نوسان گیری در همه‌ی بازارها ممکن نیست. زیرا بازارهایی که نقد شوندگی پایینی دارند عملا نوسان گیری امکان پذیر نخواهد بود. اما برخی از بازارها به دلیل ماهیتی که دارند، این امکان را برای سرمایه گذاران فراهم می‌کنند. یکی از بازارهایی که امکان نوسان گیری در آن وجود دارد بازار طلا است. اما نه بازار طلای فیزیکی، بلکه صندوق‌های سرمایه گذاری در طلا. در ادامه به بررسی این سوال که چگونه با نوسان گیری از قیمت طلا سود کنیم؟ می‌پردازیم.

نوسانگیری طلا چیست؟

نوسانگیری به این معنی است که در بازه زمانی کوتاه مدت یک دارایی خریده شود و با افزایش قیمت به اندازه چند درصد فروخته شود. نوسانگیری طلا از طریق خرید طلای فیزیکی امکان پذیر نیست. زیرا خرید طلای فیزیکی دارای هزینه‌های جانبی زیادی است که برای معاملات کوتاه مدت مناسب نیست. اما صندوق‌های سرمایه گذاری در طلا به دلیل اینکه هزینه‌های جانبی همانند طلای فیزیکی را ندارد برای نوسانگیری مناسب است. از سوی دیگر معاملات واحدهای صندوق طلا بصورت آنلاین است و معامله‌گر لازم نیست برای خرید و فروش دارایی‌ خریداری شده زمان زیادی را صرف کند.

دلیل دیگر این است که بازار طلا با اخبار سیاسی و اقتصادی سریع واکنش نشان می‌دهد که ممکن است در بازه زمانی بسیار کوتاه یک یا چند روزه نوسانات قیمتی زیادی را تجربه کند. این عامل باعث می‌شود افرادی که به نوسان گیری طلا علاقمند هستند به این بازار ورود کنند. در آخر، میزان نقد شوندگی در بازار طلا بالا است. یعنی سرمایه گذاران در بیشتر مواقع می‌توانند به قیمت بازار دارایی خود را نقد کنند.

کدام سکه برای نوسان گیری بهتر است؟

چطور با نوسان گیری از قیمت طلا سود کنیم؟

انواع سکه‌های طلا از جمله سکه امامی، ربع سکه و نیم سکه برای سرمایه گذاران جذاب هستند. زیرا سکه‌های طلا نسبت به طلای 18 عیار هزینه‌های خرید کمتری دارند. حال این سوال وجود دارد که کدام سکه برای نوسانگیری بهتر است؟

جواب این سوال ربع سکه است. زیرا در زمان انتشار اخبار سیاسی یا اقتصادی ربع سکه نوسان قیمتی بالاتری را تجربه می‌کند. دلیل این اتفاق، قیمت ارزانتر این سکه نسبت به سکه امامی و نیم سکه است. به دلیل قیمت کمتر، در زمان رشد قیمت دلار یا اونس جهانی برای ربع سکه تقاضای بیشتری برای آن وجود خواهد داشت در نتیجه رشد قیمتی آن نیز بیشتر خواهد بود.

مزایای نوسانگیری طلا

نوسانگیری در طلا بزرگترین مزیتی که دارد این است که فرد سرمایه گذار در بازه زمانی کوتاه مدت از چند روز تا یک ماه می‌تواند سود چند درصدی کسب کند. این افراد ممکن است همیشه دارایی آن‌ها طلا باشد اما در مواقعی که تشخیص می‌دهند طلا نوسان قیمتی داشته باشد اقدام به نوسان گیری می‌کنند تا از طریق سود کسب شده دارایی بیشتری از طلا را خریداری کنند. این کار باعث می‌شود در آینده میزان دارایی فرد سرمایه گذار بصورت طلا افزایش چشمگیری داشته باشد.

چطور با نوسان گیری از قیمت طلا سود کنیم؟

چالش های نوسانگیری طلا

نوسان گیری چه در بازار طلا و چه در سایر بازارهایی که پتانسیل چنین کاری را دارند با چالش‌هایی مواجه است. این چالش‌ها باعث می‌شود تعداد محدودی از سرمایه گذاران به نوسانگیری اقدام کنند.

اولین چالش میزان ریسک نوسانگیری است. نوسانگیری طلا یک کار بسیار پر ریسک است و مختص افرادی است که شخصیت سرمایه گذاری ریسک پذیری دارند، زیرا در صورت تحلیل اشتباه، فرد سرمایه گذار نه تنها نمی‌تواند سود کند بلکه متوجه ضررهای زیادی نیز می‌شود. به همین دلیل چنین کاری بسیار پر ریسک است و افرادی که تمایلی به پذیرش اینگونه ریسک‌ها ندارند، نباید اقدام به نوسانگیری از بازار طلا کنند.

دومین چالش دانش و تجربه نوسان گیری است. زیرا افرادی که در این زمینه مطالعه و تجربه کافی ندارند و به دنبال سودهای زیاد حاصل از نوسان گیری هستند، عملا با شکست مواجه خواهند شد. چون نوسانگیری در بازار طلا به دانش تکنیکالی و فاندامنتالی نیاز دارد. سرمایه گذاران باید قبل از شروع به نوسانگیری در بازار طلا حتما دانش اقتصادی خود را بالا ببرند.

چالش سوم نظم در انجام معاملات و دوری از رفتارهای هیجانی است. فردی که تمایل دارد از بازار طلا نوسانگیری کند باید به این موضوع آگاه باشد که، اگر در معامله‌ای ضرر کرد قرار نیست در آن واحد ضرر را جبران کند بلکه باید در روزهای دیگر و با رصد دقیق بازار اقدام به معامله جدید کند. از سوی دیگر اگر سودی نصیب سرمایه گذار شد باید طمع را کنار بگذارد تا با رفتار هیجانی خود، سودهای کسب شده را از دست ندهد.

پلتفرم های معامله آنلاین طلا در ایران

همانگونه که گفته شد بهترین بازار برای نوسان گیری طلا، صندوق‌های سرمایه گذاری در طلا هستند. صندوق‌های سرمایه گذاری در طلا به دلیل اینکه قابل معامله در بورس (ETF) هستند، سرمایه گذاران باید از طریق کارگزاری‌های کشور اقدام معاملات خود را انجام دهند. پلتفرم‌های معامله آنلاین صندوق طلا در ایران زیاد هستند. به عنوان مثال می‌توان به کارگزاری مفید، کارگزاری آگاه، توسعه معاملات کیان، کارگزاری فارابی و نهایت نگر اشاره کرد.

نکات مهم برای موفقیت در نوسانگیری طلا

با توجه به توضیحاتی که ارائه شد، سرمایه گذارانی که قصد دارند از بازار طلا نوسان گیری کنند بهتر از قبل از اقدام به این کار دانش اقتصادی و معاملاتی خود را افزایش دهند و در هنگام سرمایه گذاری از رفتارهای هیجانی در سود و ضرر دوری کنند تا بتوانند در این بازار پر تلاطم سودهای معقولی را کسب کنند.

source

توسط salamathyper.ir