هواپیمای کنکورد، سریع‌ترین هواپیمای مسافربری تاریخ، با سرعتی حیرت‌انگیز حدود ۲,۱۸۰ کیلومتر در ساعت (Mach 2.04) پرواز می‌کرد. این شاهکار مهندسی به دلیل سرعت و طراحی منحصر‌به‌فردش، توجه رسانه‌ها و عکاسان جهان را به خود جلب کرده بود. اما گرفتن عکسی از کنکورد در حال پرواز با سرعت مافوق صوت چالشی بزرگ بود، زیرا هیچ هواپیمایی جز خود کنکورد نمی‌توانست به چنین سرعتی دست یابد.

در آوریل ۱۹۸۵، این چالش با همکاری نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا (RAF) حل شد. یک جت تورنادو (Tornado) که برای این مأموریت تجهیز شده بود، به کنکورد در آسمان دریای ایرلند ملحق شد. عکاس، آدریان مردیت، موفق شد با تلاش فراوان و برنامه‌ریزی دقیق، تصویری از کنکورد در حال پرواز با سرعت مافوق صوت ثبت کند. جت تورنادو برای این مأموریت تمام تجهیزات غیرضروری خود را کنار گذاشت تا بتواند برای چند دقیقه سرعت خود را به کنکورد نزدیک کند. پس از چندین تلاش، این عکس تاریخی گرفته شد، اما تورنادو تنها چهار دقیقه توانست در این وضعیت باقی بماند، زیرا مصرف سوخت آن به‌سرعت افزایش می‌یافت.


کنکورد؛ شاهکار مهندسی هوایی

کنکورد، که در سال ۱۹۷۶ وارد خدمت شد، یک شاهکار واقعی در دنیای هوانوردی بود. این هواپیما در ۷ فوریه ۱۹۹۶ سریع‌ترین پرواز خود را بین نیویورک و لندن انجام داد و این مسیر را در ۲ ساعت و ۵۲ دقیقه و ۵۹ ثانیه پیمود. سرعت بالای کنکورد (Mach 2.04) و توانایی حمل ۹۲ تا ۱۲۸ مسافر، آن را به یکی از شگفتی‌های صنعت هوایی تبدیل کرده بود. این هواپیما با همکاری بریتیش ایرکرفت کورپوریشن (British Aircraft Corporation) و آئروسپاسیال (Aérospatiale) تحت یک معاهده بین بریتانیا و فرانسه طراحی شد.

تنها ۲۰ فروند از این هواپیما ساخته شد که شامل نمونه‌های اولیه و تولیدی بود. خطوط هوایی ایر فرانس (Air France) و بریتیش ایرویز (British Airways) تنها شرکت‌هایی بودند که از کنکورد استفاده می‌کردند. این هواپیما مسیرهایی مثل لندن، پاریس، نیویورک، واشنگتن و باربادوس را در زمانی کمتر از نصف زمان پرواز هواپیماهای معمولی طی می‌کرد.


چرا کنکورد بازنشسته شد؟

با وجود تکنولوژی پیشرفته‌اش، کنکورد در سال ۲۰۰۳ بازنشسته شد. عوامل متعددی به این تصمیم منجر شدند، از جمله سقوط دلخراش پرواز ایر فرانس ۴۵۹۰ در سال ۲۰۰۰ که جان تمامی سرنشینان را گرفت. رکود در صنعت هوایی پس از حملات ۱۱ سپتامبر و توقف پشتیبانی فنی توسط ایرباس نیز بر این موضوع تأثیرگذار بود. در نهایت، هزینه‌های بالای تعمیر و نگهداری و کاهش تقاضا برای پروازهای مافوق صوت، به پایان عمر این شاهکار هوایی انجامید.


مطالب مرتبط:

۱۳ هواپیمای نمادین تاریخ هوانوردی

آخرین هواپیمای کنکورد فعال، راهی موزه شد

زمانی شوروی می‌خواست هواپیمایی هم‌رده کنکورد بسازد: تی‌یو-۱۴۴


  این نوشته‌ها را هم بخوانید ​

source

توسط salamathyper.ir