امروز، دنیای هوانوردی شاهد لحظه‌ای تاریخی بود؛ شرکت بوم سوپرسونیک (Boom Supersonic) موفق شد برای اولین بار، جت XB-1 را به سرعتی بالاتر از ماخ ۱ (Mach 1) برساند. این جت آزمایشی که برای توسعه‌ی اولین هواپیمای مسافربری مافوق صوت پس از کنکورد (Concorde) طراحی شده است، امروز در پایگاه هوایی موهاوی (Mojave Air & Space Port) در ایالت کالیفرنیا به پرواز درآمد.

تریستان «جپتو» براندنبورگ (Tristan “Geppetto” Brandenburg)، خلبان ارشد آزمایش‌های شرکت بوم، هدایت این جت را بر عهده داشت. تنها ۱۱.۵ دقیقه پس از برخاستن از باند، XB-1 در ارتفاعی حدود ۳۵,۰۰۰ فوت (۱۰,۶۶۸ متر) به سرعتی فراتر از سرعت صوت دست یافت. این رویداد، اولین بار است که یک هواپیمای غیرنظامی در ایالات متحده دیوار صوتی را می‌شکند و به منطقه‌ی مافوق صوت وارد می‌شود.

یک گام مهم در توسعه‌ی نسل جدید هواپیماهای مافوق صوت

طبق پژوهش‌های مهندسی هوایی، موفقیت XB-1 در عبور از دیوار صوتی، مسیر را برای توسعه‌ی هواپیمای مسافربری مافوق صوت اوِرچِر (Overture) هموار می‌کند. این هواپیما قرار است بین ۶۴ تا ۸۰ مسافر را با سرعتی بالاتر از ماخ ۱ جابه‌جا کند و زمان پروازهای طولانی را تقریباً به نصف کاهش دهد.

گرگ کرائولند (Greg Krauland)، مشاور ارشد شرکت بوم، در پخش زنده‌ی این رویداد گفت: «این یک پیشرفت فوق‌العاده است! ساخت اولین جت مافوق صوت غیرنظامی، آن هم در آمریکا، یک دستاورد بزرگ محسوب می‌شود.» او اضافه کرد که فناوری‌های به‌کاررفته در XB-1، پایه و اساس تولید یک هواپیمای مسافربری تجاری مافوق صوت خواهند بود.

XB-1 سه بار به سرعت مافوق صوت رسید

این پرواز تنها یک‌بار دیوار صوتی را نشکست! XB-1 دو بار دیگر نیز در ۱۷ و ۲۲ دقیقه پس از برخاستن، مجدداً به سرعت مافوق صوت رسید. هدف این آزمایش، بررسی عملکرد کنترل و پایداری جت در سرعت‌های بالا بود. به دلیل محدودیت‌های فضایی در منطقه‌ی پرواز، XB-1 تنها مدت کوتاهی در این سرعت باقی ماند.

نیک شِریکا (Nick Sheryka)، مهندس ارشد آزمایش‌های پروازی بوم، در توضیح این دستاورد گفت: «از نتایج این آزمایش شگفت‌زده‌ایم! XB-1 دقیقاً مطابق پیش‌بینی‌های ما عمل کرد.»

همراهی دو جنگنده‌ی تعقیب برای نظارت بر پرواز XB-1

برای اطمینان از ایمنی پرواز، دو جنگنده‌ی تعقیب (Chase Planes) این جت را در طول پرواز زیر نظر داشتند:

  • جنگنده‌ی داسو میراژ اف-۱ (Dassault Mirage F1)
  • هواپیمای نورتروپ T-38 تَلون (Northrop T-38 Talon) که ناسا از آن برای آموزش فضانوردان استفاده می‌کند.

این هواپیماها از فاصله‌ی نزدیک XB-1 را نظارت کردند و داده‌های پروازی را ثبت کردند تا عملکرد آن در سرعت‌های مافوق صوت بررسی شود.

استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک برای پخش زنده‌ی این لحظه‌ی تاریخی

یکی از نکات جذاب این پرواز تاریخی، استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک (Starlink) برای پخش زنده‌ی تصاویر آن بود.

یک دستگاه استارلینک مینی (Starlink Mini) در داخل یکی از جنگنده‌های تعقیب T-38 نصب شده بود تا ویدئوهای این پرواز را به‌صورت زنده به زمین ارسال کند. این نخستین بار است که از اینترنت ماهواره‌ای در سرعت ماخ ۰.۸ (۸۰٪ سرعت صوت) و در ارتفاع ۳۱,۰۰۰ فوت (۹,۴۰۰ متر) برای پخش زنده‌ی یک رویداد هوانوردی استفاده می‌شود.

XB-1؛ راهگشای آینده‌ی پروازهای مافوق صوت مسافربری

XB-1 یک هواپیمای آزمایشی (Technology Demonstrator) است. هدف اصلی آن، بررسی فناوری‌ها و سیستم‌های موردنیاز برای ساخت اوِرچِر است. شرکت بوم قصد دارد این داده‌ها را برای طراحی و توسعه‌ی اولین هواپیمای تجاری مافوق صوت پس از کنکورد استفاده کند.

هواپیمای اوِرچِر (Overture)، قرار است در دهه‌ی آینده وارد ناوگان هوایی شود و سفرهای بین‌قاره‌ای را سریع‌تر از همیشه کند. این شرکت تاکنون بیش از ۱۰۰ سفارش خرید برای این هواپیما از سوی خطوط هوایی بزرگ جهان دریافت کرده است.

بازگشت پروازهای مافوق صوت پس از ۲۲ سال

آخرین باری که یک هواپیمای مسافربری با سرعت مافوق صوت پرواز کرد، ۲۰۰۳ میلادی بود؛ زمانی که کنکورد، هواپیمای افسانه‌ای فرانسوی-بریتانیایی، برای همیشه بازنشسته شد. حالا، شرکت بوم می‌خواهد عصر جدیدی از سفرهای مافوق صوت را آغاز کند.

اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، می‌توانیم در آینده‌ای نه‌چندان دور، شاهد پروازهای تجاری با سرعتی بالاتر از صوت باشیم که تجربه‌ی سفرهای هوایی را کاملاً دگرگون خواهد کرد.

منبع


نوشته‌های مرتبط:

آخرین هواپیمای کنکورد فعال، راهی موزه شد

لگو برای یادبود هواپیمای افسانه‌ای کنکورد، یک مجموعه دقیق 2083 قطعه‌ای ساخت

تاریخچه هواپیمای کنکورد، هواپیمای رویایی فراصوت که نزدیک بود ایران هم زمانی آن را بخرد!

تنها عکسی که از کنکورد در حال پرواز با سرعت مافوق صوت وجود دارد


  این نوشته‌ها را هم بخوانید ​

source

توسط salamathyper.ir