کد خبر: 282743
تاریخ انتشار: چهارشنبه 31 ارديبهشت 1404 – 16:59
به گزارش بهداشت نیوز وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم با اشاره به رویکرد و دستاوردهای دولت شهید آیتالله دکتر سیدابراهیم رئیسی در حوزه آموزش و پرورش، از تحولاتی بنیادین در نظام تعلیم و تربیت کشور سخن گفت و تأکید کرد که نگاه تربیتی از مهمترین وجوه تمایز نظام سیاسی جمهوری اسلامی با سایر نظامهاست.
رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در همایش بین المللی حکمرانی شهید رئیسی که صبح امروز در مشهد مقدس برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهید رئیسی، اظهار داشت: نگاه تربیتی، نقطه تمایز اصلی نظام حکمرانی جمهوری اسلامی ایران با سایر نظامهاست و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، جلوهای روشن از این نگاه تربیتی و ارزشی است.
وی افزود: شهید رئیسی نظام تعلیم و تربیت را کاملاً متمایز از سایر نظامهای اجرایی و حکمرانی میدانست و باور داشت که گرچه شاخصهای دیگر نیز در این تمایز نقش دارند، اما آنچه بیش از همه تفاوت میآفریند، جایگاه تربیت و انسانسازی در این نظام است.
صحرایی با اشاره به ویژگیهای مدیریتی شهید رئیسی خاطرنشان کرد: تصمیمگیری قاطع، تمرکز بالا و تبعیت کامل از فرمایشات امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی از ارکان مدیریتی شهید رئیسی بود. ایشان اهل تعویق و تردید در تصمیمگیری نبودند و همواره گفتمانسازی را در دستور کار قرار میدادند. گفتمان «مدرسه قوی، ایران قوی» نمونهای از همین رویکرد در حوزه آموزش و پرورش بود.
وزیر آموزش و پرورش دولت سزدهم در ادامه با اشاره به کتاب «۵۰۶ روایت از ۵۰۶ روز خدمت در دولت شهید رئیسی» گفت: در این کتاب به ۴۵ دستاورد دولت در حوزه تعلیم و تربیت اشاره شده است که نشان از اهتمام جدی دولت به حوزه آموزش دارد.
وی در ادامه سخنان خود، مهمترین دستاوردهای دولت شهید رئیسی در چهار محور معلم، مدرسه، دانشآموز و برنامه درسی را تشریح کرد و با بیان اینکه توجه به دانشگاه فرهنگیان در دولت شهید رئیسی به شکل چشمگیری افزایش یافت، گفت: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کیفیتبخشی به نظام تربیت معلم، نقطه عطفی در این مسیر بود. همچنین در دوره دولت شهید رئیسی، ۲۳۶ هزار ردیف استخدام برای معلمان تعریف شد. با طراحی یک نظام گزینش و شناسایی دقیق معلمان، که مورد تأکید رهبر انقلاب نیز قرار گرفت، یکسوم معلمان شاغل کشور در همین دوره جذب شدند؛ اقدامی پاسخگو به کمبود ۲۰۰ هزار معلم در مهرماه ۱۴۰۰. همچنین نظام رتبهبندی معلمان که مطالبهای ۱۰ ساله بود، با وجود تنگنای شدید مالی در دولت شهید رئیسی اجرایی شد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تحرک چشمگیر در حوزه مدرسهسازی گفت: ایران در این دوره به کارگاه مدرسهسازی تبدیل شد. بیش از ۷۲۰۰ مدرسه در کمتر از سه سال احداث شد، معادل ساخت میانگین هشت مدرسه در هر روز کاری. این پروژهها شامل ۳۲۵۰۰ کلاس درس در مساحتی بالغ بر ۳.۴ میلیون متر مربع فضای آموزشی بودند. حدود ۵۰۰۰ پروژه آموزشی نیز تکمیل و تحویل داده شد. همچنین در قالب طرح شهید عجمیان، ۱۰۰ هزار کلاس درس شادابسازی شدند و تراکم دانشآموزان در کلاسها به طرز چشمگیری کاهش یافت.
در بخش دانشآموز، صحرایی به طراحی نظام جذب و تربیت مدیران مدارس اشاره کرد و گفت: اگرچه اجرای کامل آن به دولت آینده واگذار شده است، اما در دوره دولت شهید رئیسی طراحی این نظام به سرانجام رسید. در این دولت، به دانشآموزان مناطق محروم توجه ویژهای شد؛ ورود به مدارس سمپاد برای چهار دهک اول درآمدی رایگان شد و ثبتنام دانشآموزان محروم در این مدارس دو برابر شد. همچنین سازمان پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) ساختار جدیدی یافت و باشگاه دانشپژوهان جوان به عنوان «خانه نخبگان» بازتعریف شد. ایران در این دوره به رتبه سوم جهانی در کسب مدالهای المپیاد رسید و در المپیادهای بینالمللی مدالهای طلا، نقره و برنز کسب کرد.
وزیر آموزش و پرورش در پایان به تحولات بنیادین در حوزه محتوای درسی اشاره کرد و گفت: در دولت شهید رئیسی، باور به تحول در آموزش و پرورش به معنای واقعی آن شکل گرفت. ایشان معتقد بودند تحول سه مرحله دارد: شناختی، فرآیندی، و ساختاری. اساس تحول واقعی، تحول در شناخت و باور است. شهید رئیسی با روحیهای مؤمنانه و جهادی، باور به توانستن را در میان مدیران آموزش و پرورش زنده کرد و سرعت بخشید.
صحرایی در جمعبندی اظهارات خود با تأکید بر اینکه نگاه تربیتی شهید رئیسی باید همچنان در مسیر نظام تعلیم و تربیت تداوم یابد، اظهار امیدواری کرد دولت آینده نیز این مسیر را با همان روحیه و باور ادامه دهد.
منبع: شورای عالی انقلاب فرهنگی
source