به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران، خطوط مشاوره تلفنی 1480 سازمان بهزیستی کشور در روزهای جنگ 12 روزه شبانه روزی شد. از 23 خرداد تا دهم تیرماه بیش از 70 هزار تماس با این سامانه برقرار شده است که بیش از سه هزار تماس به عوارض ناشی از جنگ مربوط است.
ابراهیم غفاری، مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به شبانه روزی شدن خدمات مشاورهای خط 1480در دوران جنگ 12 روزه میگوید: «قبل از حملات رژیم صهیونیستی خدمات 1480 فقط از 8 صبح تا 12 شب ارائه میشد.
اما پس از حملات و شرایط جنگی در اولین قدم به استانها اعلام کردیم، با توجه به شرایط جدید آمادگی لازم را برای ارائه خدمات در حوزه سلامت روان به شهروندان داشته باشند.
اما به دلیل شرایط بسیاری از مراکز حضوری یا تعطیل شده بود یا شهروندان به دلیل مشکلاتی که وجود داشت، نمیتوانستند به مراکز مراجعه کنند.
بنابراین بهترین راه ارائه خدمت از طریق خط 1480 بود. بنابراین با استفاده از همه ظرفیتها سعی کردیم این خط را به شهروندان معرفی کنیم تا اگر نیاز به خدماتی هست در کمترین زمان ممکن در سراسر استانها مشاوره سلامت روان و خدمات از طریق این خط به مردم ارائه شود».
او با اشاره به اینکه از 23 خرداد تا دهم تیرماه بیش از 70 هزار تماس با خط مشاوره داشتهایم، میگوید: «استانهای تهران، اصفهان، البرز، فارس، ایلام، فارس، کرمان و سیستان بیشترین آمار تماسها را ثبت کردهاند.
در بررسی جنسیتی تماسها هم مشخص شد که بیشترین تماسها از طرف زنان گرفته شده است. در حقیقت زنان نگرانی بیشتری نسبت به محیط و افراد پیرامون خود داشتهاند.»
فعالیت 822 تیم محب در سراسر کشور
مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی با بیان اینکه بیش از 510 مشاور با این خط همکاری میکنند، توضیح میدهد: «در این مدت 258 داوطلب را هم به خط اضافه کردهایم. همه این افراد صلاحیت روانشناسی از سازمان نظام پزشکی دارند و داوطلب شدهاند تا به این خط کمک کنند.»
غفاری در پاسخ به این سؤال که چه پیگیریهایی برای وضعیت آسیب دیدگان از جنگ انجام میشود، میگوید: «بیش از سه هزار تماس با خط مشاوره افرادی بودند که خودشان یا اطرافیانشان در معرض آسیب قرار گرفته بودند.
آنها راهنمایی لازم را دریافت کردهاند. اگر نیاز به خدمات تخصصی باشد، آنها را به مراکز دعوت میکنیم تا از خدمات رایگان بهرهمند شوند. البته به سه هزار مرکز غیر دولتی هم فراخوان دادهایم که اگر تمایل دارند به صورت رایگان به آسیب دیدگان ناشی از جنگ خدمات بدهند و فراخوان ارسالی را به استانها اعلام کنند.»
او با اشاره به فعالیت 822 تیم محب در سراسر کشور میگوید: «تیمهای محب بعد از حادثه وظیفه سرکشی به افراد را دارند. دو هزار و 334 روانشناس در سطح کشور و 586 مددکار، 30 روانپزشک و سه هزار داوطلب در قالب 822 تیم محب در سطح کشور وظیفه مراجعه به افراد آسیبدیده را دارند و اگر احساس کنند نیاز به خدمات بلندمدت هست افراد را به مراکز تخصصی ارجاع میدهند.»
زمانی که حادثهای اتفاق میافتد، به جز خسارت مادی، فرد در لحظه حادثه و بعد از آن دچار شوکها و هیجاناتی میشود که به همدلی و مداخله حوزه روان نیاز دارد.
در حقیقت رسالت حوزه داوطلبان محب، خدماتدهی روانی به حادثه دیدگان در شرایط بحرانی است. اعضای گروه محب را افراد متخصص و آموزش دیدهای تشکیل میدهند که برای حوادث و بحرانها آمادگی یافتهاند.
این افراد ضمن مراجعه به آسیبدیدگان آنها را مورد حمایت و دریافت خدمات تخصصی قرار میدهند.
غفاری با بیان اینکه در دوران تهاجم رژیم صهیونیستی به خاک کشورمان لحظهای آموزش به مشاوران متوقف نشد میگوید: «در تمام این دوران و در روزهای بعد از آن اقدامات مختلفی برای آموزش و بازآموزی مشاوران و تیمهای ارائه خدمات انجام شده است.
زیرا بسیاری از مشاورانی که با ما همکاری میکنند جوان هستند و خودشان تجربه مواجهه با بحرانهایی از این دست را نداشتند، بنابراین لازم بود که توسط نیروهای خبره و باتجربهتر مورد ارزیابی قرار گیرند. هر چند که در هر استان سوپروایزرهایی بر اقدامات و مشاورههای مشاوران نظارت میکنند. 45 سوپروایزر در استانهای مختلف به امر نظارت مشغولند که در استانهای پرجمعیتتر سوپروایزرهای بیشتری به کار مشغول هستند ولی قطعاً هر استان یک سوپروایزر را دارد.»