زمان برگزاری فستیوال کوچه ۱۴۰۴ +علت لغو فستیوال کوچه در بوشهر
فستیوال کوچه فستیوال موسیقی بوده که همه ساله از ۵ تا ۱۰ اردیبهشت در بوشهر برگزار میشود. اما امسال این فستیوال به طور ناگهانی لغو شد. این فستیوال فراتر از یک برنامه موسیقیست؛ ترکیبی از فرهنگ بومی، فضای شاعرانهی شبانه و حس آرامش روی دریاست.
زمان برگزاری فستیوال کوچه ۱۴۰۴
فستیوال موسیقی کوچه که قرار بود از پنجم تا دهم اردیبهشت ۱۴۰۴ در بوشهر برگزار شود که بر اساس اعلام برگزارکنندگان، تعطیل شده است.
مکان: بوشهر، صلحآباد، اسکله والفجر (پایانه دریایی شهید حقگو)، کشتی گرند فری
زمان: در سانسهای مختلف شبانه – همراه با سفر کوتاه دریایی
برنامه: موسیقی زنده، قصهگویی، و یک تجربه متفاوت بندری
لغو
نادره رضایی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با انتشار استوری اینستاگرامی، خبر از لغو فستیوال کوچه در بوشهر داد.
این فستیوال، تجربهای ناب از شبنشینی بندریست؛ جایی که ناشناسترین چهره، نزدیکترین رازها را با تو شریک میشود.
واکنش ها
علی ربیعی در واکنش به لغو این فستیوال در بوشهر نوشت: می شد و میشود برنامه برخواسته از متن جامعه مثل «فستیوال کوچه» را مدیریت و سامان داد. به نظرم کمترین اهتمام و حتی دانش لازم را برای سیاست گذاری معطوف به شادی داریم.
دو قطبیسازی، آفت اینگونه موارد است. باید برای داشتن جامعه ای شاد و بدون تنش، رویههای درست را به کار گرفت.
همچنین سید ناصر نعمتی، فعال رسانه درباره فستیوال کوچه در بوشهر در یادداشتی نوشت:
شنیدید که فستیوال کوچه اول تعطیل شد و بعد دوباره اعلام برگزاری کردند؟
ماجرا فقط برگزاری یا لغو یک رویداد نیست. موضوع، نحوه مواجهه ما با فرهنگ محلی است. فستیوال کوچه نه باید تحت فشار تعطیل شود، نه با فشار برگزار!
دخالت در سرنوشت چنین رویدادهایی، یعنی نادیده گرفتن ریشههای فرهنگی مردم.
حالا از طرفی، بعضی تورهای گردشگری هم افتادند دنبال تجاری سازی این فستیوال. دارند فستیوالی که از دل کوچههای مردم بیرون آمده را، میبرند وسط پکیجهای لوکس توریستی!
این بازار قبلا به بومگردیها و کویرگردیها لگدش را زده است، اجازه ندهید کوچه را تسخیر کند.
خطرناکتر از تجاریسازی؛ بسته بندی آن برای مصرف گسترده است. وقتی یک رویداد مردمی به ویترین سرگرمی یا ابزار مصرف سیاسی تبدیل می شود، کم کم از درون تهی خواهد شد.
در همین چند روز اخیر مصرف گسترده سیاسیاش را ندیدید؟ آخر قصه روشن است: وقتی فرهنگ محلی به خوراک تریبونها یا تورها تبدیل شود، بازنده اصلی فرهنگ است.هم فرهنگ هم صدا و هم هویتِ کوچه
source