مایکروسافت فلایت سیمولاتور ۲۰۲۴ یکی از موردانتظارترین بازیهای سال بود که با استقبال فوقالعادهای در روز اول عرضه مواجه شد. اما این استقبال گسترده نهتنها تجربهی کاربران را لذتبخش نکرد، بلکه به یکی از پرچالشترین روزهای عرضه در تاریخ بازیهای رایانهای مایکروسافت تبدیل شد. مشکلات ناشی از سرورهای اشباعشده، اختلال در نصب و دسترسی، و تأخیرهای طولانی در بارگذاری، این بازی را با موجی از انتقادات روبرو کرد.
اشتباه بزرگ در پیشبینی تعداد کاربران
مایکروسافت پیش از عرضه، زیرساختهای بازی را برای پذیرش ۲۰۰,۰۰۰ کاربر شبیهسازیشده آزمایش کرده بود. اما این پیشبینی بهشدت کمتر از تعداد واقعی کاربران در روز اول بود. تعداد بازیکنان واقعی در روز اول عرضه چند برابر ظرفیت پیشبینیشده بود و این موضوع پایگاه داده مأموریتها (Mission Service Database Cache) را اشباع کرد. این اشباع منجر به بروز مشکلاتی همچون خطاهای بارگذاری، عدم نمایش هواپیماهای پیشفرض، و حتی توقف بازی در ۹۷ درصد فرآیند بارگذاری شد.
مشکلات در نصب و اجرای بازی
کاربران زیادی گزارش دادهاند که حتی فرآیند نصب بازی نیز با مشکلات جدی مواجه بوده است. برخی تنها توانستند تا ۷۰ درصد مراحل نصب را تکمیل کنند، و در نهایت مجبور به شروع مجدد فرآیند شدند. تعدادی از کاربران که موفق به نصب بازی شدند، تنها به منوی اصلی دسترسی پیدا کردند، اما به دلیل اشباع سرورها امکان اجرای مأموریتها یا ورود به بخشهای اصلی بازی را نداشتند. نبود دسترسی زودهنگام (Pre-launch Access) نیز باعث شد که حتی منتقدان نتوانند پیش از عرضهی عمومی بازی را بررسی کنند و نقدهای خود را منتشر کنند.
راهکارهای موقت مایکروسافت
برای کاهش فشار بر سرورها، مایکروسافت از مکانیسم Throttle (محدودسازی ورود کاربران به سرورها) استفاده کرد. این مکانیسم ورود کاربران به بازی را کنترل میکند تا از اشباع بیشتر سرورها جلوگیری شود. با این حال، این اقدام نیز نتوانسته است مانع بروز مشکلات شود. حتی یک بار کل سرویس بازی سقوط کرد و راهاندازی مجدد آن زمان زیادی برد. به گفتهی مهندسان مایکروسافت، این تأخیرها باعث افزایش زمان انتظار برای کاربران و نارضایتی بیشتر آنها شده است.
مایکروسافت اعلام کرده که کاربران در صورت مواجهه با خطای توقف در ۹۷ درصد بارگذاری، باید بازی را مجدداً راهاندازی کنند. اما این راهکار موقتی بوده و نمیتواند تمامی مشکلات کاربران را حل کند.
انتقاد از مدیریت مایکروسافت
عدم پیشبینی دقیق تعداد کاربران و نبود دسترسی زودهنگام برای منتقدان، باعث شده که انتقادات زیادی نسبت به نحوه مدیریت پروژه توسط مایکروسافت مطرح شود. برخی منتقدان عقیده دارند که مایکروسافت باید آمادگی بیشتری برای روز عرضه داشته باشد، بهویژه برای بازیای که یکی از بزرگترین عناوین سال به شمار میرود. این اشتباهات نهتنها تجربه کاربران را مختل کرده، بلکه بر اعتبار مایکروسافت نیز تأثیر منفی گذاشته است.
مشکلات زیرساختی: درسهایی برای آینده
یکی از مهمترین درسهایی که از این چالشها میتوان گرفت، اهمیت آمادگی زیرساختهای فنی برای مواجهه با استقبال گسترده کاربران است. مایکروسافت در این مورد نهتنها از نظر فنی، بلکه در ارتباط با مدیریت پیشبینیها نیز دچار اشتباه شد. عدم در نظر گرفتن تعداد واقعی کاربران و فشار سرورهای اشباعشده نشان میدهد که بازیهایی با این مقیاس نیازمند برنامهریزی دقیقتر و زیرساختهای قویتر هستند.
چشمانداز آینده
مایکروسافت هنوز زمانی دقیق برای رفع کامل مشکلات اعلام نکرده است. اما به نظر میرسد که مشکلات فعلی تنها بخشی از چالشهای پیشروی تیم توسعهدهنده باشد. با توجه به اینکه مایکروسافت فلایت سیمولاتور ۲۰۲۴ یکی از پرطرفدارترین عناوین این شرکت است، انتظار میرود که بهروزرسانیهای مکرری برای رفع مشکلات ارائه شود. همچنین این اتفاق یادآور اهمیت استراتژیهای بهتر برای عرضه بازیها و آمادگی برای حجم بالای کاربران در روزهای اول عرضه است.
source