روش های جراحی چاقی شامل بای پس معده، گاسترکتومی اسلیو، باندینگ معده، بالن معده و پلیسه معده است.

در میان این روش ها، امروزه اسلیو و بای پس معده به عنوان روش های استاندارد و ایمن تری برای درمان چاقی مفرط شناخته می شوند. این جراحی ها همچنین به درمان بیماری های مزمن اعم از فشار خون بالا، قند خون بالا، کلسترول بالا، ناباروری، آپنه خواب، بیماری های قلبی و حتی برخی سرطان ها کمک می کنند.

جراحی چاقی چیست؟

جراحی چاقی که به آن جراحی کاهش وزن نیز می گویند، دسته ای از عمل های جراحی است که برای کمک به کاهش وزن افراد چاق انجام می شود.

پزشکان تنها در صورتی انجام جراحی چاقی را توصیه می کنند که افراد با سایر روش ها موفق به کاهش وزن نشده باشند و یا اینکه ثابت شود چاقی خطر بیشتری نسبت به جراحی برای سلامتی شما دارد.

همه چیز درباره جراحی های چاقی

روش ‌های جراحی چاقی با اصلاح سیستم گوارش شما (معمولاً معده و گاهی اوقات روده کوچک) برای تنظیم میزان کالری مصرفی و جذب کار می ‌کنند. آنها همچنین می توانند سیگنال های گرسنگی را که از دستگاه گوارش شما به مغز می رسد، کاهش دهند.

این روش ها می توانند به درمان و پیشگیری از بسیاری از بیماری های متابولیک مرتبط با چاقی، از جمله دیابت، فشار خون بالا، بیماری های قلبی، ناباروری، آپنه خواب و بیماری کبد چرب کمک کنند.

اما جراحی کاهش وزن یک “راه حل سریع و آسان” نیست. برای موفقیت نیاز به آمادگی قبلی و تغییرات طولانی مدت سبک زندگی پس از آن دارد.

انواع مختلف جراحی چاقی

انواع جراحی چاقی شامل اسلیو معده، بای پس معده، باندینگ معده، بالن معده و پلیسه معده است. اما از آنجا که اسلیو و بای پس معده دو روش رایج هستند ما در اینجا به معرفی این دو روش پرداخته ایم.

همه چیز درباره جراحی های چاقی

اسلیو معده

اسلیو معده که اسلیو گاسترکتومی نیز نامیده می ‌شود، رایج‌ ترین عمل جراحی چاقی است که ممکن است به این دلیل باشد که این یک روش نسبتاً ساده است که برای اکثر افراد با خطر و عوارض کم همراه است.

در طی جراحی گاسترکتومی (اسلیو) جراح بخش بزرگی از معده شما را برمی ‌دارد و یک بخش کوچک و لوله ‌ای مانند باقی می ماند.

این عمل به طور طبیعی مقدار غذایی را که می توانید در یک وعده مصرف کنید را کاهش می دهد و باعث می شود سریعتر احساس سیری کنید.

البته عمل اسلیو هورمون های گرسنگی که به طور معمول در معده شما تولید می شوند را نیز کاهش می دهد. این به تثبیت متابولیسم، کاهش اشتها و تنظیم قند خون کمک می کند.

بای پس معده

بای پس معده با نام Roux-en-Y نیز شناخته می شود که یک اصطلاح فرانسوی به معنای “به شکل حرف Y” است.

با این روش، روده کوچک شما به آن شکل ختم می‌ شود، جراحان یک کیسه کوچک در بالای معده ایجاد می ‌کنند و آن را با منگنه ‌های جراحی از قسمت پایینی جدا می ‌کنند، سپس روده کوچک شما را تقسیم می‌ کنند. برای اتصال به کیسه معده، غذا از طریق معده کوچکتر و قسمت پایینی روده شما جریان پیدا می کند، این امر میزان جذب معده را محدود می کند و بیشتر غذای مصرفی دفع می شود.

چرا جراحی چاقی انجام می شود؟

جراحی های چاقی مانند بای پس و اسلیو موفق ترین درمان طولانی مدت برای چاقی درجه سه (چاقی مفرط) است.

طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت (NIH)، برای افرادی که دارای چاقی درجه سه هستند تقریباً غیرممکن است که از طریق رژیم غذایی و ورزش به کاهش وزن خود ادامه دهند. هنگامی که بدن شما وزن بالاتر را به عنوان “عادی” ثبت کرد، به تلاش برای بازگشت به آن وزن ادامه می دهد. جراحی چاقی با تغییر نحوه مدیریت آنچه که می خورید توسط بدن شما انجام می شود و اجازه می دهد رژیم غذایی سالم و تغییرات سبک زندگی برای کاهش وزن و سلامت پایدار موثر باشد.

3

چه کسانی می توانند جراحی چاقی انجام دهند؟

الزامات جراحی چاقی با ایجاد تشخیص چاقی کلاسه درجه سه شروع می شود. یعنی شما باید:

  • BMI 40 یا بالاتر داشته باشید. شاخص توده بدنی (BMI) روشی برای تخمین میزان چربی بدن بر اساس نسبت قد به وزن است. نمره 40 یا بالاتر با خطر بالای بیماری های مرتبط مرتبط است.
  • داشتن BMI حداقل 35 و حداقل یک مشکل مرتبط با سلامتی. BMI 35 بدون مشکل سلامتی مرتبط به عنوان چاقی کلاس درجه دو در نظر گرفته می شود و در اکثر مواقع با رژیم غذایی و ورزش قابل درمان است.

جراحی لاغری کدام یک از بیماری ها را درمان می کند؟

چاقی با بسیاری از بیماری ‌های مزمن مرتبط است که بسیاری از آنها می ‌توانند تهدید کننده زندگی باشند. این شرایط و عوامل خطر پس از جراحی و کاهش وزن تا حد زیادی بهبود می یابند.

اگر کاندیدای جراحی چاقی هستید، ممکن است قبلاً به هر یک از این بیماری ها مبتلا شده باشید یا در معرض خطر ابتلا به این بیماری باشید، از جمله:

  • کلسترول بالا
  • فشار خون بالا
  • قند خون بالا
  • دیابت نوع دو
  • بیماری های قلبی و عروقی
  • بیماری کلیوی
  • آپنه انسدادی خواب
  • استئوآرتریت
  • کبد چرب
  • برخی سرطان ها

اقدامات قبل از جراحی چاقی

قبل از برنامه ریزی برای جراحی چاقی، شما با تیمی از متخصصان ملاقات خواهید کرد که در حین ارزیابی سلامت جسمی و روانی شما در مورد خطرات و فواید آن مشاوره خواهند داد.

ممکن است لازم باشد آزمایش های غربالگری پزشکی را انجام دهید تا مطمئن شوید که جراحی برای شما ایمن است. اگر از دخانیات، مواد مخدر یا الکل بیش از حد استفاده می کنید، قبل از واجد شرایط بودن برای جراحی باید ترک کنید.

جراح شما همچنین ممکن است از شما بخواهد که رژیم غذایی قبل از جراحی چاقی را برای چند هفته دنبال کنید تا برای عمل خود آماده شوید. این کار برای کاهش چربی داخل شکم شما، جایی که عمل انجام می شود، عمل را ایمن تر می کند و خطر عوارض را کاهش می دهد. جراح شما دستورالعمل های خاصی را به شما می دهد که باید دنبال کنید.

source

توسط salamathyper.ir