به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محمود آلبویه در افتتاحیه رویداد CDIE2024 گفت: «امیدوارم این رویداد، تنها آغاز راهی باشد که سال به سال رشد کند و شاهد پیشرفتهای بیشتری در صنعت شوینده، بهداشتی و آرایشی باشیم.» وی با اشاره به توانمندیهای بالای کشور در این صنعت، افزود: «صنعت بهداشتی و آرایشی ایران ظرفیتهای عظیمی دارد و باید این پیشرفتها به نفع عموم مردم باشد.»
آلبویه در ادامه به اهمیت این صنعت اشاره کرد و گفت: «این فرآوردهها از دوران کودکی تا سالمندی مصرف میشوند و همین امر موجب اهمیت ویژه این محصولات در زندگی روزمره است.» وی همچنین تأکید کرد که صنعت بهداشتی و آرایشی ایران توانسته توانمندیهای خود را اثبات کند و به مرحلهای برسد که صادرات این محصولات را به کشورهای دیگر نیز آغاز کرده است.
وی با گلایه از عدم وجود آمارنامه رسمی برای این محصولات در کشور، اظهار داشت: «وقتی آمار دقیقی از فرآوردههای بهداشتی و آرایشی نداریم، حرکت در این زمینه مانند پیمودن مسیری در مه است؛ این وضعیت هم سرعت را کاهش میدهد و هم احتمال خطا را افزایش میدهد.» آلبویه تأکید کرد که وجود آمارنامه میتواند به پیشرفت صنعت کمک کند و به تولیدکنندگان داخلی این امکان را میدهد که مسیر درستی برای صادرات محصولات خود پیدا کنند.
شناسهگذاری محصولات آرایشی بهداشتی برای مبارزه با قاچاق
مدیرکل امور فرآوردههای بهداشتی و آرایشی سازمان غذا و دارو همچنین به موضوع قاچاق و تقلب در محصولات آرایشی اشاره کرد و یکی از راههای مؤثر برای مقابله با این مشکل را شناسهگذاری محصولات عنوان کرد. وی افزود: «شناسهگذاری محصولات به مصرفکنندگان کمک میکند تا از اصالت کالاها اطمینان حاصل کنند و از خرید محصولات تقلبی خودداری نمایند.»
داروخانهها ویترین نظام سلامت کشور
در ادامه، سیدعلی فاطمی مشاور هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران در این رویداد گفت: «داروخانهها ویترین نظام سلامت کشور هستند و امروز ۱۷ هزار داروخانه در سراسر کشور فعال هستند که خدمات بهداشتی و درمانی به مردم ارائه میدهند.» وی افزود: «مردم انتظار دارند که در داروخانهها و فروشگاهها، محصولات مورد نیازشان را به راحتی پیدا کنند. این مسئله به ویژه در مورد مرز بین محصولات بهداشتی و دارویی که امروز بسیار به هم نزدیک شدهاند، اهمیت دارد.»
نیاز به سیاستهای نوین برای صنعت بهداشتی و آرایشی کشور
محمد بقایی، دبیر علمی اولین رویداد CDIE2024 نیز در سخنانی به اهمیت سیاستگذاری نوین برای صنعت بهداشتی و آرایشی کشور اشاره کرد و گفت: «صنعت بهداشتی و آرایشی کشور در نقطهای حساس قرار دارد و به سیاستهایی نیاز دارد که رشد و توسعه صادرات را در اولویت قرار دهد.» وی افزود: «در این رویداد تمام تلاش خود را به کار بستهایم تا تمامی ابعاد این صنعت را مورد بررسی قرار دهیم و با همکاری دانشگاهها و نگاه به بازارهای بینالمللی، استراتژیهای مناسبی را برای پاسخگویی به نیازهای نسلهای آینده طراحی کنیم.»
این رویداد، که فرصتی برای تبادل نظر و بررسی راهکارهای نوین در صنعت بهداشتی و آرایشی بود، نشان داد که صنعت مذکور در ایران دارای پتانسیلهای فراوانی برای توسعه و صادرات به بازارهای جهانی است، اما برای تحقق این اهداف نیازمند سیاستهای مدون و همکاری بیشتر با سایر بخشها است.