مدیاتِک MediaTek از جدیدترین تراشه پرچم‌دار خود با نام دایمنسیتی Dimensity 9400 رونمایی کرده است. این تراشه که با فرایند 3 نانومتری ساخته شده، در مقایسه با نسل قبلی خود، دایمنسیتی 9300، تا 40 درصد بهره‌وری انرژی بیشتری دارد. در ساختار این تراشه از یک هسته Arm Cortex-X9۲5 با سرعت 3.62 گیگاهرتز، سه هسته Arm Cortex-X4 و چهار هسته Cortex-A720 استفاده شده است. این ترکیب باعث افزایش 35 درصدی عملکرد تک‌هسته‌ای و 28 درصدی عملکرد چند‌هسته‌ای نسبت به مدل قبلی شده است.

دایمنسیتی 9400 همچنین مجهز به پردازنده گرافیکی Immortalis-G925 با 12 هسته است که در زمینه (ray tracing) تا 40 درصد سریع‌تر عمل می‌کند. اما جنبه‌های نوآورانه این تراشه به همین جا ختم نمی‌شود. مدیاتِک در نسل هشتم NPU (واحد پردازش عصبی Neural Processing Unit) خود پشتیبانی از آموزش برخی مدل‌های هوش مصنوعی سبک‌وزن روی دستگاه را فراهم کرده است. این واحد جدید در اجرای مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) تا 80 درصد بهبود عملکرد دارد. همچنین، این تراشه قابلیت تولید ویدیو با هوش مصنوعی و ارائه چارچوبی برای توسعه برنامه‌های عامل‌محور (agentic applications) را دارد. این نوع برنامه‌ها توانایی انجام برخی وظایف خودکار را دارند که می‌تواند تحولی بزرگ در دنیای هوش مصنوعی باشد.

پشتیبانی از گوشی‌های تاشو سه‌قسمتی: آماده برای آینده

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب دایمنسیتی 9400، پشتیبانی از مقیاس‌دهی محتوا برای گوشی‌های تاشو سه‌گانه است. این نوع از گوشی‌ها هنوز به‌طور کامل در بازار فراگیر نشده‌اند، اما دایمنسیتی 9400 آماده استفاده در چنین دستگاه‌هایی است. البته، مدیاتِک تنها شرکتی نیست که روی این نوع قابلیت‌ها کار کرده است.

دسترس‌پذیری و مشتریان احتمالی

احتمالاً دایمنسیتی 9400 پیش از آن که بسیاری از قابلیت‌های آینده‌نگرانه‌اش به طور کامل به کار گرفته شود، وارد بازار می‌شود. مدیاتِک اعلام کرده است که این تراشه در سه‌ماهه چهارم سال جاری میلادی به بازار عرضه خواهد شد. تراشه‌های پیشرفته این شرکت معمولاً در گوشی‌های پرچم‌دار شرکت‌های چینی مانند ویوو Vivo و اوپو Oppo استفاده می‌شوند و ممکن است در بازار آمریکا، که تراشه‌های کوآلکام Qualcomm بر آن تسلط دارند، چندان حضور نداشته باشد.

source

توسط salamathyper.ir