به گزارش سلام نو؛ روزنامه اینترنتی فراز: خرابی و ایراد قطارهای متروی تهران در سال‌های اخیر افزایش یافته است. کار نکردن سیستم گرمایش یا سرمایش، خرابی سیستم تهویه بعضی از واگن‌ها، صدای زیاد سیستم‌ها، خاموشی چراغ‌ها، تعمیر نشدن دریچه‌های خراب، کنده و جدا شدن بخش‌هایی از سقف و…

قطار وارد ایستگاه امام خمینی می‌شود ولی تعداد زیاد مسافران که سرتاسر سکو جمع شده‌اند، تکان نمی‌خورند و هیچ‌کدام از کسانی که روی خط زرد ایستاده‌اند، پا پس نمی‌کشند. همین‌که درها باز می‌شود، مسافرانِ منتظر به درون واگن هجوم می‌آورند و کسانی که می‌خواستند پیاده شوند، با سر و صدا و ناسزا و زیر سوال بردن فرهنگ شهرنشینی و فرهنگ استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی، با فشار و هل دادن خود را از بین آن‌ها رد می‌کنند و کیف و وسایل‌شان را به زحمت از بین تن و دست و پاها بیرون می‌کشند.

آن‌ها هم که سوار شده‌اند در حال ناسزا گفتن به زمین و زمان و قطار و مسئولان مترو و شهرداری و دولت هستند. پیش از این سه قطار رد شده و همه مملو از جمعیت بوده و این‌ها نتوانسته‌اند سوار شوند. از این یکی هم شانس نمی‌آورند؛ قطار پس از این‌که ایستگاه بهارستان را بدون توقف رد می‌کند، تکان تکان می‌خورد، مثل این‌که توی دست‌انداز افتاده باشد، چراغ‌ها خاموش و روشن می‌شود و بالاخره وسط تونل تاریک کاملا می‌ایستد.

صدای گریه‌ی دو بچه وسط صدای داد زدن، ناسزا گفتن و ای وای چی شد؟ گم می‌شود. راهور قطار اعلام می‌کند: مسافران گرامی، قطار به دلیل مشکل فنی چند دقیقه توقف دارد. صدای او هم که با خش‌خش زیاد همراه است فقط کنار بلندگو شنیده می‌شود.

مسافران متروی تهران در ماه‌های اخیر بارها شاهد تاخیر و توقف و ایرادهای مختلف در قطارها بوده‌اند. کار نکردن سیستم گرمایش یا سرمایش، خرابی سیستم تهویه بعضی از واگن‌ها، صدای زیاد این سیستم‌ها، خاموشی چراغ‌ها، تعویض نشدن چراغ‌های خراب بعضی واگن‌ها، کنده و جدا شدن بخش‌هایی از سقف یا پوسته‌ی کف و… حتی در بعضی واگن‌ها و قطارهای قدیمی‌تر خرابی دریچه‌های سیستم تهویه که شکسته و جدا شده‌اند، تعمیر یا تعویض نمی‌شوند.

چهارم مهرماه ۱۴۰۳ تصویری از حرکت قطار متروی تهران با در باز یکی از واگن‌ها منتشر شد. حسین امیراحمدی، -مدیر ایمنی شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه- در این مورد گفت: «از نظر فنی، حرکت قطار با در باز امکان‌پذیر نیست. اما در شرایط غیرعادی مانند نقص فنی، ازدحام جمعیت یا گیر کردن شیء خارجی که مانع بسته شدن درها ‌شود، دو راهکار وجود دارد؛ یا باید قطار را از مسافران تخلیه کنیم یا آن‌را با رعایت اصول ایمنی و تا انتهای مسیر هدایت کنیم.»

او در ادامه افزود: «طبق دستورالعمل‌های ایمنی، اگر امکان بسته شدن درها وجود نباشد، یک حائل ایمنی نصب می‌شود و قطار تحت نظارت مرکز کنترل و فرمان تا ایستگاه پایانی هدایت می‌شود. اگر مشکل فنی جدی باشد و برطرف نشود، پس از تخلیه مسافران در ایستگاه پایانی، قطار از خط خارج و برای تعمیر به محوطه تعمیرگاهی منتقل خواهد شد.»

