مدیرکل گزینش وزارت آموزش و پرورش گفت: ابزار سنجش سلامت روان برای گزینش معلمان نداریم و واقعیت این است کهً مشکل روانی یک فرد، با ابزارها و تخصص فعلی گزینش قابل بررسی نیست.

به گزارش ساعت سلامت، رضا روستایی درباره فرایند جذب معلم و گزینش آن گفت: معتقدم جذب نیروی انسانی باید از طریق دانشگاه فرهنگیان انجام شود چرا که در این مسیر، فرد به مدت چهار سال آموزش می‌بیند تا معلم شود و برای ورود به کلاس درس آمادگی کامل پیدا کند.

وی افزود: اما وقتی به دلیل کمبود معلم و برنامه‌ریزی غلط در سال‌های گذشته، ناچار می‌شویم از طریق ماده 28 یعنی آزمون استخدامی معلم جذب کنیم، نیرویی با حداقل آموزش وارد کلاس درس می‌شود.

مدیرکل گزینش وزارت آموزش و پرورش گفت: همچنین، گاهی مجلس قوانینی مصوب می‌کند و اجازه جذب نیروهایی مانند نهضت، خرید خدمات و… را به عنوان معلم صادر می‌کند؛ این افراد نیز آموزش‌های حداقلی دریافت کرده‌اند.

وی ادامه داد: در آزمون استخدامی و همچنین دانشگاه فرهنگیان، سه محور برای جذب نیروی انسانی تعریف می‌شود: آزمون، مصاحبه تخصصی و گزینش.

روستایی افزود: گزینش، بر اساس ضوابط عمومی، موضوعاتی را طبق قانون بررسی می‌کند. بر اساس ماده 2 قانون گزینش، ملاک‌هایی که باید بررسی شوند که شامل اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان رسمی، التزام عملی به احکام اسلام، اعتقاد و التزام به ولایت فقیه، نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی، عدم اشتهار به فساد اخلاقی و تجاهر به فسق، عدم سابقه وابستگی تشکیلاتی یا هواداری از احزاب و گروه‌هایی که غیرقانونی بودن آن‌ها از سوی مراجع ذی‌صلاح اعلام شده یا می‌شود (،عدم سابقه محکومیت کیفری مؤثر، عدم اعتیاد به مواد مخدر می شود.

ابزار بررسی سلامت روان معلمان را نداریم

وی اضافه کرد: ما فقط مجاز به بررسی این موارد هستیم. اما وقتی سؤال می‌شود: “آیا سلامت روانی افرادی که می‌خواهند معلم شوند بررسی می‌شود؟” باید بگوییم که این موضوع واقعاً در اختیار ما نیست و ابزار سنجش آن را نداریم. این مسئله باید در مرحله مصاحبه تخصصی بررسی شود.

مدیرکل گزینش وزارت آموزش و پرورش افزود: در مصاحبه تخصصی، این موضوع به‌صورت دقیق‌تری بررسی می‌شود. مشاور و روانشناس در این جلسات حضور دارند، اما بررسی دقیق، بستگی به ابزارهایی دارد که در اختیار دارند و من اطلاع دقیقی ندارم که چه ابزارهای تخصصی در اختیار آن‌هاست.

وی افزود: تنها راه اصلاح وضعیت جذب سریع نیرو، تعریف یک فرایند کلی و منسجم است؛ یعنی گزینش و مصاحبه تخصصی باید در یک قالب هماهنگ انجام شوند. اما واقعیت این است که مثلاً مشکل روانی یک فرد، با ابزارها و تخصص فعلی گزینش قابل بررسی نیست.

روستایی ادامه داد: ابزار ما برای بررسی صلاحیت افراد عبارت‌اند از: مصاحبه، تحقیق و استعلام. اگر هر یک از این سه مورد مغایرت داشته باشند، سه عضو هیئت گزینش درباره آن رأی‌گیری می‌کنند و داوطلب فرصت اعتراض تا دیوان عدالت اداری را دارد.

وی درمورد بررسی مسائل اخلاقی، اعتقادی و سیاسی در مراحل گزینش معلمان گفت:  طبق قانون، بررسی وضعیت اخلاقی، اعتقادی و سیاسی داوطلبان بر عهده گزینش است. در مسائل اخلاقی نیز، طبق قانون، ملاک حال فعلی افراد است. یعنی اگر فردی در گذشته مشکلی نداشته و امروز نیز مشکلی ندارد، تأیید می‌شود. اما ممکن است فرد در آینده دچار انحراف اخلاقی شود. در این صورت، اگر گزارشی به گزینش برسد، باید بلافاصله اقدام کند.

دانشگاه فرهنگیان بهترین فرصت برای بررسی سلامت روان معلمان است

مدیرکل گزینش وزارت آموزش و پرورش افزود: اصرار من این است که نیرو باید از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب شود؛ چرا که در این فرآیند، چهار سال فرصت داریم تا فرد را بررسی کنیم. بررسی سلامت روان فرد بر عهده گزینش نیست، زیرا ابزار آن را نداریم.

وی  افزود: با این حال، اگر در تحقیقات محلی، ویژگی‌های رفتاری نامناسبی درباره فرد گزارش شود، قطعاً اجازه ورود او به کلاس داده نمی‌شود. اما گاهی در تحقیقات محلی این موارد بیان نمی‌شود، در مصاحبه تخصصی نیز تشخیص داده نمی‌شود و استعلام امنیتی فرد نیز مثبت است، بنابراین تأیید می‌شود و وارد کلاس درس می‌شود.

مدیرکل گزینش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در این مرحله، فرد به‌صورت پیمانی استخدام می‌شود و اگر در حین خدمت خطایی رخ دهد، برخورد صورت می‌گیرد. در مورد دانشجو معلمان نیز در صورت بروز چنین رفتارهایی، امکان اخراج آن‌ها وجود دارد.

وی گفت: متخصصان شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش باید بنشینند و تصمیم‌گیری دقیقی درباره نحوه بررسی سلامت روان معلمان داشته باشند.

منبع: تسنیم

source

توسط salamathyper.ir