نگاهی به تصاویر تلسکوپ فضایی اوکلید (Euclid)

آژانس فضایی اروپا (ESA) سرانجام اولین تصاویر رسمی از تلسکوپ فضایی اوکلید، که برای تحقیق و پژوهش در زمینه ماده تاریک طراحی شده است، منتشر کرد. این تصاویر حیرت‌آور، شامل موزائیکی از بیش از ۱۴ میلیون کهکشان هستند و به نوعی نقشه‌ای کیهانی را برای دانشمندان فراهم می‌کنند. کارول ماندل، مدیر علمی ESA، این تصاویر را با عباراتی مانند «مقیاسی فراتر از درک» توصیف کرده و به‌درستی تأکید کرده که این مقیاس چقدر شگفت‌انگیز است.

نمایی عظیم و باور‌نکردنی از کیهان

موزائیک این تصاویر در جریان کنگره بین‌المللی فضانوردی که در ایتالیا برگزار شد، به نمایش گذاشته شد. آژانس فضایی اروپا اعلام کرده که برای نمایش کامل این تصویر با وضوح بالا، نیاز به بیش از ۱۶ هزار نمایشگر ۴K خواهد بود. با این حال، این تصویر تنها یک درصد از نقشه‌ای است که تلسکوپ اوکلید تا پایان مأموریت خود به ثبت خواهد رساند.

روی تصویر کلیک کنید لطفا:

کشف‌های شگفت‌انگیز در دل تصاویر

تصاویر اولیه از تلسکوپ اوکلید شامل بیش از ۲۰۰ قطعه جداگانه (۲۶۰ به‌طور دقیق) است. زمانی که تلسکوپ به طور کامل تمامی تصاویر را ثبت کرده و دانشمندان آنها را مونتاژ کنند، این نقشه به بزرگترین و دقیق‌ترین نقشه‌ای از جهان تبدیل خواهد شد که تا به حال توسط انسان تهیه شده است. پژوهش‌های مربوط به این تصاویر و داده‌های آنها به دانشمندان کمک خواهد کرد تا درک بهتری از کیهان به‌دست آورند.

گذر از کهکشان‌ها و سیاه‌چاله‌های دوردست

در این تصاویر، نواری نازک و آبی‌رنگ دیده می‌شود که به گفته آژانس فضایی اروپا، غبار و گازی است که در کهکشان راه‌شیری (Milky Way) وجود دارد و به نام «ابرهای کهکشانی» (Galactic Cirrus) شناخته می‌شود. این تصاویر همچنین امکان دیدن کهکشان‌ها و سیاه‌چاله‌های فوق‌العاده بزرگ را که صدها میلیون سال نوری از ما فاصله دارند، فراهم می‌کند.

source

توسط salamathyper.ir