معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش مشکلات اقتصادی را یکی از عوامل فقر یادگیری در برخی دانشآموزان عنوان کرد و گفت: بی شک کرونا باعث افت کیفیت آموزش در کشور شد.
به گزارش ساعت سلامت، رضوان حکیمزاده درباره افت شاخصهای اساسی مانند نرخ گذر و نرخ پوشش و…بیان کرد: وقتی که ما روند نرخها و شاخصهای اساسی دوره آموزشی ابتدایی و متوسطه را رصد میکنیم، میبینیم که قبل از کرونا، شرایط رو به رشدی داشتیم و کرونا واقعا روی تمام شاخصها اثر منفی گذاشت. البته این مختص به ایران نیست و در سرتاسر دنیا وضع به همین شکل است.
او ادامه داد: شکی نیست که تعطیلی طولانیمدت آموزش حضوری در مدارس ما باعث افت کیفیت شد و به تبع افت کیفیت، شاهد این هستیم که شاخصهای عملکردی، به جای بهبود پیدا کردن متأسفانه کاهش یافتهاند.
حکیمزاده تصریح کرد: همه برنامههایی که ما تدوین کردهایم، معطوف به بهبود این شاخصها است؛ به خصوص مهمترین آنها، تدوین شناسنامه جامع شاخصهای عملکردی استانها و مناطق است؛ یعنی ما سعی کردیم که نقطه شروع را دقیقا مشخص کنیم و به صورت هدفمند تفاهمنامهای بین خودمان و استانها با نظارت مدیرکل داشته باشیم.
وی افزود: یکی از مسئولیتها و مأموریتهای اساسی مدیران کل ما در سراسر استانها این است که اقدامات و فعالیتها و برنامههایی که انجام میدهند، منجر به افزایش مؤثر شاخصهای عملکردی شود و این رصد و پایش دقیق با ذکر منطقه، شاید بهترین کمکی باشد که میتواند برای رصد دقیق برنامهها و فرآیندها صورت بگیرد تا انشاءالله وضعیت بهتر شود.
شرایط نامطلوب آموزش در استان های مرزی
معاون آموزش ابتدایی درباره پایین بودن شاخصهای اساسی در استانهای مرزی اظهار کرد: به هر حال، کمبود امکانات و دوری از مرکز، کاهش امکانات و دسترسی به فناوریهای نوین، همه اینها میتواند فرصتهای یادگیری را برای مناطق کمتر برخوردار ما که ممکن است مناطق مرزی نیز جزء آنها باشند، تحت تأثیر قرار دهد و شرایط یادگیری ممکن است در این مناطق همانند شرایط سایر دانشآموزان نباشد.
حکیمزاده تأکید کرد: در برنامه رئیسجمهور تحت عنوان ارتقای عدالت آموزشی در دو مسیر بهبود زیرساختها که شامل مناطق مرزی نیز میشود و بهبود کیفیت یادگیری در مدارس دولتی، در تلاشیم که این شاخصها را در مناطق مرزی بهبود ببخشیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که آیا فقر یادگیری در میان دانشآموزان موضوعی ذاتی است یا به عوامل خارجی مربوط میشود؟ گفت: قطعاً نمیتواند ذاتی باشد؛ به هر حال، هر کودکی با شرایط عادی وقتی وارد مدرسه میشود، امکان یادگیری دارد و البته این یادگیری متأثر از عوامل زمینهای بیرون از مدرسه و درون مدرسه است.
حکیمزاده ادامه داد: شرایط خانوادگی، سطح سواد والدین، سرمایه فرهنگی خانوادهها، وضعیت اقتصادی و همه اینها میتواند اثرگذار باشد. شرایط درون مدرسه نیز عامل مهم دیگری است؛ اینکه چه اندازه دانشآموز مورد توجه قرار بگیرد و به سرعتِ یادگیریاش توجه شود. چون بعضی از دانشآموزان سریعتر یاد میگیرند و برخی ممکن است زمان بیشتری نیاز داشته باشند. بازخوردهایی که به دانشآموز داده میشود، ممکن است روی روحیه و باور دانشآموز نسبت به یادگیری تأثیرگذار باشد.
وی تأکید کرد: اما آنچه مهم است این است که ما برنامههای جبرانی داشته باشیم، نگرشهایمان را عوض کنیم و این باور به یادگیری را هم در آن دانشآموزان، هم در خانوادههایشان و هم در معلمان ایجاد کنیم.
منبع: ایلنا
source