تویوتا، خودروسازی که نامش با نوآوری و کیفیت گره خورده، این بار با معرفی یک موتور 2.0 لیتری توربوشارژ جدید، توجه همه را به خود جلب کرده است. هیروکی ناکاجیما، مدیر ارشد فناوری این شرکت، این موتور چهار سیلندر جدید را «تغییردهنده بازی» توصیف کرده است. آنچه این موتور را متمایز میکند، نه تنها قدرت فوقالعادهاش، بلکه انعطافپذیری آن برای استفاده در خودروهای الکتریکی و اسپرت است. این یعنی ترکیبی از آیندهنگری در حوزه محیط زیست و لذت رانندگی برای علاقهمندان خودرو.
قدرتی فراتر از انتظار
این موتور 2.0 لیتری توربوشارژ ابتدا در سال گذشته روی یک لکسوس IS سبکسازیشده تست شد و نتایج اولیه شگفتانگیز بود. در نمایشگاه خودروی توکیو 2025، نسخهای دیگر از این موتور روی یک خودروی مفهومی بر پایه GR یاریس نصب شد. اطلاعات رسمی نشان میدهد که این موتور توان تولید بیش از 400 اسب بخار قدرت را دارد. اگرچه این عدد خیرهکننده است، اما شواهدی وجود دارد که قدرت نهایی ممکن است حتی از این مقدار هم بیشتر باشد. گشتاور تخمینی این موتور حدود 500 نیوتن متر است که نشاندهنده توان فوقالعاده آن در شتابگیری و قدرتنمایی در مسیرهای مستقیم و پیچدرپیچ است.
رقابت با بزرگان؛ چرا این موتور مهم است؟
تویوتا با این موتور جدید، مستقیماً وارد میدان رقابت با بزرگترین نامهای دنیای خودروهای اسپرت شده است. موتور «M139» شرکت AMG، با توان تولید 416 اسب بخار، یکی از نزدیکترین رقبای این موتور محسوب میشود. همچنین موتورهای مشابه در خودروهایی مثل Mitsubishi Evo X FQ-440 MR و BMW C63 نیز به چشم میخورند. اما تویوتا با هدف ارائه محصولی مقرونبهصرفهتر و درعینحال پرقدرتتر، سعی دارد جایگاه متفاوتی در این رقابت کسب کند.
انعطافپذیری در طراحی و عملکرد
یکی از ویژگیهای متمایز این موتور، انعطافپذیری در نصب آن است. این موتور میتواند هم بهصورت طولی (Longitudinal) و هم بهصورت عرضی (Transverse) در خودرو نصب شود. این موضوع امکان استفاده از آن را در انواع خودروها، از سدانهای لوکس گرفته تا خودروهای اسپرت کوچک، فراهم میکند. جالبتر اینکه نسخهای از این موتور برای خودروهای مسابقهای طراحی شده است که توان تولید بیش از 600 اسب بخار دارد؛ عددی که بیشتر در خودروهای حرفهای مسابقات دیده میشود.
آیا تویوتا افسانههای قدیمی خود را زنده میکند؟
تویوتا طی سالهای اخیر بارها اشارههایی به بازگشت خودروهای اسپرت افسانهای خود، مانند سلیکا (Celica) و MR2، داشته است. اگر این شایعات به حقیقت بپیوندند، به احتمال زیاد موتور 2.0 لیتری جدید، قلب تپنده این خودروها خواهد بود. این موضوع میتواند خاطرات نسلهای گذشته را زنده کند و علاقهمندان به خودروهای کلاسیک و اسپرت را هیجانزده کند.
جایگاه موتور G20E در آینده
این موتور که با نام G20E شناخته میشود، قرار است در قلب خودروهای اسپرت آینده تویوتا قرار بگیرد. موتور G20E جایگاهی بالاتر از موتورهای سه سیلندر 1.6 لیتری کنونی خواهد داشت که در مدلهای GR یاریس و GR کرولا استفاده میشوند. این موتورها نه تنها نشاندهنده تعهد تویوتا به توسعه خودروهای اسپرت هستند، بلکه پیام روشنی به بازار میدهند که تویوتا همچنان به دنبال تولید خودروهایی است که روحیه رقابت و هیجان را در رانندگی زنده نگه دارند.
نقش لکسوس در این تحول
از سوی دیگر، برند لوکس تویوتا، یعنی لکسوس (Lexus)، نیز در حال توسعه خودروهای اسپرت با موتورهای قدرتمند است. یکی از پروژههای مطرح لکسوس، خودرویی است که به احتمال زیاد از یک موتور V8 توئین توربو بهره میبرد و قرار است نسخه خیابانی یک خودروی مسابقهای GT3 باشد. این ترکیب از قدرت و لوکس بودن، رقابت با برندهای سطح بالای آلمانی مانند مرسدس-AMG، آئودی اسپرت و بیامو M را برای لکسوس آسانتر میکند.
چالش در برابر دنیای SUVها و قوانین آلایندگی
در دنیایی که خودروهای شاسیبلند (SUV) و قوانین سختگیرانه آلایندگی بر بازار غالب شدهاند، تولید خودروهای اسپرت تبدیل به یک چالش بزرگ شده است. اما تویوتا، با سرمایهگذاری در بخش Gazoo Racing، نشان داده که همچنان به علاقهمندان خودروهای اسپرت اهمیت میدهد. هدف تویوتا این است که خودروهای اسپرت باکیفیت را با قیمت مناسبتر عرضه کند، درحالیکه برند لکسوس، با خودروهای لوکستر، بازار مدلهای گرانقیمت را هدف قرار داده است.
چرا این موتور برای تویوتا مهم است؟
این موتور جدید، نمادی از ترکیب سنت و نوآوری در تویوتاست. از یک سو، با بازگشت خودروهای افسانهای مثل سلیکا و MR2، نوستالژی نسلهای قبل را زنده میکند و از سوی دیگر، با تطابق با نیازهای روز، مثل کاهش آلایندگی و مصرف سوخت، آیندهنگری خود را نشان میدهد. این موتور نشان میدهد که تویوتا فقط به فکر تولید نیست، بلکه به دنبال خلق تجربههای هیجانانگیز برای رانندگان است.
این نوشتهها را هم بخوانید
source