر روی لباس ها و موها و ناحیه خصوصی شما آثار وقوع جرم وجود دارد که برای اثبات ادعای خود به این شواهد نیاز خواهید داشت. در نظر داشته باشید که نهایتا تا ۷۲ ساعت پس از وقوع جرم، آثار جرم توسط پزشکی قانونی قابل تشخیص خواهد بود. توصیه می کنیم برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های مقاربتی و بارداری از پزشک خود کمک بگیرید. 

گردآوری شواهد اثبات تجاوز جنسی

در قدم بعدی برای پیگیری تعرض جنسی باید مدارک دال بر وقوع جرم را به پلیس ارائه دهید. در این زمینه وکلای حرفه ای جرایم کیفری در کنار شما خواهند بود و در جمع آوری مدارک مورد نیاز پرونده نقش تاثیرگذاری ایفا می کنند. 

مدارکی مانند تماس های تلفنی، پیام های فرد متجاوز، پرونده های پزشکی و آثار به جا مانده بر روی لباس و موها به عنوان مدرک به دادگاه ارائه می شوند. این مدارک عینی پرونده تجاوز شما را به خوبی تکمیل می کنند. توصیه می کنیم از محل وقوع جرم و کلیه مدارک موجود عکس و فیلم تهیه کرده و آن ها را به یک آیدی معتمد خود ارسال نمایید. به این ترتیب ریسک مفقودی یا ربوده شدن مدارک نیز وجود نخواهد داشت. 

در زمان تهیه گزارش های پلیس بیانیه هایی تهیه می شود؛ توصیه می کنیم این بیانیه ها را با نظر و مشورت وکیل خود امضا کنید یا حتی الامکان آن ها را دقیق بخوانید. در زمان برگزاری دادگاه، از قاضی پرونده درخواست کنید که حکم وثیقه برای مجرم تعیین نکند.

استفاده از خدمات پشتیبانی

در زمان وقوع این جرایم بیشتر از هر چیز به یک پشتیبان و مشاور آگاه نیاز خواهید داشت. در راستای پیگیری تعرض جنسی تنها پیگیری های قانونی کافی نیست! توصیه می کنیم در این زمینه حتما به یک مشاور آگاه مراجعه کرده و از خدمات ویژه این مشاورین آگاه برای تسکین آلام روحی خود بهره مند شوید. همچنین اگر در خانواده خود شخص قابل اعتمادی دارید، حتما او را در جریان امور کار قرار دهید. در این شرایط بیشتر از همیشه باید با احساسات خود کنار بیایید. 

حکم تعرض در قانون جمهوری اسلامی

حکم تعرض چیست؟ و چه محکومیت هایی برای متجاوزین تعیین می شود. در خصوص پیگیری تعرض جنسی باید با احکامی که در این زمینه صادر می شوند آشنایی داشته باشید و برای رسیدن به بهترین نتیجه تلاش کنید. برای رسیدگی به این پرونده ها اغلب محکومیت زندان و شلاق تعیین می شود. البته در شرایطی که تجاوز جنسی به صورت کامل انجام شده باشد، حکم صادره تنها اعدام خواهد بود. این قبیل جرایم در همه کشورها جرم انگاری می شوند و محکومیت مربوط به آن ها با شرایط به خصوصی تعیین می شود. 

حکم تعرض در قانون جمهوری اسلامی

نتیجه گیری

در این بخش در رابطه با روش های پیگیری تعرض جنسی و شرایط قانونی پیرامون این حوزه نکاتی را بررسی کردیم. در خصوص رسیدگی به پرونده های تعرض و تجاوز، در نظر گرفتن مصادیق مربوط به این جرایم اهمیت زیادی دارد. همچنین آشنایی با اقدامات لازم پس از وقوع این جرایم حائز اهمیت خواهد بود. شما می توانید در این مطلب به احکام صادره و محکومیت های متجاوزین و متعرضین نیز پرداختیم که اطلاعات شما را در این حوزه تکمیل می کند. با حضور یک وکیل کاردان در کنار شما بار روانی رسیدگی به این پرونده ها کاهش می یابد و روند دادرسی سریع تر خواهد بود. 

source

توسط salamathyper.ir