به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، یک شرکت نوآور ژاپنی موفق به تولید عطری شده است که رایحه دل‌انگیز سر نوزادان را تداعی می‌کند. این استارتاپ باور دارد که استشمام این عطر می‌تواند احساسی شبیه به بغل کردن نوزاد را در افراد زنده کند.

معرفی استارتاپ و محصول خاص آن

این استارتاپ با نام سنت فست (Scent Fest) که در دانشگاه کوبه ایجاد شده است، عطری تحت عنوان “پوپون پیور” (Poupon Pure) تولید کرده است. جالب است بدانید که “پوپون” در زبان فرانسوی، به معنای “نوزاد” است.

این عطر ترکیبی از گل‌ها و میوه‌ها بوده و حس تازگی و گرمایی دلنشین را به همراه دارد. بوی نوزاد برای بسیاری از افراد در سراسر جهان خوشایند است، اما این رایحه معمولاً بعد از حدود شش هفته از تولد تغییر می‌کند.

نقش علمی و تحقیقاتی در این ابداع

مامیکو اوزاکی، مدیرعامل استارتاپ و استاد بازنشسته‌ای در زمینه فیزیولوژی چشایی و بویایی، هدایت تحقیقات مربوط به بوی نوزادان و تجاری‌سازی این عطر را بر عهده داشته است. او که سابقه تحقیق بر روی حشرات و مطالعه فرومون‌های مؤثر در رفتار اجتماعی مورچه‌ها را داشته، حال تحقیقات خود را به دنیای انسان‌ها انتقال داده است.

اوزاکی در این زمینه معتقد است: “حتی انسان‌ها با وجود قابلیت صحبت کردن، در فرزندپروری با چالش‌هایی روبرو هستند. بنابراین، می‌خواستم از یافته‌هایم در مورد بوها در زمینه انسانی استفاده کنم.”

تحلیل و بازسازی بوی نوزاد

پس از بازنشستگی، اوزاکی با تأسیس “سنت فست” در سال ۲۰۲۳، تحقیقات عمیقی بر روی بوی نوزادان آغاز کرد. او با همراهی پزشکان و مادران در بیمارستان دانشگاه هاماماتسو، بوی سر حدود ۲۰ نوزاد تازه متولد شده را جمع‌آوری کرد و موفق شد ۳۷ عنصر بویایی را از طریق ابزارهای پیشرفته شناسایی کند.

بر اساس این داده‌ها، این استارتاپ رایحه دلخواه را بازسازی نمود و از ۲۰ نفر داوطلب شامل دانشجویان، والدین و کارکنان مهدکودک، خواست که آن را استشمام کنند. نتایج نشان داد که این رایحه می‌تواند حس‌های مثبت مانند “دلپذیری” و “اشتیاق به استشمام بیشتر” را در افراد تقویت کند.

ترکیب شیمیایی کلیدی

مطالعات نشان داد که بخش اصلی رایحه دلپذیر نوزادان، ماده‌ای شیمیایی به نام “نونانال” است که بویی شبیه به گل دارد. اوزاکی بر این باور است که ممکن است نوزادان این ماده را برای ایجاد ارتباط لطیف‌تر با والدین خود آزاد کنند.

گفتنی است که این عطر توسط این شرکت در ژاپن، ایالات متحده و اتحادیه اروپا نیز ثبت اختراع شده است.

پیامی از طرف نوزادان؟

اوزاکی معتقد است که “فرومون‌ها” به عنوان پیام‌آورانی شیمیایی، می‌توانند تغییرات رفتاری یا احساسی را در فرد دیگری از همان گونه ایجاد کنند. او در این‌باره توضیح داد: “شاید عجیب نباشد که نوزادانی که توانایی صحبت ندارند، از چنین روشی برای انتقال پیام‌های لطیف استفاده کنند.”

وی افزود: “نوزادانی که مدام گریه می‌کنند، می‌توانند برای والدین خسته‌کننده باشند، اما در عین حال رایحه‌ای خاص و آرامش‌بخش از خود منتشر می‌کنند، گویی که از ما می‌خواهند با مهربانی بیشتری با آنها رفتار کنیم.”

دسترسی و قیمت محصول

این عطر در بسته‌بندی‌های ۵ میلی‌لیتری و با قیمت ۲۹۷۰ ین ژاپن (تقریبا معادل ۲۰ دلار) شامل مالیات و هزینه ارسال به فروش می‌رسد. علاقه‌مندان می‌توانند این محصول را از وب‌سایت رسمی شرکت “سنت فست” خریداری کنند.

source

توسط salamathyper.ir