استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا گفت: مردم 8 استان کشور دچار ناامنی غذایی هستند به طوری که 74 درصد مردم استان کرمان دچار سوء تغذیه هستند. سرانه مصرف  گوشت ایرانیان 5 کیلوگرم و یک ششم میانگین جهانی است و همین میزان هم به شدت نابرابر توزیع می شود.

به گزارش ساعت سلامت، حسین راغفر اقتصاددان افزود: مطالعات حاکی از آن است کشورهایی که سطوح نابرابرهای درآمدی بالاتر دارند نرخ های بالاتر خودکشی هم دارند. این رابطه حتی با کنترل تاثیر عواملی همچون سطوح کلی ثروت و توسعه یافتگی نیز صادق است.

وی افزود: براساس آمار منتشره در سال 1402 تعداد 920 هزار نفر از واجدین تحصیل در مدراس از تحصیل بازمانده اند این آمار در سال 1403 به 780 هزار نفر می رسد.

راغفر ادامه داد: آمار منتشره از سوی دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور در 8 استان بررسی شده، نشان می دهد این 8 استان در معرض ناامنی غذایی هستند و در استان خوزستان 58 درصد از خانوارها دچار سوء تغذیه ناامن هستند. این رقم در استان سیستان و بلوچستان 70 درصد و در استان کرمان به 74 درصد می رسد.

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا گفت: در استان سیستان و بلوچستان 50 درصد کودکان دچار سوء تغذیه و کوتاه قامتی هستند که ناشی از همین سوء تغذیه و 25 درصد هم دچار کم وزنی ناشی از اختلال در تغذیه هستند.

وی ادامه داد: سرانه مصرف گوشت در میانگین استاندارد جهانی 30 کیلوگرم است و در ایران این رقم به 5 کیلوگرم کاهش یافته است اگرچه همین 5 کیلوگرم هم به شدت نابرابر در بین آحاد کشور توزیع می شود.

منبع: سایت دیده بان ایران

source

توسط salamathyper.ir