احتمال مجازی شدن مدارس ۱۴۰۴ قوت گرفت؛ آیا مدارس در سال ۱۴۰۴ مجازی برگزار میشود؟
احتمال مجازی شدن مدارس در سال ۱۴۰۴ با توجه به مشکل بی آبی و کمبود برق قوت گرفت در پاسخ به سوال آیا مدارس در سال ۱۴۰۴ مجازی برگزار میشود یا حضوری هنوز خبر قطعی درباره مجازی یا حضوری شدن سال تحصیلی مدارس ۱۴۰۴ – ۱۴۰۵ مشخص نیست و وزارت آموزشوپرورش هنوز تصمیم قطعی نگرفته و خانوادهها در بلاتکلیفی کامل به سر میبرند
زمزمههایی درباره احتمال مجازی شدن مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۴ به گوش می رسد اما پیگیری ها نشان می دهد روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش فعلاً تا مشخص شدن شرایط نهایی، از ارائه موضع رسمی خودداری میکند.
روابط عمومی این وزارتخانه گفت: «اکنون در آستانه بازگشایی مدارس، همچنان سرنوشت شیوه آموزش در سال تحصیلی جدید در هالهای از ابهام قرار دارد.»
آیا مدارس در سال ۱۴۰۴ مجازی برگزار میشود
در حالیکه چند هفته تا آغاز سال تحصیلی جدید باقی مانده، گمانهزنیها از مجازی شدن مدارس شنیده میشود، اما بسیاری از خانوادهها و کارشناسان نگران بازگشت دوباره به آموزش آنلاین با توجه به کیفیت فعلی اینترنت و ناپایداری این شبکه همچنین تاثیر قطعیهای مکرر برق بر شبکه ارتباطی کشور هستند.
زهرا علی اکبر، عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به شرایط کنونی کشور گفت: سرعت و کیفیت اینترنت در بسیاری از مناطق به ویژه شهرهای کوچک و روستاها همچنان پایین است. قطعیهای مکرر برق نیز میتواند فرآیند آموزش آنلاین را مختل کرده و مانع حضور مستمر دانشآموزان در کلاسهای مجازی شود.
بسیاری از والدین با وجود ناترازیهای انرژی، احتمال تعطیلی مدارس یا برگزاری کلاسها بهصورت مجازی، نگرانیهایی را درباره کیفیت آموزش، اینترنت مورد نیاز، سرنوشت هزینههای پرداخت شده برای ثبتنام و حتی احتمال بازپرداخت شهریهها و ... ایجاد کرده است.خانوادهها با ابهام بزرگی درباره سال تحصیلی آینده مواجهاند. آنها میخواهند بدانند سال تحصیلی جدید چگونه برگزار خواهد شد؟ این موضوع بهویژه برای خانوادههایی که قصد ثبتنام فرزندان خود در مدارس غیرانتفاعی را دارند، یا ثبت نام را انجام داده اند به یک سؤال و نگرانی جدی تبدیل شده است.
مدارس ۱۴۰۴ حضوری یا مجازی؟
سناریوهای محتمل وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این بحران، گزینه های زیر در دست بررسی است:
آموزش ترکیبی: حضور نوبتی دانش آموزان در کلاس ها و تلفیق آن با آموزش آنلاین.
آموزش تمام مجازی: در صورت تشدید محدودیت های انرژی.
بازگشایی تدریجی: شروع حضوری آموزش بر اساس اولویت های استانی.
نمایندگان مجلس و کارشناسان آموزشی هشدار می دهند که اجرای نسخه های مجازی بدون تقویت زیرساخت ها، به ویژه برای خانواده های کم برخوردار، به معنای حذف بخشی از دانش آموزان از چرخه آموزش است. فقدان دستگاه های هوشمند یا اینترنت قابل اتکا در مناطق محروم، کیفیت یادگیری را به شدت کاهش می دهد.
source