چند روز بعد ویدئویی از حرکت قطار متروی تهران با دو در باز یکی از واگن‌ها منتشر شد.

مجید رستمی – قائم‌مقام عملیات شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه- در این مورد به اکو ایران گفت:‌ روز ۷ مهر ۱۴۰۳، قطار شماره ۱۳۷ که ساعت ۱۷ از ایستگاه شهدای دولت‌آباد اعزام شده بود، در ایستگاه میدان هفتم تیر به دلیل ازدحام بسیار زیاد مسافری، دچار نقص فنی درهای واگن‌های ۵ و ۶ شد و درهای این دو واگن با وجود تلاش‌های مکرر راهبر قطار باز ماندند.

*

اگر مسافر ثابت و هر روزه‌ی متروی تهران باشید، با دیدن ایرادهای قطارها و تکرار توقف و تاخیرها نگران می‌شوید که مبادا روزی اتفاق بدی برای مسافران بیفتد. ناصر امانی -عضو شورای شهر تهران- این نگرانی را به‌جا می‌داند و می‌گوید: «بسیاری از قطارهای تهران به تعمیر و نوسازی اساسی نیاز دارند. قطارهایی که الان در متروی تهران فعال هستند و مورد استفاده قرار می‌گیرند، عمر مفیدشان را پشت سر گذاشته‌اند. در ۱۰سال گذشته قطار جدیدی به ناوگان متروی تهران اضافه نشده است، متاسفانه این واقعیت وجود دارد و ما هم از این وضعیت ناراحت هستیم.»

او نوسازی و تجهیز متروی تهران را در گروی اجرای قرارداد خرید ۶۳۰ دستگاه قطار می‌داند و می‌گوید: « قرارداد خری این قطارها با طرف چینی قطعی شده و حتی بخشی از مبلغ به عنوان پیش‌پرداخت، به طرف چینی داده شده ولی متاسفانه قرارداد با چالش روبه‌رو و فعلا متوقف شده است.»

امانی ارتباط اجرایی نشدن قرارداد با تحریم‌ها را رد نمی‌کند و توضیح می‌دهد: «این قرارداد آینده‌ی روشنی ندارد و نمی‌دانیم امکان نهایی شدن قرارداد و انتقال قطارها به ایران وجود دارد یا نه؟ احتمال می‌دهم که به تحریم‌ها مربوط باشد ولی مسئولان شهرداری اعلام کردند که از طریق وزارت خارجه و مقام‌های بالاتر در حال پیگیری آن هستند.»

او در ادامه می‌گوید: «ولی هر سال در بودجه‌ی شهرداری تهران اعتباری برای تعمیر، نگهداری و خرید قطعات مورد نیاز قطارهای فعلی در نظر گرفته می‌شود. متاسفانه ‌آخرین گزارش شهرداری نشان می‌دهد این اعتبارها به موقع تامین نمی‌شود و در این زمینه نیز مشکل داریم.»

ناصر امانی در پاسخ به این پرسش که چرا شهرداری به جای وارد کردن اتوبوس برقی، پیگیر تامین قطارهای مترو نبوده است و با توجه به وضعیت نگران‌کننده فعلی قطارها می‌گوید: «ما هم نگران هستیم ولی باید انصاف به خرج بدهیم که شهرداری درمورد مترو تمام تلاش خود را کرده است. با این‌که مبلغ پیش‌پرداخت به عهده‌ی دولت بود، ۱۰شهرداری درصد آن‌را از بودجه‌ی خود متقبل شده است. تا جایی که می‌دانم شهرداری، شورای شهر و دکتر چمران پیگیر هستند که از طریق وزارت امور خارجه و رایزنی مقام‌های عالی کشور با دولت چین این مسئله را حل و فصل کنند.»

source

توسط salamathyper.ir