پس از سال‌ها جست‌وجو و ۱۴ تلاش ناموفق، سرانجام زیردریایی HMS «تروپر» که در جریان جنگ جهانی دوم ناپدید شده بود، در اعماق دریا کشف شد. این زیردریایی بریتانیایی که با ۶۴ خدمه در سال ۱۹۴۳ از بین رفت، اکنون در عمق ۲۵۳ متر در کف دریای ایکاریان (Icarian Sea) نزدیک به جزیره دونوسا (Donoussa) در یونان کشف شده است. تحقیقات نشان می‌دهد که برخورد با یک مین زیردریایی آلمانی باعث نابودی این زیردریایی شده است.

ماجرای ناپدید شدن تروپر

در اوایل اکتبر ۱۹۴۳، زیردریایی HMS «تروپر» به جزیره کالاموس (Kalamos) در یونان رفت تا سه مبارز مقاومت را پیاده کند. سپس مأموریت داشت که در دریای اژه گشت‌زنی کند؛ منطقه‌ای که به دلیل مین‌های دریایی آلمانی پرخطر شناخته می‌شد. طبق برنامه، قرار بود تروپر در ۱۷ اکتبر در بیروت پهلو بگیرد، اما هرگز به مقصد نرسید و خدمه آن مفقود شدند.

کشف زیردریایی پس از سال‌ها تلاش

برای سال‌ها، گروه‌های جست‌وجو تلاش کردند تا محل نهایی این زیردریایی را بیابند. با این حال، فرضیه‌ای که توسط کاستاس توکتاریدس (Kostas Thoctarides)، بنیان‌گذار شرکت تحقیقات دریایی «پلنت بلو» (Planet Blue)، مطرح شد به نتیجه رسید. او معتقد بود که آخرین مشاهده گزارش شده از تروپر به زیردریایی دیگری از همان کلاس تعلق دارد و محل احتمالی غرق شدن زیردریایی باید به سمت غرب تغییر یابد.

توکتاریدس و تیمش با استفاده از سیستم سونار دریایی شروع به جست‌وجو در منطقه جدید کردند. پس از شناسایی یک جسم بزرگ در کف دریا، آن‌ها یک وسیله کنترل از راه دور به نام «سوپر آکیل» (Super Achille) را به عمق فرستادند و در نهایت در ۳ اکتبر ۲۰۲۴ محل زیردریایی را تأیید کردند. به گفته توکتاریدس، دریای ایکاریان به دلیل شرایط آب‌وهوایی شدید، یکی از خطرناک‌ترین دریاها برای انجام این نوع پژوهش‌ها محسوب می‌شود.

آنالیز لاشه تروپر

بر اساس بررسی‌های بصری انجام شده از لاشه زیردریایی، به نظر می‌رسد که انفجار مین‌های آلمانی باعث تخریب شدید آن شده است. لاشه به سه بخش تقسیم شده که بزرگ‌ترین بخش آن قسمت پشتی زیردریایی است که حدود ۳۲ متر طول دارد. همچنین، باز بودن درب برجک زیردریایی نشان می‌دهد که زیردریایی احتمالاً در حال حرکت روی سطح آب بوده که غرق شده است.

تسلی خانواده‌ها

کاپیتان ریچارد ریت (Richard Wraith) از نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا ضمن تبریک به تیم تحقیقاتی، ابراز امیدواری کرد که کشف محل دقیق زیردریایی بتواند به خانواده‌های مفقودشدگان کمک کند تا یاد و خاطره عزیزانشان را تسکین دهند. از جمله این خانواده‌ها، پدر کاپیتان ریت، ستوان جان ریت (John Wraith) بود که فرماندهی زیردریایی را در مأموریت نهایی آن بر عهده داشت.

source

توسط salamathyper.ir